به گزارش عطنا به نقل از فارس، محمد فرهادی وزیر علوم از ابتدای حضور در بالاترین سطح مدیریتی آموزش عالی بر کیفیت و ماموریتگرا کردن دانشگاهها تاکید کرد.
بر اساس گزارش وزارت علوم عملکرد حوزههای مختلف این وزارتخانه در سال 94 به شرح ذیل است:
تفکیک این تعداد دانشجو براساس مقاطع تحصیلی نیز به این صورت است که در مقطع کاردانی در سال 94 یک میلیون و 96 هزار و 28 نفر تحصیل میکنند.
همچنین تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در سال 94 به دو میلیون و 819 هزار و 662 نفر رسیده است و این تعداد برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 720 هزار و 806 نفر است.
تعداد دانشجویان مقطع دکترای حرفهای در سال 94 به 71 هزار و 914 نفر رسیده است.
تعداد دانشجویان مقطع دکترای تخصصی نیز در سال 94 به 94 هزار و 311 نفر رسیده است.
همچنین در زمینه تعداد رشتهمقطعها نیز در سال 94 تعداد 994 رشته در مقطع کاردانی یک هزار و 273 رشته در مقطع کارشناسی، یک هزار و 482 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، یک هزار و 181 رشته در مقطع دکترای تخصصی فعالیت میکند.
همچنین تعداد کل دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی اعم از دولتی و غیردولتی در سال 94، 2 هزار و 859 مرکز است.
سهم دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان در سال 94 به حدود 17 درصد رسیده است.
تعداد اعضای هیات علمی تماموقت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سال 94 به 76 هزار و 129 عضو هیات علمی رسیده است.
همچنین درصد سهم ایران در تولید علم دنیا در پایگاه ISI در سال 94 سهم ایران در علم دنیا در پایگاه اسکوپوس 1.65 درصد بوده است.
رتبه علمی ایران در منطقه و در جهان اسلام در سال 94 رتبه اول علمی در منطقه و جهان اسلام در پایگاه اسکوپوس است و در پایگاه ISI نیز دوم هستیم.
تعداد مقالات نمایه شده ایران در پایگاه ISI در سال 57، 669 مورد بوده که در سال 94 به 23 هزار و 140 مورد رسیده است.
در سال 94، تعداد 30 هزار و 762 مقاله در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است.
عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سال 94
بر اساس این گزارش، در 9 ماهه نخست سال 94، 354 کرسی آزاداندیشی برگزار شده است.
95 پروژه مشترک بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور تعریف شده است و یک هزار و 132 استاد خارجی برای تدریس، تحقیق و شرکت در کارگاههای آموزشی در ایران حضور یافتند و 31 عضو هیات علمی دانشگاه از فرصتهای مطالعاتی استفاده کردند.
با توجه به تاکید وزیر علوم بر ساماندهی نظام آموزش عالی بر مبنای کیفیت و همچنین تصویب طرح آمایش آموزش عالی در شورایعالی انقلاب فرهنگی پیشبینی میشود در سال 95 شاهد شرایط بهتری در وضعیت آموزش عالی کشور باشیم.