۰۶ مرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۳۶
کد خبر: ۴۴۸۶۸
yousefi

جلسات و گردهمایی‌های انتخاباتی و سفرهای استانی احمدی نژاد در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.دیگر تمایل خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده پنهان نمی‌کند. گفت‌وگو در مورد تبعات اقتصادی حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده با محمد قلی یوسفی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبائی در پی می‌آید:


*با توجه به احتمال کاندیداتوری آقای احمدی نژاد به نظر شما تبعات اقتصادی این امر در جامعه ایران چه خواهد بود؟


فرقی نمی‌کند آقای احمدی نژاد بیاید یا آقای روحانی بماند مهم این است که هر کدام اینها برای پیشرفت و  بهبود جامعه چه خواهند کرد؛ تجربه آقای احمدی نژاد یکسری مسائل و معضلاتی را به دنبال داشت و تجربه دولت روحانی نیز مشکلات خودش را دارد. اشکال احمدی نژاد این بود که می‌خواست در جامعه ایران قهرمان شود آن هم با طرح سیاست‌هایی که هیچ ارتباطی با منافع ملی نداشتند همین باعث شد اشکالات و تنش‌های زیادی به وجود آید. دولت او در زمینه سیاست خارجی موفق نبود و همین اشکال باعث شد در زمینه‌های داخلی دچار مشکلات فراوان شود. این دو باید در موازات هم پیش بروند تا نتیجه برای منافع ملی مثبت باشد.


*جامعه امروز ایران بیشتر به سمت کدام یک از کاندیداهای احتمالی گرایش دارد؟


به نظر من شانس کاندیداهای مستقل زیادتر است. ای کاش می‌شد اصلاح طلبان و اصولگرایان را از این مملکت بیرون برد تا جامعه به دور از جناحی بازی انتخاب کند. کاندیدایی به درد مردم می‌خورد که دنبال منافع جناح خود نباشد و برای مردم کار کند چرا که احزاب در جامعه ما عملکرد تشکیلاتی درستی ندارند. کسی که بتواند سیستم بانکی را اصلاح کند، بخش تولید را فعال کند و پیشرفت تکنولوژی را در در مسیر درست آن قراردهد برای جامعه ما لازم است. احزاب ما نتوانسته اند به شکل دموکراتیک عمل کنند و هرکدام از آنها با طرفداری صرف از منافع جناح خود می‌خواهند برنده باشند. این کار موجب ایجاد دیکتاتوری جناحی می‌شود؛ دیکتاتوری خواه فردی خواه اکثریتی مساله ای است که باید از آن دوری کرد.


*دولت آقای روحانی در زمان باقی مانده چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد؟


واقعیت این است که زمان زیادی باقی نمانده و تقریبا کار چشمگیری نمی‌تواند انجام دهد. دولت آقای روحانی در زمینه برجام و سیاست خارجی موفق عمل کرده ولی در زمینه سیاست‌های داخلی چندان مفید عمل نکرده است ما همچنان شاهد سیاست پولی نادرست و زمینگیری بخش تولید هستیم اینها که یک شبه حل نمی‌شوند و نیاز به ساز و کارهای زمانبر و برنامه ریزی‌های بهتری دارند. در دولت روحانی افراد شریف و درستکار بسیارند اما نتیجه کلی تشکیلات انتظارات را برآورده نمی‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار