عطنا - به بهانه پاسداشت روز معلم و برگزیده شدن دو عضو هیات علمی دانشگاه علامه، به عنوان استادان نمونه کشوری بر حسب وظیفه معلمی و عضوی کوچک از باب قدردانی به سهم خود یادداشت زیر را تقدیم همکاران عزیر میکنم.
ابتدا شایسته و بایسته است از شان و منزلت علمی و فکری و اندیشهای دو متفکر حوزه و دانشگاه یعنی شهید مطهری و شهید مفتح یاد کنیم و از خداوند متعال برای آنان علو درجاتی که قابل آنان است را بخواهیم و نیز از خداوند برای خود و همه کسانی که در اشاعه روشمند و سامان دهی و ساختاری اندیشهها و تفکرات این دو اندیشمند کم نظیر، آن گونه که باید و شاید اهتمام لازم را نورزیده اند، طلب عفو و بخشش کنیم و از پیشگاه حضرت حق بخواهیم به ما و دیگر مسئولان علمی و دانشگاهی کشور توفیق دهد تا مبانی معرفتی و فکری و اندیشهای و روشی این دو متقکر بزرک در علوم انسانی و اجتماعی بر اساس نیازهای روز و مسایل جامعه اسلامی و بویژه در تحول در علوم انسانی و اجتماعی در متون درسی دانشگاه و آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.
در خبرها آمده بودکه؛ در سیامین آئین نکو داشت مقام معلم که با تقدیر از برترینهای اعضای هیئت علمی دانشگاهها همراه بود، از جناب آقای دکتر ابراهیم برزگر عضو محترم هیئت علمی و استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی و هم چنین جناب آقای دکتر حسن ملکی عضو محترم هیئت علمی و استاد تمام دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه به عنوان استادان برگزیدهٔ کشوری تقدیر شد دانشگاه علامهطباطبایی، در دوره جدید مدیریت خود که در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم که به ریاست جناب آقای دکتر معتمدی، تشکیل شد، موفقیتهایی چشمگیری در عرصههای مختلف و گوناگونی به دست آورده است.
برخی از این موفقیت ها عبارتند از: طراحی و اجرای برنامههای راهبردی دانشگاه، طراحی و برنامه ریزی و برجسته سازی تحول علوم انسانی و حرکت به سمت تحقق آن، بستر سازی و آماده سازی زیر ساختهای لازم برای برای ارائه خدمات رفاهی و عمومی پایدار و ماندگار برای اعضای محترم خانواده بزرگ دانشگاه بویژه مسکن اساتید و خوابگاههای دانشجویی برای متاهلین، افزایش قابل توجه سهم بودجه و اعتبارات دانشگاه، انعقاد تفاهم نامههای متعدد و متنوع با دستگاههای دولتی و شهرداری تهران و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، کوشش در جهت ارتقای برندهای بین المللی دانشگاه، ارتقای سطح کیفی آموزش، هدفمندسازی پژوهش و جهت دهی آن برای حل مسائل کشور، ارتقای سطح دانش، بینش و مهارتهای کارآفرینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان و توانمند سازی آنان برای حضور در جامعه تسهیل گری و سرعت در ارائه خدمات اداری، آموزشی و پژوهشی به اعضای محترم هیات علمی دانشگاه مانند سرعت در صدور احکام جدید در فروردین، اهتمام ویژه در پرداختهای معوقه همکاران، بروز رسانی پروندههای ترفیع سالانه و کمک و حمایت ویژه از ارتقای همکاران، زمینه سازی برای حضور و مشارکتهای موثر اعضای محترم هیات علمی از گروههای آموزشی و دانشکدهها در تدوین برنامه راهبردی داشگاه و دبگر فعالیتهای موثر دانشگاه کوشش برای احراز و تحقق عینی جایگاه و منزلت شایسته و بایسته دانشگاه علامهطباطبایی به عنوان دانشگاه مرجع در علوم انسانی در کشور.
برخی از نمونههای مصداقی آن عبارتند از: واگذاری مسئولیت بازنگری آئین نامه ماده ۵۳ پایههای تشویقی از سوی مقام محترم وزارت به دانشگاه علامهطباطبایی، و یا حضور موثر و فعالانه دانشگاه با نظر مقام محترم وزارت در تهیه الگوهای کتب درسی، در اتاقهای فکر مشورتی سطح وزارتی و کشوری، حضور موثر در شورای تحول علوم انسانی، و دیگر مشارکت فعالانه دانشگاه در سطح ملی انصافا تحقق فعالیتهای یاد شده که تنها بخشی از مهمترین این فعالیتها میباشد در این مدت کوتاه و با وجود محدودیتهای بودجهای که کل کشور با آن روبرو است گر چه در نسبت با شان و جایگاه محوری دانشگاه علامهطباطبایی و اعضای محترم علمی و اداری آن ناچیز است، اما در این مدت کوتاه بجز با مدیریت جهادی، عالمانه و مخلصانه ریاست محترم دانشگاه و همکاران ایشان در هیات رئیسه و دیگر مدیران عالی دانشگاه در دانشکدهها و مدیران ستادی و بویژه همراهی یکایک اعضای محترم و فرهیخته هیات علمی دانشگاه ممکن نبود.
بی شک به ثمر رسیدن نهایی آن و آغاز دیگر فعالیتهای موثر نیازمند تداوم همدلی، همکاری، هم افزایی و مشارکت همدلانه همهی اعضای بزرگ خانواده دانشگاه علامهطباطبایی است.
نویسنده: ابوالقاسم فاتحی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: