به گزارش عطنا، مهدی خانجانی، مدیر خدمات آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرنگار عطنا گفت: دهه سرآمدی آموزش فرصتی است تا به اهمیت آموزش و نقش آن در ساختن آیندهای روشنتر در جامعه توجه کنیم. هدف اصلی این دهه، افزایش آگاهی به منظور گام برداشتن در مسیر بالندگی با آموزش هوشمند است.
وی ادامه داد: این مدیریت، رعایت قوانین و مقررات؛ ایجاد نظم، تسهیل و تسریع در انجام امور آموزشی، تکریم دانشجویان و بالندگی آموزش در مقطع کارشناسی را سرلوحه کار خود قرار داده است که در این مسیر، همراهی استادان و کارکنان معاونت آموزشی در تحقق این اهداف بسیار ضروری است.
در ادامه شرح گفتوگوی خبرنگار عطنا با دکتر خانجانی را میخوانید:
برای دهه آموزش چه برنامههایی از سوی مدیریت خدمات آموزشی تدارک دیده شده است؟
برنامههای مدیریت خدمات آموزشی در دهه سرآمدی آموزش بر محوریت ارتقای کیفیت آموزش، توانمندسازی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان آموزش در زمینه امور آموزشی و ارائه خدمات بهتر تمرکز دارد.
«برگزاری نشست آنلاین معاونین آموزشی با مدیران گروهها جهت تبیین و تشریح شیوهنامه استاد مشاور آموزشی»، «برگزاری نشست آنلاین با اعضای هیئت علمی به منظور آشنایی بیشتر اعضا با قوانین و مقررات آموزشی مقطع کارشناسی جهت هدایت و راهنمایی صحیح دانشجویان»، «برگزاری نشست با روسای آموزش دانشکدهها به منظور وحدت رویه در انجام امور آموزشی و هماهنگی ستاد و دانشکدهها»، «برگزاری کارگاه توانمندسازی روسای آموزش و کارشناسان آموزش ستاد و دانشکدهها در مقطع کارشناسی جهت افزایش دانش آیین نامهای همکاران آموزش در ستاد و دانشکدهها»، «برگزاری کارگاه فرایند الکترونیکی فارغالتحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی جهت آشنایی کارشناسان جدید با نحوه رسیدگی به درخواستهای الکترونیکی فارغالتحصیلی در سامانه گلستان و پرونده الکترونیکی» و «برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان با محوریت آشنایی دانشجویان با مدیریت خدمات آموزشی و آییننامههای آموزشی بهصورت آنلاین»، مهمترین برنامههای مدیریت خدمات آموزشی در این دهه است.
همچنین برنامههای دهه سرآمدی آموزش برای استادان و دانشجویان نوورود در دانشگاه اهمیت ویژهای دارد چرا که به آنها کمک میکند تا با قوانین و مقررات آموزشی، منابع موجود، روشهای تدریس موثر و بهبود مهارتهای ارتباطی آشنا شوند.
ضمن آگاهیدهی آییننامههای آموزشی به استادان و دانشجویان بهطور مستمر در طول سال تحصیلی از طریق تهیه بروشورهای آموزشی، اطلاعرسانی در کانالهای ارتباطی، «نشست مدیران گروهها با مدیریت خدمات آموزشی به منظور تشریح و تبیین دستورالعمل استاد مشاور آموزشی بهصورت آنلاین»، «نشست اعضای هیئت علمی با مدیریت خدمات آموزشی جهت دانشافزایی قوانین آموزشی» و «برگزاری جلسه پرسش و پاسخ مدیریت خدمات آموزشی با دانشجویان با محوریت آشنایی دانشجویان با مدیریت خدمات آموزشی و آییننامههای آموزشی بهصورت آنلاین» برنامههایی است که این مدیریت برای ارتقای دانش آییننامهای استادان و دانشجویان برگزار میکند.
رویکرد مدیریت خدمات آموزشی در ارتقای کیفیت آموزش چیست؟
رویکرد مدیریت خدمات آموزشی به عنوان یک چارچوب استراتژیک برای بهبود کیفیت آموزش شامل مجموعهای از شیوههاست که به منظور ارتقای اثربخشی و کارایی فرآیندهای آموزشی، در نظر گرفته شده است.
در راستای اصول ذکر شده و تحقق اهداف آموزشی، از شهریور سال ۱۳۹۹ تاکنون نسبت به طراحی الکترونیکی فرآیندهای مهم آموزشی در بستر سامانه آموزشی دانشگاه اقدام شده است. با الکترونیکی کردن بیش از ۳۷ فرآیند آموزشی، گامهای موثری در جهت نظمبخشی، تسهیل و تسریع در رسیدگی به درخواستهای دانشجویان و ارتقای کیفیت آموزش برداشته شده است.
علاوه بر این، با هدف توانمندسازی و تعیین چارچوبها و رویههای آموزشی و ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف آموزشی نسبت به تهیه و تدوین شیوه نامهها، دستورالعملها، تقویمهای آموزشی و بازنگری فرمهای آموزشی در این مدیریت اقدام شده است.
«تدوین شیوهنامه استاد مشاور آموزشی مقطع کارشناسی»، «تدوین دستورالعمل دوره کهاد (دوره فرعی)»، «ساماندهی برنامهریزی درسی و ارائه متمرکز و متنوع دروس عمومی شامل معارف اسلامی، تربیت بدنی، زبان فارسی و زبان انگلیسی در سطح کلیه دانشکدهها جهت انتظام بخشی و تسهیل انجام امور آموزشی»، «ارسال پستی مدارک تحصیلی دانشآموختگان در اسرع وقت با هدف دسترسی فارغ التحصیلان به مدارک تحصیلی بدون مراجعه حضوری، حفظ امنیت مدارک تحصیلی و افزایش رضایت دانشآموختگان» و «زمینه حضور و تدریس بیشتر استادان اعضای هیئت علمی دانشگاه در مقطع کارشناسی به منظور جذب و نگهداشت دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان در دانشگاهها»، از مهمترین اقدامات انجام شده در این خصوص است.
با توجه به تحول فناوری در آموزش، چه برنامهای برای بهبود زیرساختهای الکترونیکی آموزشی در دست دارید؟
مدیریت خدمات آموزشی با بهرهمندی از فناوری، برنامههایی جهت ارائه خدمات آموزشی با بالاترین کیفیت برای کلیه دانشجویان در نظر دارد. «عملیاتیسازی طرح حضور و غیاب دانشجویان از طریق برنامه کاربردی تحت وب با قابلیت نصب بر روی گوشی تلفن همراه و مرتبط با سامانه آموزشی دانشگاه»، «باز طراحی فرایند الکترونیکی فارغالتحصیلی آموزشی جهت تسریع مراحل فارغالتحصیلی بدون نیاز به درخواست دانشجو است که ضمن نظمبخشی به امور آموزشی از تجمیع پروندههای راکد در دانشکدهها پیشگیری خواهد کرد»، «امکان سنجی استقرار و راهاندازی سامانه یکپارچه برنامهریزی دروس بصورت هوشمند در کلیه دانشکدهها»، «تحلیل دادههای آموزشی با استفاده از فناوری علم داده با هدف آسیبشناسی مشکلات آموزشی دانشجویان» و «طراحی تمام فرایندهای آموزشی بهصورت الکترونیکی در سامانه آموزشی دانشگاه به منظور حذف فرمهای کاغذی» از جمله این برنامهها است.
در پایان لطفا مهمترین فعالیتهای مدیریت خدمات آموزشی برای سال جاری را بفرمایید.
چشمانداز برنامههای آینده مدیریت خدمات آموزشی همراستا با اهداف آموزشی دانشگاه و توجه به نیازهای دانشجویان و بهرهمندی از منابع و فرصتهای آموزشی، تدوین شده است. «برنامهریزی و اجرای طرح استاد مشاور آموزشی در مقطع کارشناسی»، «برنامهریزی و اجرای طرح دوره کهاد (دوره فرعی) براساس نیاز دانشجویان»، «تدوین تقویم کاری برای کارشناسان آموزش جهت نظمبخشی و تسریع انجام امور آموزشی»، «برنامهریزی طرح پیشگیری از افت تحصیلی و مشروطی دانشجویان با رویکرد حمایت آموزشی دانشجویان با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه»، «ارزیابی مستمر عملکرد آموزشی ادارات آموزش دانشکدهها براساس شاخصهای چندگانه آموزشی» و «برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت و بازآموزی آییننامههای آموزشی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی» برخی از این برنامههای تدوین شده است.
در پایان ضمن قدردانی و آرزوی موفقیت و سلامتی برای استادان و کارکنان، مدیریت خدمات آموزشی از طریق کانالهای ارتباطی، پذیرای نقدها و پیشنهادهای سازنده استادان، کارکنان و دانشجویان در جهت بالندگی و پویایی بیشتر دانشگاه بزرگ علامه طباطبائی است.
راههای ارتباطی با مدیریت خدمات آموزشی:
تلفن مستقیم مدیریت خدمات آموزشی: ۰۲۱۴۸۳۹۲۲۴۹ - ۰۲۱۴۴۷۳۷۵۴۸
ایمیل مدیریت خدمات آموزشی: amoozesh@atu.ac.ir
ایمیل اداره دانشآموختگان (صرفا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور): alumni@atu.ac.ir
ایمیل پاسخگویی به درخواستها و سوالهای سایر دانشآموختگان: alumni_support@atu.ac.ir
راه ارتباطی از طریق تلگرام: eduadmin_allameh@