۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۴۴
کد خبر: ۳۲۲۹۷

دکتر میترا صمیعیبه گزارش عطنا به نقل از لیزنا، صمیعی با اعلام این خبر افزود: آزمایشگاه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به منظور پیشبرد فعالیت ها در زمینه مدیریت اطلاعات و دانش در محیط دیجیتالی با اهداف و مأموریت‌های دانش‌گستری فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: از اهداف این مرکز، ایجاد شبکه‌ای مجازی از متخصصان برای تحلیل و پردازش اطلاعات و دانش، اجرای پژوهش‌ها در راستای کاربردی کردن فناوری اطلاعات در مدیریت اطلاعات دیجیتالی و ارائه خدمات نوین در مراکز اطلاعاتی، ایجاد بستری جهت آموزش علاقه مندان در زمینه آشنایی با فناوری‌های نو پدید و کاربردی در زمینه‌های مرتبط با مدیریت اطلاعات دیجیتالی و علم اطلاعات و دانش شناسی، ایجاد فضای آزمایشگاهی برای اجرای اولیه پروژه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور کاربرد مدیریت سیستم‌های اطلاعات و دانش و تست نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات دیجیتالی و سایر سیستم‌های اطلاعاتی مرتبط است.
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: با توجه به محورهای ذکر شده، آزمایشگاه مذکور تلاش دارد تا تمرکز اصلی خود را بر اجرای پروژه‌های کاربردی و پژوهشی در زمینه مدیریت اطلاعات دیجیتال و ارائه خدمات اطلاعاتی مانند تست نرم افزار و غیره قرار دهد. در این راستا، آزمایشگاه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی از پروژه های کاربردی و پژوهشی دانشجویان دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی و اساتید سراسر دانشگاه های کشور استقبال می کند.
دکتر صمیعی اظهار داشت: نمونه این آزمایشگاه در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد. اولین حرکت اساسی در حوزه راه اندازی آزمایشگاه تخصصی در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۷ روی داد. هدف لابراتوار این دانشگاه، ایجاد خدمات بهتر برای دانشجویان و اعضای هئیت علمی و ایفای نقش کلیدی در شکل دهی جامعه اطلاعاتی آینده است.
وی افزود: اهداف و سازوکارهای این آزمایشگاه طی سندی تبیین شده است. پیشنهاد این پروژه‌ها توسط اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران خارج از دانشگاه هاروارد صورت گرفته، و آزمایشگاه با پشتیبانی مالی و خدماتی آنها را حمایت می‌کند. همچنین این دانشگاه در این راستا با دانشگاه MIT در زمینه ها و پروژه های مشترک همکاری می کند.


فرآیندهای آزمایشگاه
دکتر میترا صمیعی در خصوص فرآیندهای آزمایشگاه علم اطلاعات و دانش شناسی عنوان کرد: آزمایشگاه قصد دارد به غربالگری و خلق اطلاعات و دانش کمک نماید و امکاناتی را در راستای آزمون پروژه ها و موارد دیگر جهت طراحی و توسعه سیستم های نوین فراهم نماید. علاوه بر این آزمایشگاه، خدماتی مانند ارزیابی سیستم ها و کتابخانه‌های نوین و مدیریت اطلاعات و دانش دیجیتالی را نیز به عهده خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: خروجی آزمایشگاه پروژه‌های آزمون شده و قابل طرح و استفاده، سیستم ها و راهبردهای نوین اطلاعاتی برای حل مسائل نوین کتابخانه ها، موزه ها ، آرشیوها و ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت اطلاعات خواهد بود. با توجه به اینکه فعالیت ها در آزمایشگاه به صورت هسته‌های پژوهشی و گروه های کاری پژوهشی، خروجی‌های خاص خود را خواهد داشت.
وی افزود: این آزمایشگاه دارای ساختار اداری مصوب در ساختار اداری دانشگاه علامه طباطبائی است و یک عضو هیات علمی و یک نفر متصدی آزمایشگاه برای اداره روزمره آزمایشگاه پیش بینی شده است.
دکترصمیعی گفت: آزمایشگاه علم اطلاعات و دانش شناسی در ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ با حضور دکتر حسین سلیمی، ریاست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر نعمت اللهی، معاون آموزشی دانشگاه و دکتر برجعلی، ریاست دانشکده و جمعی از اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی افتتاح گردید.
وی در پایان اضافه کرد: جا دارد از زحمات دکتر عصمت مؤمنی برای پیگیری امور گرفتن مجوز و طرح در هیات امنای دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مهدی علیپور حافظی برای پیشنهاد و تدوین پروپوزال تشکر و قدرانی نمایم. امید است آزمایشگاه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی بتواند گامی مثبت در طراحی، اجرا و کاربردی ساختن پژوهش ها در حوزه مدیریت اطلاعات دیجیتالی بردارد و پشتیبان مراکز مدیریت اطلاعات در توسعه و گسترش خدمات آن ها باشد.
گفتنی است، علاقه مندان و پژوهشگران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز آغاز همکاری با این آزمایشگاه با شماره تلفن ۴۸۳۹۳۱۷۸-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار