۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۱۵۵۴


hadad1 (20)


جلسه 120 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که این جلسه به بررسی پیرامون رشته مترجمی زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت و سرفصل‌های این رشته که بر اساس نیازسنجی و گرایش‌های مختلف اساتید تنظیم و تدوین شده، ارائه شد.


به گزارش عطنا و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این گزارش با اشاره به گنجانیده شدن مباحث اعتقادی و توجه به پرورش مترجمان توانمند و معتقد به مبانی نظری اسلام، انتقال ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس به مخاطب آلمانی زبان، مطالعه تطبیقی میان ادبیات معاصر ایران و آلمان و شناخت مکاتب فلسفی معاصر در آلمان از اهم اهداف این سرفصل درسی بر شمرده شده است.


در بخش دیگری از این سرفصل‌ها با توجه به گسترش روابط تجاری میان کشورمان و برخی کشورهای آلمانی زبان رفع نیاز از تعاملات تجاری در زمینه زبان آلمانی نیز از سایر اهداف تدوین این سرفصل برشمرده شده‌اند.


پس از ارائه این سرفصل‌ها، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: زبان آلمانی با توجه به خاستگاه آلمانی بسیاری از فلاسفه بزرگ غربی، یک منبع بزرگ اندیشه‌های فلسفی است.


  از جانب دیگر با توجه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در مورد تنوع آموزش زبان‌های خارجی، توجه به این زبان لازم است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ادبیات تطبیقی به نظر بنده تعبیر دقیقی نیست و از لحاظ دستور زبان بهتر است لفظ مقایسه‌ای به جای تطبیقی به کار گرفته شود.


حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش افزود: آنچه که در مسیر تدوین و بازنگری سرفصل‌های رشته‌های زبان‌های خارجی مهم است بازنگری منابع و متون آموزشی و تدوین سرفصل‌های لازم در این زمینه است. با توجه به روابط اقتصادی ایران و آلمان به نظر می‌رسد باید در این زمینه بیشتر توجه مبذول گردد.


رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: یکی از مصادیق به روزرسانی و کارآمدی علوم انسانی به عنوان یکی از الزامات تحول و ارتقاء این علوم، کاربردی شدن سرفصل‌های این رشته‌ها با توجه به نیازهای روز کشور است.


حداد عادل گفت: با توجه به گستردگی روابط اقتصادی ایران و آلمان در چند دهه اخیر باید کاربرد زبان آلمانی در این حوزه‌ها بیشتر مورد دقت قرار گیرد.


لازم به ذکر است دستور بعدی جلسه 120 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، تدریس درس انسان‌شناسی اسلامی برای تمام دانشجویان علوم انسانی ورودی نیم سال دوم 95- 96 بود که بعد از سخنان تعدادی از اعضاء، ادامه بررسی این موضوع به جلسه آینده موکول شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار