۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۶۹۵۹


ulum ensani


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی از شناسایی استادان طراز اول در خصوص نظریه‌‏پردازی، نقد و مناظره در حوزه علوم انسانی خبر داد.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، منصور میراحمدی با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری کرسی‌‏های نظریه‏‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌‏ها و مجامع علمی کشور گفت: یکی از رسالت‏‌های اصلی دانشگاه‌ها، تولید علم است و تولید علم نیازمند فراهم شدن زمینه‏‌های لازم به لحاظ سخت‏ افزاری و نرم ‏افزاری است که کرسی‏‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره یکی از مهم‌ترین زمینه‏‌های مذکور به شمار می‌آیند.


وی ادامه داد: بنابراین کرسی‏‌های مذکور در کنار فراهم ساختن زمینه ‏های تبادل‏ نظر علمی، شرایط لازم برای بالندگی علمی را در دانشگاه‏‌ها بوجود می‏آورند.


معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی افزود: نقش اصلی کرسی‏‌های مذکور، تسهیل در فرآیند تولید علم است چون این کرسی‏‌ها از طریق شناسایی استعدادهای علمی در دانشگاه و فراهم ساختن زمینه‌‏های لازم برای رشد و شکوفایی این استعدادها فرآیند تولید علم را تسهیل کرده، زمینه بهره‏‌مندی بیشتر جامعه از دستاوردهای علمی را فراهم می‌‏سازند. دانشگاه شهید بهشتی با توجه به این مهم از اواخر سال ۱۳۹۳ به تاسیس کمیته دستگاهی پرداخته است.


وی با اشاره به اهداف دانشگاه شهید بهشتی در زمینه کرسی‏‌های نظریه‏ پردازی، نقد و مناظره افزود: دانشگاه بنا به جایگاه مهمی که در عرصه تولید علم در کشور دارد همواره به دنبال بستر سازی، ساماندهی و فرهنگ‏سازی برای عملیاتی کردن کرسی‏‌های علمی و ترویجی از طریق ایجاد انگیزش در دانشجویان، استادان، فرهیختگان و نخبگان بوده است.


معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین تقویت، تسهیل و نظام ‏مند کردن فرآیند برگزاری کرسی‏‌ها در دستگاه‏‌های پژوهشی ، تحقیقاتی و آموزشی تحت نظر دانشگاه نیز از سایر اهداف دانشگاه شهید بهشتی است .


وی ادامه داد: علاوه بر این شناسایی استعدادهای بالقوه و بالفعل فعالیت‏‌های علمی پژوهشی، گروه‌‏های تخصصی و نخبگان در برگزاری کرسی‏‌های علمی، داوری و نقد و همچنین پایبندی به استانداردهای کرسی‏‌های علمی و ترویجی از سایر مواردی است که کمیته دستگاهی دانشگاه بدان توجه دارد.


وی افزود: مجموعه مدیریت دانشگاه باتوجه به هماهنگی‏‌های بیرونی با دبیرخانه هیئت حمایت و همچنین نشست‏های داخلی اقدامات مختلفی را دراین زمینه انجام داده است که می‌توان به تشکیل کمیته دستگاهی نظریه‏پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه، تدوین و تصویب شیوه‏ نامه داخلی کمیته دستگاهی نظریه ‏پردازی، نقد و مناظره وحضور چند تن از اعضای کمیته دستگاهی در جلسه شورای پژوهشی و هیئت رئیسه دانشگاه به منظور معرفی کرسی‏‌های علمی و ترویجی به اعضای هیئت علمی دانشکده‏‏‌ها و پژوهشکده‌‏های دانشگاه اشاره کرد.


وی از دیگر اقدامات انجام شده به مکاتبه با روسای دانشکده‏‌ها و پژوهشکده‌‏های دانشگاه در خصوص معرفی استادان طراز اول دانشکده/ پژوهشکده به منظور شناسایی استعدادهای مطرح در خصوص نظریه‌‏پردازی، نقد و مناظره در حوزه علوم انسانی اشاره کرد.


وی یادآورشد: کمیته دستگاهی کرسی‌‏های نظریه ‏پردازی، نقد و مناظره از ابتدای تشکیل، ۹ بار تشکیل جلسه داد. مسائل مختلفی تا‏کنون در این جلسات طرح و به تصویب رسید. یکی از آنها انتقال دبیرخانه کمیته دستگاهی کرسی‌‏های نظریه‏‌پردازی، نقد و مناظره به گروه مطالعات و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی از مرداد ماه سال ۹۴ بوده است.


میراحمدی یادآورشد: همچنین نقطه‏ نظرات و راهکارهایی توسط اعضا به منظور ایجاد فضا و جو مناسب نظریه‏‌پردازی در درون دانشگاه در جلسات ارائه شد که نتیجه آن را در برگزاری چند کرسی ترویجی و ارائه چندین طرح نامه نظریه‏ پردازی به دبیرخانه می‌‏توان شاهد بود. پیگیری جهت انعقاد قرارداد و تفاهم‏نامه همکاری مابین دبیرخانه هیئت حمایت و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دبیرخانه کمیته دستگاهی نیز از دیگر تصمیمات و اقدامات اجرایی بوده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار