۰۷ شهريور ۱۳۹۵ ۰۱:۲۴
کد خبر: ۴۸۳۳۰
Herachia

هراچیا هاکوپیان 23 ساله، یکی از 18 نفری است که از کشور ارمنستان به ایران آمده است. او در حال حاضر دانشجوی رشته ایران‌شناسی در مقطع فوق لیسانس است.


عاطفه جزایری ــ عطنا، فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی درباره انگیزه خود از تحصیل در رشته زبان فارسی اظهار می‌دارد: من تاریخ و ادبیات ایرانی را بسیار دوست دارم و بدون دانستن زبان فارسی، نمی‌توانستم با این تاریخ و ادبیات آشنا شوم. زبان فارسی یکی از زبان‌های بزرگ جهان است و زبانی بسیار زیبا و آهنگین است. به همین علت تصمیم گرفتم این زبان را بیاموزم.


هاکوپیان از شناخت خود درباره فرهنگ ایرانیان می‌گوید: من در این زمینه اطلاعات بسیاری دارم چون این رشته من است. می‌دانم که همه مردم ایران تمدن خود را جدا از زبان مادری خود نمی‌دانند، یکی از مهم‌ترین عناصر هویتی ایرانیان است. البته قوم‌های گوناگونی در آنجا زندگی می‌کنند اما ملت ایران از قبل در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. آن‌ها ایران را به عنوان وطن خود می‌شناسند و این بسیار خوب است که همه مردم می‌دانند که این فرهنگ چه قدرتی دارد.


وی می‌افزاید: کسی که خود را آریایی می‌نامد، خود را وابسته به فرهنگ چهار هزار ساله می‌داند و به نظر من این بسیار خوب است که افراد فرهنگ دیرین خود را بشناسند.


این فارسی‌آموز ارمنستانی خاطر نشان می‌کند: مردم ارمنستان اطلاعات بسیار زیادی از ایرانیان دارند زیرا که در ارمنستان ایرانیان بسیاری زندگی و تحصیل می‌کنند. من در رشته خود هم‌کلاسی‌های بسیاری از ایرانیان دارم و از میان آن‌ها دوستان خوبی نیز پیدا کرده‌ام. میان ما و ایرانیان روابط بسیار صمیمی برقرار است و به همین دلیل شناخت ما از ایرانیان بسیار است.


هاکوپیان تصریح می‌کند: ایرانیان آداب و هنرهای بسیار جدید و رفتارهای زندگی متجددانه زیادی دارند. این فکر که ایران کشوری بسته است و در آن اندیشه‌های متجددانه وجود ندارد، صحت ندارد. در این سفر این موضوعات برای من روشن شد که ایران و مخصوصا پایتخت آن تهران، یکی از به‌روزترین شهرهای دنیاست.


وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان می‌کند: دانستن تاریخ گذشته ایران، ارزش امروزی جمهوری اسلامی را برای ما مشخص می‌کند. ایران قبل از انقلاب اسلامی کشوری بود که نظر خود را در همه جهان نمی‌توانست ارائه دهد اما بعد از پیروزی انقلاب و ایستادگی در جنگ عراق، توانست شرایط را تغییر دهد. ایران امروز، کشوری است که در میان کشورهای همسایه و همینطور در جهان جایگاه بسیار والایی دارد.


این فارسی‌آموز ارمنستانی به شباهت‌ها و تفاوت‌های ایران و ارمنستان اشاره می‌کند و می‌گوید: ادب و رفتار ایرانیان با مردم ارمنستان شباهت فراوانی دارد. تنها تفاوت ما در این است که ارمنی‌ها مسیحی هستند اما ایرانیان مسلمان‌اند.


هراچیا هاکوپیان در انتها می‌گوید: تفاوت بین دو دین اسلام و مسیحیت بسیار کم است زیرا هم مسیحیت و هم اسلام دین انسانیت است و انسان باید با نگاه خدا زندگی خود و کشور خود را بسازد. ارمنستان و ایران چهار هزار سال با یکدیگر همسایه بودند بنابراین می‌توانم بگویم این دو کشور اشتراکات زیادی دارند.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار