۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۴۱
کد خبر: ۴۱۳۶۴

zarnukhiرضا زرنوخی مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) می‌تواند با به کارگیری منابع حاصل از وقف در راستای تجاری‌سازی علم و دانش، در حیطه بهره‌مندی سایر کشورهای اسلامی از تاثیرات علم و فناوری گام بردارد، گفت: وقف یکی از ابزارهای ماندگار توسعه جهان اسلام است، براساس آخرین مطالعات در حوزه وقف، در کشور ما بیش از 700 هزار میلیارد تومان دارایی مرتبط با وقف وجود دارد که به دلیل توصیه‌های دینی و علمای دین، مردم بخشی از دارایی خود را صرف وقف کرده‌اند.


به گزارش عطنا و به نقل از فارس، وی با اشاره به گستردگی حوزه وقف افزود: منابع طبیعی چون آب و زمین تا ساخت بیمارستان‌ها و مدارس مشمول وقف می‌شوند اما انتظار داریم زمینه جدیدی در وقف ایجاد شود و آن نوعی کمک به شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان است. اگر بتوان ظرفیت‌های اقتصادی وقف را در حیطه فعالیت‌های دانش‌بنیان قرار داد، ضمن ایجاد نوآوری و بهره‌وری اقتصادی، متخصصان و نخبگان جامعه به کار گرفته خواهند شد و ارزش افزوده و اشتغال بسیاری در این حوزه خواهیم داشت.


زرنوخی تاکید کرد: در کنار اهداف اصلی جایزه مصطفی(ص) که ترویج علم و انتخاب دانشمندان جهان اسلام است باید به فکر توسعه ظرفیت‌های وقف در کسب و کارهای دانش‌بنیان باشیم که می‌تواند آینده اقتصاد کشور و جهان اسلام را متحول کند.


وی با بیان اینکه وقف علمی می‌تواند در شکل‌گیری برخی از نهادهای علمی، پیشگام در توسعه علم و فناوری باشد، گفت: یکی از انعطاف‌هایی که وقف نسبت به کمک‌های دولتی دارد؛ به کارگیری بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی وقف برای پشتیبانی فعالیت‌های علمی است.


مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران با اشاره به موانع و راهکارهای پیشبرد فرهنگ وقف در کشور اظهار داشت: از گذشته مردم در رابطه با امورات مرتبط با وقف وکمک به دیگران به خوبی عمل کرده‌اند، شاید چالش اصلی که ما در اینجا به آن نیاز داریم، هدایت مردم به صرف وقف در مصارف جدید است. یکی از این مصارف جدید توسعه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است. به طور طبیعی اگر بتوانیم فضایی ترویجی برای علما و متولیان امر وقف داشته باشیم می‌توانیم بخشی از موانع اولیه را برطرف کرده و به جای استفاده از ابزارهای قبلی وقف، روش‌های جدید را ترویج کنیم. اگر بتوان این کار را انجام داد به طور طبیعی بخشی از مردم توجیه خواهند شد که مصارف وقفی خود را به این حوزه هدایت کنند.


زرنوخی با اشاره به تاثیر افزایش وقف در توسعه علم و فناوری بیان داشت: ویژگی وقف آن است که هیچ الزام و اجبار قانونی به دنبال آن نیست و اثرگذاری وقف به دلیل ویژگی درون‌زا و اعتقادی بودن این مسئله برای واقفان است.


وی با اشاره به مشکلات متعدد جهان اسلام و چالش‌های همکاری در بین کشورهای اسلامی و موقعیت جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: اگر حول محور وقف که مورد تایید همه مسلمانان و کشورهای اسلامی است برنامه‌های مشترکی را تعریف کنیم همراه با انتخاب نام پیامبر اکرم(ص)بر روی صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی(ص) همه مسلمانان را تحت پوشش قرار دهیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد اثرگذاری بسیاری را در جهان اسلام خواهیم داشت که ظرفیت‌های انسانی، جغرافیایی و اقتصادی را برای بازگشت به دوران شکوفایی اسلام فراهم کنند.


مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران خاطر نشان کرد: در حوزه وقف چند سالی بود که به نوآوری نیاز داشتیم، جایزه مصطفی(ص) و صندوق موقوفات آن شروع بسیار خوبی است چرا که ابزار جدیدی در وقف ایجاد کرده است و برکت این کار به نوآوری سایر سازمان‌ها و نهادها در وقف منجر می‌شود که به نظرم جایزه مصطفی(ص) این نوآوری را داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار