۲۹ مرداد ۱۳۹۵ ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۷۳۲۴
mosahebe - kelvin geld hill

گلدهیل فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان‌فارسی در گفت وگو با عطنا از رساله خود درباره تاریخ ایران، تنفر از ترامپ و علاقه به تاریخ ایران می‌گوید.


کوین گلدهیل در نیوهیون آمریکا زندگی می‌کند، شهر کوچکی که بین نیویورک و بوستون واقع شده است. او در حال حاضر دانشجوی دکترای تاریخ ایران در دانشگاه ییل است و در کنار دو هم‌وطن دیگرش، در دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی شرکت کرده است.


فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان‌ فارسی هدف خود از فراگیری زبان فارسی را این‌گونه توضیح می‌دهد: در سال سوم دوره کارشناسی در دانشگاه ما کرسی‌های زبان‌ فارسی‌ برگزار می‌شد، من تصمیم گرفتم از‌ فرصت خوبی که به وجود آمده استفاده کنم، برای آنکه درباره‌ی کشوری که در آمریکا اطلاعات اندکی از آن داریم تحصیل کنم، همزمان با شرکت در کرسی فارسی‌آموزی دانشگاه شروع‌ به مطالعه و نوشتن درباره ادبیات و تاریخ ایران کردم. ادبیات و تاریخ ایران برای من خیلی جذاب بود، بنابراین خواستار یادگیری بیشتر آن شدم.


گلدهیل ادامه می‌دهد: پس از آشنا شدن با تاریخ ایران تصمیم گرفتم برای یادگیری بیشتر در مقطع فوق‌لیسانس رشته‌ی خاورمیانه‌شناسی شرکت کنم. دوره فوق لیسانس را در دانشگاه شیکاگو گذارندم؛ پیش از این دوره سه سال در کلاس‌های زبان فارسی شرکت کردم و یک ماه هم در تاجیکستان فارسی یاد گرفتم.


او اضافه می‌کند: هشت سال است که زبان‌فارسی را آموخته‌ام اما در پنج سال گذشته هیچ کلاسی به زبان فارسی نداشتم. چون زبان دیگری که در پژوهشم استفاده می‌کنم روسی است، بنابراین زبان روسی هم یاد گرفتم، به نظر من زبان روسی سخت‌تر از فارسی است و یادگیری این زبان برایم سخت بود. چون فرصت خواندن و صحبت کردن به فارسی کم بود، در خواندن و فهم معناهای کلمات و مفاهیم تاریخی به فارسی، مشکلی ندارم ولی هنوز صحبت کردن به فارسی برایم سخت‌ است.


او با اشاره به پژوهش خود «ظهور حکومت قاجار از منظر اقتصادی و تجاری» این‌گونه توضیح می‌دهد: رساله من درباره تاریخ ایران پس از صفوی درباره چگونگی به وجود آمدن حکومت قاجار و تاریخ تجارت در دریای خزر است. من از منابع روسی استفاده می‌کنم چون در ولایات شمالی ایران در آن زمان، کنسول‌خانه‌های روس‌ها وجود داشت.


فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان‌فارسی درباره آشنایی با جان فوران و یرواند آبراهامیان که هر دو پژوهشگر تاریخ اجتماعی ایران هستند، اظهار می‌دارد: چند کتاب از آنها خوانده‌ام. همچنین یک مقاله‌ هم درباره سقوط دولت صفویه از جان فوران خوانده‌ام، فکر می‌کنم کتاب ایران بین دو انقلاب یک کتاب و پژوهش خیلی خوبی است. البته بیشتر مطالعات من درباره قاجار و زن در این دروه است.


گلدهیل با اشاره به امپریالیسم، درباره عدم توسعه نیافتگی ایران می‌گوید: عوامل متعددی دارد یکی از دلایل می‌تواند فعالیت کشورهای دیگر در کشور ایران‌ یا به اصطلاح می‌تواند ناشی از امپریالیسم باشد. او درباره آشنایی با فرهنگ و مردم ایران اظهار می‌دارد: من که به تازگی به ایران آمده‌ام، همیشه در آمریکا می‌شنیدم که مردم ایران با خارجی‌ها و مردم کشور دیگر خیلی مهربان هستند، به نظر من این سخن درستی است. تا الان کتاب ایرانی نخوانده‌ام در این زمانی که در ایران هستم باید چند کتاب بخرم که تا الان فرصت خرید کتاب‌ را نیافتم. مطالعه کتاب‌های ایرانی می‌تواند به آشنایی بیشتر من از‌ فرهنگ و مردم ایران کمک کند.


فارسی‌آموز آمریکایی وقتی با سوال «کلینتون یا ترامپ؟» مواجه می‌شود با لبخند پاسخ می‌دهد: فکر می‌کنم کلینتون رئیس جمهور خواهد بود؛ طرفدار هیچ کدام نیستم ولی به شدت ضد ترامپ هستم چون او درباره کسانی از کشورهای دیگر به آمریکا مهاجرت می‌کنند حرف‌های بدی می‌زند، همچنین او درباره مسلمانان و کسانی در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند، خیلی بد می‌گوید و من نمی‌توانم طرفدار این ایدئولوژی باشم.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار