۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۵۲
کد خبر: ۳۱۰۵۷

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان این وزارت گفتند: نیازمند اهتمام بیشتر، رسیدگی به معضلات و مشکلات شکست های عاطفی دانشجویان در دانشگاه ها هستیم.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه در بیست و هفتمین گردهمایی روسای مشاوره دانشجویی دانشگاه ها اظهارکرد: هم اکنون یکی از مشکلات دانشگاه ها بحث ارتباطات عاطفی دانشجویان است و این واقعیتی است که وجود دارد و نمی شود چشم‌های‌مان را بر روی آن ببندیم.
وی با بیان این که در این زمینه آمار و ارقام کم نیستند گفت: باید به آموزش بهتر در ارتباط با تنظیم روابط بین دانشجویان و شکست های عاطفی توجه بیشتری داشته باشیم.
صدیقی افزود: باید ضمن رعایت اصول اخلاقی با این واقعیت های اجتماعی به صورت آگاهانه و علمی برخورد کنیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم توجه بیشتر به امر مشاوره است که امیدوارم در ادامه کار دولت تدبیر و امید توفیقات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
وی در ادامه اظهارداشت: کار جدی و اصلی در سال جاری اجرای طرح سیمای اجتماعی دانشجویان بود؛ پایشی که سبب شناخت وضعیت آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها شد.



img10031253



دانشجویان در مدیریت شکستهای عاطفی، مهارت لازم را ندارند


در این رابطه حمید یعقوبی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در این گردهمایی گفت: یکی از مسائلی که زندگی جوانان را درگیر کرده فاصله سن بلوغ تا ازدواج است به گونه که گاهی دو دهه بین آنها فاصله است.
وی ادامه داد: ممکن است در این فاصله زمانی تعاملاتی بین دانشجویان رخ دهد و بر همین اساس لازم است تا آموزش های پیش از ازدواج در دانشگاه ها ارائه شود.
یعقوبی یادآور شد: دانشجویان در مدیریت کردن شکست های عاطفی مهارت های لازم را ندارند و ممکن است به سمت رفتارهای پرخطر بروند و بر همین اساس سال آینده یک طرح تربیت درمانگر را در این زمینه اجرایی خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: برنامه های مشاوره شغلی - تحصیلی، پیشگیری از ایدز، آموزش های مهارت های زندگی، فعال سازی مددکاران، کارنامه سلامت، برنامه پیشگیری از خودکشی در خوابگاه ها و غیره از جمله اهم فعالیت های دفتر مشاوره و سلامت برای سال آینده است.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اظهار کرد: در حال رایزنی در شورای آموزش عالی برنامه ریزی هستیم تا 2 واحد آموزشی با عنوان مهارت های زندگی را تصویب کنیم که در این صورت به عنوان درس اختیاری در دانشگاه ها ارائه خواهد شد.
وی گفت: همچنین از سال آینده کارنامه سلامت برای تمامی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه های دولتی و بخشی از دانشگاه های غیرانتفاعی اجرایی خواهد شد.



حضور روانپزشک و مددکار در دانشگاه ها ضروری است


حمید یعقوبی در ادامه گفت: در امر پیشگیری از خودکشی هم هر چند که ممکن است آمار بسیار کمی داشته باشیم اما همین تعداد اندک هم باید پیشگیری شود.
یعقوبی افزود: تشکیل کارگروه مشورتی متشکل از دبیران مناطق و تعدادی از مسوولان منتخب مراکز مشاوره یکی دیگر از اقدامات دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس آمار بدست آمده از بررسی های انجام شده از 85 دانشگاه کشور، یک هزار و 344 روانشناس، مشاور و کادر پاره وقت و تمام وقت در مراکز مشاوره و در بین بیش از 600 هزار نفر جمعیت دانشجویی مشغول به کار هستند.
وی تصریح کرد: به عبارتی دیگر به ازای هر یک هزار دانشجو 2.2 مشاور در این 85 دانشگاه فعالیت می کنند؛ البته این آمار که مربوط به سال 93 است.
یعقوبی با انتقاد از عدم حضور روان پزشک و مددکار در برخی از دانشگاه ها گفت: برخی از دانشگاه ها روانپزشک و مددکار ندارند که این یک آسیب بزرگ محسوب می شود زیرا حضور روانپزشک و مددکار برای پیشگیری از رفتارهای آسیب رسان بسیار ضروری است.
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در ادامه در مورد دلیل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره اظهار کرد: مشکلات ارتباطی - خانوادگی و تحصیلی از مهمترین دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره است و 61.5 درصد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره دختر و 83.5 درصد آنها مجرد هستند.
وی با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره دانشجویان ساکن خوابگاه هستند افزود: بیش از 71 درصد این مراجعه کنندگان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
وی در ادامه در مورد تعداد شعب مراکز دانشجویی اظهار کرد: در سال 93، 314 شعبه خوابگاهی و دانشگاهی مراکز مشاوره وجود داشت که این تعداد نسبت به سال 92، 34 شعبه رشد داشته است.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تجهیز 40 درصد خوابگاه ها به مراکز مشاوره خبر داد و گفت: از 750 تا 800 خوابگاه دولتی، 40 درصد آنها مجهز به مراکز مشاوره هستند.


شایان ذکر است بیست و هفتمین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشگاه های سراسر کشور 10 و 11 اسفند ماه توسط مرکز مشاوره دانشگاه در حال برگزاری است. در این گردهمایی مسئولین سازمان امور دانشجویان، مدیر دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری و روسای مراکز مشاوره دانشگاههای کشور حضور دارند. در این مراسم  از مراکز مشاوره منتخب تقدیر بعمل خواهد آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار