۰۶ شهريور ۱۳۹۵ ۰۰:۲۶
کد خبر: ۴۸۱۴۶
salimi bajestani (1)

دکتر حسین سلیمی بجستانی گفت: اجرای دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، فرصت خوبی برای معرفی توان دانشگاهی کشور و ارائه تصویری مناسب از برند و فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی خصوصا توان آموزش زبان فارسی در آن است.


دکتر حسین سلیمی بجستانی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا اظهار داشت: زمانی که برنامه دوره دانش‌افزایی از سوی رئیس محترم دانشگاه به ما ابلاغ شد، شروع به برنامه‌ریزی با عوامل اجرایی کردیم. تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی بود تا ما بتوانیم خوابگاه سلامت را تجهیز کنیم و امکانات لازم برای اسکان فارسی‌آموزان را فراهم کنیم.


مسئول ستاد اجرایی هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی گفت: بهترین کاری که به ذهن‌مان رسید، این بود که از تجارب کاری دوره‌های قبل در دانشگاه شهید بهشتی استفاده کنیم و به تشکیل کمیته‌هایی بپردازیم. رئیس دانشگاه برای هریک از روسای کمیته‌ها ابلاغی صادر کردند، بدین ترتیب جلسه هماهنگی برگزار کردیم و پس از بستن قرارداد با بنیاد سعدی، کارها تقسیم‌بندی شد.


وی افزود: صفر تا صد کار دست خودمان بود. بخشی از آن با بنیاد سعدی اشتراک داشت و بخش اعظم کار آماده‌سازی مکانی برای برگزاری این برنامه بود.


سلیمی بجستانی خاطر نشان کرد: کمیته اسکان و تدارکات ما قبل از همه شروع به کار کرد. خوابگاه برای پذیرایی از مهمان خارجی نیاز به تغییراتی داشت. در بازدیدهای دکتر سلیمی دستوراتی مبنی بر اجرای تغییرات در امکانات داخل خوابگاه و تعداد افراد، داده شد. تامین تخت‌های مناسب، تشک‌های مناسب و آماده کردن فضای عمومی اسکان از جمله کارهایی بود که سریعا انجام شد.


وی به کمیته مهم و تاثیرگذار دیگری اشاره کرد و گفت: یکی از کمیته‌های مهم ما کمیته حراست و امنیت بود. با توجه به وضعیت منطقه، این موضوع باید به رخ مهمانان کشیده می‌شد که اگرچه در منطقه خاورمیانه، وضعیت ناامنی وجود دارد اما ما از نظر امنیت در وضعیت بسیار مناسب هستیم. کمیته امنیت و حراست به همین منظور شکل گرفت.


دکتر حسین سلیمی بجستانی ادامه داد: کمیته دیگر، ایاب و ذهاب جهت رفت و آمد فارسی‌آموزان به مکان‌های مختلف، هم به جهت آموزش در دانشکده و هم انتقال به مکان‌های فرهنگی-تفریحی برای بازدید بود. در این راستا با چند مرکز وارد مذاکره شدیم و با شرکت موردنظر قرارداد بستیم.


مسئول ستاد اجرایی دوره تصریح کرد: کمیته استقبال از دیگر کمیته‌های ما بود که از پایانه، راه‌آهن و همینطور فرودگاه امام خمینی مهمانان را استقبال می‌کرد. از شروع تا پایان ورود مهمانان حدودا هفت روز طول کشید. خوش‌آمد گویی از آن‌ها در فرودگاه و استقرارشان در خوابگاه از وظایف کمیته استقبال بود.


سلیمی بجستانی در ادامه به کمیته تغذیه اشاره کرد و افزود: این کمیته با هدف تنوع برنامه‌های غذایی با توجه به فرهنگها و ذائقه‌های مختلف مهمانان تشکیل شد. از روز اول برنامه صبحانه، ناهار و شام توسط اداره تغذیه دانشگاه تهیه و تنظیم شد. دو عدد از رستوران‌های ما برای این بخش وارد کار شدند تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم؛ صبحانه در رستوران دانشجویی و ناهار در رستوران کارکنان سرو می‌شود.


وی اظهار داشت: یکی از کمیته‌های ما که دارنده نقش موثر است و برنامه‌های آن از قبل پیش‌بینی شده بود، کمیته فوق برنامه بود. من این کمیته را به نام آموزش غیررسمی نام‌گذاری کردم. آموزش رسمی در کلاس‌های درس و آموزش غیر رسمی در میان برنامه‌های فوق برنامه انجام می‌شود.


مسئول اجرایی هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی خاطر نشان کرد: کمیته فوق برنامه حدود 35 برنامه را پیش‌بینی کرده بود که شامل بازدیدهایی از اماکن ملی و دیدنی تهران و چند برنامه در داخل خوابگاه از جمله جشنواره موسیقی محلی، کارگاه سفال‌گری، کارگاه خوش‌نویسی و برنامه‌هایی از این دست بود. اکثر برنامه‌های فوق برنامه بیرون از خوابگاه برگزار شد که با استقبال خوبی همراه شد. به عنوان مثال پارک طبیعت، آب و آتش، دریاچه خلیج فارس، برج میلاد، کاخ گلستان و برخی از موزه‌ها. این بخش از برنامه‌ها بخش جذابی برای تبلیغ فرهنگ ایران و حتی آموزش زبان فارسی بود.


حسین سلیمی بجستانی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: کمیته تدارکات و پشتیبانی و بهداشت از کمیته‌هایی بودند که وظایف خطیری را عهده‌دار هستند و کمک زیادی به ما کردند.


وی در ادامه تاکید کرد: کمیته آموزش کمیته‌ای بود که به طور رسمی فعالیت می‌کرد. این کمیته قرار بود برای هر دانشجو 86 ساعت زمان آموزش در نظر بگیرد که طبق گزارش دکتر صحرایی، این زمان به 90 ساعت افزایش پیدا کرد. از بین تعداد زیادی از داوطلبین مایل به تدریس، غالب بر 25 نفر انتخاب شدند و سرفصل‌های آموزش در اختیار آن‌ها قرار گرفت و با توجه به سطح‌بندی زبان‌آموزان کلاس‌ها برگزار شد.


این مسئول اجرایی افزود: بعد از امتحان تعیین سطح، برنامه افتتاحیه با ارائه گزارشی از فرآیند آماده شدن دانشگاه برای پذیرایی از مهمانان، سخنرانی رئیس محترم دانشگاه و دکتر حداد عادل اجرا شد.


دکتر سلیمی بجستانی گفت: پیشنهاد همکاری با دانشگاه علامه از جانب بنیاد سعدی بود و ما مجری این طرح شدیم. تجارب سال‌های قبل، آن‌ها را به این سمت کشاند تا ببینند کدام دانشگاه پتانسیل اجرای بهتر این برنامه را دارد.


وی تصریح کرد: اجرای این طرح، همچنان تبلیغ توان دانشگاهی کشور نیز است. بازدید از دانشگاه علامه، تبلیغ نام و فعالیت‌های دانشگاه، برند علامه طباطبائی، توان آموزش زبان فارسی در دانشگاه علامه، همه و همه در دل این برنامه وجود دارد. برگزاری این طرح برای دانشگاه ما شناساندن توانایی برنامه‌ریزی، اجرا و آموزش در کنار هم است.


مسئول اجرایی هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی در پایان اظهار داشت: این برنامه شروع خوبی است. اگر بنا باشد در دوره‌های آینده نیز برگزار شود، مطمئنا تجارب دوره‌های گذشته موثر خواهد بود. من شخصا معتقدم اگر مدت زمان این دوره، دو هفته می‌بود، مناسب‌تر از یک ماه می‌بود. زیرا فارسی‌آموزان هم با اصول کافی آموزش آشنا می‌شدند و هم جذابیت کشور برای آن‌ها باقی می‌ماند. سپس بعد از این زمان دو هفته‌ای، آموزش از طریق دنیای مجازی و یا به صورت یک ترم تحصیلی ادامه می‌یافت.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار