۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۷:۲۸
کد خبر: ۳۴۷۷۸
Salimi-New-01

salimi


رئیس دانشگاه علامه، نبود بازار کار مناسب را از مشکلات اساسی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی دانست اما ابراز امیدواری کرد تولیدات پژوهشی و همکاری خود را با دستگاه‌های اجرایی، بیش از 30 درصد نسبت به سال 94 افزایش داده و به دنبال اصلاح نسبت استاد به دانشجو باشد؛«در تلاش هستیم یک "مرکز رشد" را در نیمه اول سال 95 افتتاح کنیم که این مرکز اولین مرکز رشدی خواهد بود که محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی است و درنهایت با ارتباطات گسترده با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به دنبال تغییر نگاه نسبت به حوزه علوم انسانی و ارتقای این جایگاه است».


دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با عطنا درخصوص مشکلات و آسیب‌های پیش روی رشته‌های علوم انسانی عنوان کرد: برنامه‌های رشته‌های علوم انسانی باید مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد زیرا بسیاری از سرفصل های حوزه علوم انسانی بیش از ده سال است که از تصویب آنها می گذرد و ممکن است با نیاز های جامعه کنونی همخوان نباشد ونیازمند یک بازنگری جدی در بعضی از رشته‌های علوم انسانی هستیم. این فعالیت تنها به عهده دانشگاه‌ها نیست بلکه باید با همکاری و هماهنگی شورای تحول در علوم انسانی صورت بگیرد.


وی نبود بازار کار مناسب را از مشکلات اساسی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی دانست و ادامه داد: تعداد دانشجویان این رشته‌ها با نیازی که در بازار کار وجود دارد، هم‌خوانی ندارد  و این مساله در دانشگاه‌هایی که به صورت نیمه‌حضوری، آموزش‌های تخصصی آزاد و دانشگاه های خصوصی دانشجو می‌پذیرند بیشتر مشاهده می‌شود.


سلیمی در ادامه افزود: بازار کار با نوعی تورم نیروی انسانی در حوزه علوم انسانی مواجه شده‌است و اگر دانشگاه‌های ما محدود به دانشگاه‌های دولتی بود میزان فارغ التحصیلان با میزان نیروی کار لازم کاملا منطبق بود ولی ورود دانشگاه‌های نیمه حضوری و آزاد و بخش خصوصی سبب بالارفتن حجم دانشجویان فارغ التحصیل و عدم مطابقت شده است. راه مقابله با این مسئله گسترش آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های رسمی است که دانشگاه علامه طباطبائی از سال 95 این فعالیت را آغاز خواهد کرد.


وی خاطر نشان کرد: ما در تلاش هستیم که آموزش های مکمل مهارتی را به کار دانشجویان اضافه کنیم.


رئیس دانشگاه علامه در خصوص نوع نگاه حوزه‌های مختلف اجرا و بخش خصوصی به علوم انسانی گفت: در حوزه‌های اجرا و حتی در بخشی از سیاست‌گذاری، آموزش عالی به مقدار زیاد با علوم پایه و علوم فنی مهندسی تعریف شده است. با وجود اینکه بیش از نیمی از دانشجویان و استادان کشور در حوزه علوم انسانی هستند، بیشتر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس شاخص‌های علوم پایه و فنی مهندسی صورت می‌گیرد و حتی پروژه‌های پژوهشی و اقدامات اجرایی در بسیاری از این زمینه‌ها به سمت این گونه از علوم سوق داده می‌شود و لذا استادان و دانشجویان و پژوهشگران علوم انسانی اندکی در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و نیازهای جامعه با مشکل مواجه می شوند.


وی در ادامه اشاره کرد: ما به نوعی تغییر نگرش درمورد علوم انسانی در جامعه نیازمندیم. اگر به رتبه بندی‌های صورت گرفته در سیاست گذاری علم و آموزش عالی نگاه کنیم، عمده این شاخص‌ها بر اساس ملاک‌های فنی مهندسی و علوم پایه در نظر گرفته می شود در حالیکه شاخص‌های ارزیابی که منجر به تخصیص امکانات می‌شود در حوزه های علوم انسانی کاملا متفاوت است و به همین جهت می‌توان گفت ما به تغییر نگرش در حوزه سیاست گذاری نسبت به علوم انسانی نیاز داریم.


دکتر سلیمی در خصوص برنامه‌های دانشگاه علامه درسال 95 گفت: طرح گسترش و تعمیم آموزش‌های مهارتی از جمله برنامه دانشگاه در سال جاری خواهد بود.


سلیمی در پایان در رابطه با وضعیت دانشگاه علامه عنوان کرد: امیدوار هستیم تولیدات پژوهشی و همکاری خود را با دستگاه‌های اجرایی، بیش از 30 درصد نسبت به سال 94 افزایش دهیم و به دنبال اصلاح نسبت استاد به دانشجو خواهیم بود. در تلاش هستیم یک مرکز رشد را در نیمه اول سال 95 افتتاح کنیم که این مرکز اولین مرکز رشدی خواهد بود که محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی است و درنهایت با ارتباطات گسترده با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به دنبال تغییر نگاه نسبت به حوزه علوم انسانی و ارتقای این جایگاه هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار