۰۷ فروردين ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۳۰۷۳
139411141807379057035904

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مفهوم‌سازی و قانونگذاری شده و اکنون زمان عمل و اجرای آن است گفت: اجرای طرح اصلاح نظام بانکی و اصلاح سیاستگذاری‌های پولی از ضرورت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است.


به گزارش عطنا به نقل از تسنیم، مرتضی بکی، با اشاره به این موضوع اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی در حال حاضر به یک پاردایم دائمی و الگوی پیشرفت برای اقتصاد تبدیل شده و در این مدت نیز درباره آن مفهوم سازی‌های لازم صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیش از این ابلاغ شده و در برنامه نیز انعکاس یافته گفت: مبتنی بر مفهوم سازی‌های صورت گرفته از اقتصاد مقاومتی از سوی همه اقتصاددانان، منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد تولید محور پایدار است که بر تولید رقابتی با جهت‌گیری صادراتی تأکید و تمرکز دارد.


او تأکید کرد: منظور از اقتصاد مقاومتی بستن درهای اقتصاد به روی دنیا نیست بلکه به معنای مقاوم‌سازی اقتصاد و در واقع رقابتی کردن آن در سطح بین‌المللی است.


این اقتصاددان افزود: گسترش زمینه‌های اقتصاد تولید محور، رفع موانع تولید، انجام قانونگذاری‌های لازم در این خصوص و فراهم کردن زمینه قانونی، ایجاد فضای مناسب برای کسب‌و‌کار و... از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است.


وی طرح اصلاح نظام بانکی را از دیگر طرح‌های ملی موثر در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: این طرح با جهت‌گیری بلند مدت در پی ایجاد عدل و قوام و ثبات در مسیر تأمین مالی و رفع تنگن‌های اعتباری است که در کنار سایر طرح‌ها قادر خواهد بود موجبات تحقق تولید پایدار را فراهم کند.


مدیر دفتر مدلسازی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: پس از مرحله مفهوم‌سازی و شکل‌گیری قوانین لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اکنون زمانی اجرا و عمل است.


وی تأکید کرد: بهبود فضای کسب‌و‌کار و سودآور کردن تولید در شرایطی که اقتصاد کشور متأثر از برخی جهت‌گیری‌های خاص در اقتصاد از بیماری هلندی رنج می‌برد یک ضرورت است.


بکی با بیان اینکه تولید، صنعت و کشاورزی ناشی از برخی جهت‌گیری‌ها تضعیف شده است، گفت: در سال 1338 سهم کشاورزی از ارزش افزوده حدود 16 درصد بود و اکنون در برخی سال‌ها به 5.6  درصد رسیده است. این درحالی است که این سهم برای خدمات در حال حاضر به 52 درصد رسیده که عملا اقتصاد را به بدنی با سری بزرگ به نام خدمات مواجه کرده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی صنعت یعنی تولید محور کردن آن یعنی افزایش سهم صنعت و کشاورزی در اقتصاد. من مخالف خدمات در اقتصاد نیستم، از سویی خدمات در بلندمدت می‌تواند لازمه توسعه تولید باشد ولی آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، سودآور کردن تولید و کشاورزی در کشور است.


وی با اشاره به طرح نظام بانکی با جهت‌گیری تأمین مالی تولید محور گفت: اجرای این طرح سبب ایجاد فضای کسب‌و‌کار مناسب می‌شود. در این طرح ابعادی دیده شده که قادر است محور عدالت به معنای دسترسی همه بخش‌های اقتصادی به منابع باشد.


بکی افزود: طی سال‌های گذشته سهم بخش بازرگانی و خدمات از منابع نسبت به سایر بخش‌ها، بیش از سایرین بود و این طرح به دنبال ایجاد عدالت در این خصوص است.


وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یک اقدام عملی در مسیر توسعه پایدار است، به تجربه برخی بانک‌های موفق در جریان بحران سال 2008 اشاره کرد و گفت: تجربه برخی از این بانک‌ها که به تأمین مالی تولید اقدام کرده بودند نشان داد که این بانک‌ها، در جریان بحران نسبت به سایر بانک‌ها، دوام و بقای بیشتری داشتند.


او با موثر دانستن این روش درباره بانک‌های کشور گفت: باید با اجرای این طرح زمینه هدایت منابع مالی به سمت تولید را فراهم کرد.


مدیر دفتر مدلسازی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به برخی انحرافات در نرخ‌گذاری و ناشی از آن در منابع متأثر از سیاست‌گذاری‌های پولی گفت: علاوه بر هدایت منابع به سمت تولید نیاز به اصلاحاتی در حوزه سیاست‌گذاری پولی است.


بکی به لزوم بهره‌گیری از ابزارهای تأمین مالی اسلامی همچون صکوک و.. اشاره کرد و گفت: این ابزارها هم در بازار سرمایه و هم در بانک‌ها قابل استفاده هستند. همچنین ابزار می‌تواند به عنوان یک مکانیزم برای تأمین نقدینگی بانک‌ها باشد.


وی تأکید کرد: اعمال سیاست‌های پولی مبتنی بر بازار، از انحرافات کنونی در نرخ‌گذاری‌ها و رانت جلوگیری می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار