۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۰۹
کد خبر: ۳۶۹۰۳

به گزارش عطنا به نقل از فارس، نظام‌های آموزشی در دنیا رو به گسترش است و نظام آموزشی کشور ما هم که کیفیت‌گرایی را در دستور کار دارد به بین‌المللی شدن می‌اندیشد، در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه‌ ارتباط از راه دور، در حال ایجاد و راه‌اندازی دانشگاه‌ها و کلاس‌های مجازی یا توسعه نظام‌های سنتی خود هستند.


دوره‌های مجازی در کشور ما نیز راه اندازی شده است، هر چند راه‌اندازی این دوره‌ها هم مثل امور دیگر علاوه بر فواید بسیار دارای چالش‌هایی هم هست که باید به مرور برطرف شود.


دوره‌های آموزش مجازی سبب افزایش تعداد دانشجو، حذف بسیاری از موانع فیزیکی و جغرافیایی، دسترسی سریع و مؤثر به منابع اطلاعاتی دنیا، امکان برقراری ارتباط بیشتر و گسترده‌تر بین استادان و دانشجویان، جذب استادان و نیروی انسانی زبده و متخصص موردنیاز از سراسر دنیا، حذف یا کاهش موانع و محدودیت‌های دست و پاگیر اداری می‌شود و در عین حال مشکلات و چالش‌هایی را هم به همراه دارد.


جمعی از دانشجویان دوره‌های الکترونیکی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و شهید بهشتی در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند که به منظور افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی بهتر است عنوان «مجازی» از دانشنامه‌ فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها حذف شود.


اگر چه روش آموزش مجازی و به تبع آن درج عنوان «مجازی» در دانشنامه، به خودی خود هیچ دلالتی بر کیفیت آموزشی ندارد بلکه متون آموزشی و کیفیت ارائه آن و تلاش دانشجویان است که در نهایت، کیفیت این نهاد آموزشی را رقم می‌زند.


این دانشجویان، نظام آموزش مجازی را یکی از تدبیرهای نهادها و سیاست‌گزاران آموزشی برای گسترش نظام آموزش عالی و ارتقاء علمی نیروی انسانی شاغل دانستند و به اعتقاد این دانشجویان به هدف رسیدن این تدبیر مستلزم رفع موانع قانونی و اتخاذ تدابیر جانبی برای حمایت و مقبولیت این روش در بستر فرهنگ عمومی است.


این دانشجویان معتقدند تاکید بر وصف «مجازی» در ادبیات نهاد آموزش عالی کشور، برای تمایز دانشجویان این دوره با دیگر دانشجویان و بازتاب این تمایز در دانشنامه آنان، «دانشجوی درجه دوم» و «فرودستی» این دانشجویان در نظام آموزشی را به ذهنیت عرفی القا می‌کند و در دراز مدت به کاهش کیفیت این دوره‌ها می‌انجامد که این مساله با هدف سیاست گزاران آموزشی در تعریف و تاسیس آموزش مجازی ناسازگار است.


این دانشجویان شاغل در دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها در حالی خواستار حذف عنوان «مجازی» از دانشنامه خود هستند که مجید ارشاد لنگرودی رئیس دانشگاه شیراز که پایه دوره‌های الکترونیک نیز از این دانشگاه گذاشته شده است در گفت‌وگویی اعلام کرده است: در دوره‌های آموزشی دانشکده آموزش‌های الکترونیک و پردیس بین الملل این دانشگاه بر رعایت استانداردهای آموزشی که برای دانشجویان دوره‌های روزانه و حضوری اعمال می‌شود، تاکید زیادی شده است، دانشجویانی که از دانشکده آموزش‌های الکترونیک یا پردیس بین الملل دانشگاه شیراز مدرک می‌گیرند تفاوتی با سایر دانشجویان این دانشگاه که در دیگر دوره‌های حضوری شرکت می‌کنند ندارند چرا که همان سیستمی که دانشجویان در دوره‌های حضوری را فارغ التحصیل می‌کند دانشجویان این دو بخش را نیز فارغ التحصیل می‌کند.


به گفته ارشاد لنگرودی، کیفیت علمی دانشجویان حضوری و روزانه با دوره‌های پردیس بین الملل و مجازی یکسان است و حتی در یکی از رشته‌های علمی، یکی از دانشجویان نمونه دانشگاه از پردیس بین الملل این دانشگاه بود و نشان می‌دهد که استانداردها در همه بخش‌ها به صورت یکسان اجرا می‌شود و با توجه به این وضعیت، حذف عباراتی همچون آموزش به شیوه الکترونیک و پردیس بین‌الملل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست بررسی است و به نظر می‌رسد که در آینده اجرایی می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار