۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ۰۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۳۶۴۲

عطنا - گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی پنج شنبه 19 اسفند ماه میزبان مهمانان دومین همایش بین المللی زیارت در ادیان و ملل بود که به صورت برخط برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حجت الاسلام دکتر علی کربلائی پازوکی دبیر علمی همایش به سخنرانان همایش اعم از حجت الاسلام و مسلمین آقای نواب نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت ، آقای دکتر معتمدی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی و آقای دکتر خلعتبری ریاست دانشکده الهیات و سایر مهمانان داخلی و بین المللی خیرمقدم گفت.

وی گفت: گروه فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطبایی در راستای رسالت دانشگاهی و علمی خود و درجهت تحقق شعارجهاد تبین مطرح شده از مقام معظم رهبری برای گسترش دانش و ایجاد زمینه های گفتگوی بین الادیانی و بین فرهنگ­ی اقدام به برگزاری دومین همایش بین المللی  زیارت در ادیان و فرهنگ­ها نموده است.

ایشان با اشاره به این که سال گذشته نیز همایش منجی گرایی و آینده پژوهشی چهان از منظر ادیان برگزار شد گفت: همکاران درهمایش قبلی در سراسر جهان خصوصا دانشگاه­های آمریکای شمالی و به صورت ویژه از دانشگاه اونام مکزیک شرکت کرده اند. پس از برگزاری همایش از سفارت مکزیک تقاضا کرده اند کار مشترک علمی مجددا انجام پذیرد. زیارت از راه دور با توجه به شرایط کرونا و امکان حضوری زیارت کاهش پیدا کرده بود به خاطر اهمیت موضوع زیارت تصمیم گرفته ایم همایشی تحت عنوان ادیان در ملل برگزار شود.

وی افزود: در مرحله اول دانشگاه زیارت اونام و در مرحله دوم  دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری این همایش هستند. زیارت امری مهم و مقدس، مشترک در تمامی ادیان فرهنگ­ها و مورد پذیرش است. البته با اختلاف در آداب و رسوم.پیروان در تمامی ادیان به شکل­های مختلف زیارت را به عنوان یک وظیفه و تکلیف بار­ها در زندگی خود تجربه کرده ­اند. براین اساس اشتراک گذاری دیدگاه­ها در مورد این آموزه در یک وبینار علمی می­تواند پیروان ادیان و فرهنگ­ها را در جهت صلح و همزیستی مسالمت آمیز به یکدیگر نزدیک کند و زمینه ­های هم­ افزایی و رشد علمی و فرهنگی را فراهم کند و پاسخ منطقی و مناسب به مخالفین زیارت خواهد بود.

وی تصریح کرد: تشکیل همایش به صورت مجازی بدلیل مشکلات کرونا  بود که زیارت حضوری را برای بسیاری افراد مشکل کرده بود. در فرخوان این وبینار به طور کلی 65 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که 12 تا این مقالات از دانشگاه­های مختلف از قبیل دانشگاه کانادا،مکزیک، مالزی قرقیزیستان،افغانستان، اسپانیا بوده است. در داخل نیز 28 مقاله داخلی به صورت کامل و  25 چکیده مقالات بود. همکاران علمی از مراکز علمی داخلی عبارتند از دانشگاه امام صادق (ع)، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، آزاد اسلامی، ادیان و مذاهب، علوم اسلامی رضوی، معارف وپژوهشکده حج و زیارت،بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی، شبکه مجازی اسلام و دانشگاه جامة المستقر الاعالمیه و مراکز علمی خارجی نیز دانشگاه اونام مکزیک، مک مستر کانادا،دیلیمان فیلیپین، نالاندا هند و یو اس ام مالزی.

ایشان ابزار امیدواری کرد برگزاری این همایش موجب نزدیک شدن پیروان ادیان و فرهنگ­ها درمورد زیارت و یاری رساندن برای ایجاد همبستگی بین المللی و برای افراد شرکت کننده محترم در این همایش مثمر ثمر واقع گردد.

دکتر معتمدی: ریارت همبستگی بین المللی را در جوامع مختلف ممکن می کند 

دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سخنان خود موضوع زیارت را در ادیان و ملل بحث مهمی دانست که همبستگی بین المللی را در جوامع مختلف ممکن می کند و در ابعاد مختلف قابل بررسی است.

ایشان با تکیه بر این محور­ها و عناوین مورد توجه همایش، آثار زیارت برای زیارت کننده از ابعاد مختلف فردی،اجتماعی، سیاسی و روانی را بسیار قابل تامل دانست و با اشاره به توجه به زیارت و ادعیه در فرهنگ شیعی گفت: این امر می تواند منشا تحولات فردی و اجتماعی قرار گیرد. از لحاظ فردی آثار زیارت شناختی،عاطفی و رفتاری است. بعد شناختی فهم ما از زیارت است و در بعد عاطفی زمینه ارتباط عاطفی زائرین با خداوند فرهم می شود. به  عنوان نمونه زیارت خانه خدا دو بعدشناختی و معرفتی را داراست که بر اساس جزو شناختی  در واقع  کعبه محل زیارت مسلمین است که آن­ها موظفند در شرایط خاصی این زیارات واجب را به جا بیاورند و جز شناختی مبتنی بر وحدت امت اسلامی است که در یک نقطه کانونی گرد آمده و با قرارگیری در فضایی که  احساس پیوند و ارتباط مستحکم از اقوام و ملیت­های مختلف به وجود آمده، این حس امتداد هویت جمعی جهانی مسلمانان محسوب شده و جزو شناختی بزرگی است که فهم آن باعث افزایش و تقویت زیارت می­گردد. لذا این اوج این پدیده در زیارت خانه خدا و زیارت مراقد شریف ائمه­ اطهار ومعصوم علیه السلام نیز قابل تجلی و مشاهده است.

وی ادامه داد: جزو دیگر عاطفی، ایجاد دلبستگی هیجانی به زیارتگاه­ ها است و حتی شاهد آن هستیم که دلبستگی قوی زائرین موجب می­گردد که رنج سفر و مشکلات زیارت را تحمل کنند. جز رفتاری قابل بحث و بسیار مهم است در جزء رفتاری نیز یکسری ادای آداب و رسوم و مناسک در ارتباط با زمان ورود افراد به زیارتگاه­ ها در ادیان مختلف به شکل­ رفتارهای متفاوت ، مطرح است. این بعضی از این رفتار­ها و مناسک بسیار دقیق توصیه شده است. مانند طواف هنگام زیارت خانه خدا تا نحوه­ قرارگیری و گفتن ذکر­ در مسیر حرکت خانه خدا که کاملا مشخص و روشن است . همه­ این رفتار­ها و اعمال یک نوع ذهن آگاهی را فراهم می­کند که در لحظه­ زیارت به خوبی در شرایط مناسب قرار بگیریم و آن را درک کنیم ، در واقع همه­ این موارد آثار زیارت است.

زیارت باعث رشد و سازندگی انسان­ها می­ شود

دکتر معتمدی گفت: ابعاد و تاثیری که زیارت بر روحیه زائر دارد بسیار وسیع است و اساسا در فرهنگ زیارتی ما اصل زیارت مقدمات و اصولی را داراست که باعث رشد و سازندگی انسان­ها می­ گردد. بعلاوه تحقیقات و پژوهش­هایی که بر روی زیارت انجام گرفته است نشان دهنده­ این است که حتی معماری­ محل زیارت و رویارویی با فضایی که فرد در آن قرارمی­گیرد همه  در رفتار وروحیه­ انسان ها تاثیر می­گذارد.

دکتر معتمدی با اشاره به نظر کرشن اشنایدر مربی معروف آلمانی که حتی تالیفات وی توسط مرحوم غلامحسین شکوهی به فارسی ترجمه شده گفت: وی معتقد است به محض حضور کودک در قلب جوامع ارزشی شخصیت کودک به شکل مناسب شکل می گیرد. زیرا زیارتگاه­ها این پتانسیل و ظرفیت را دارا هستند و قلب جوامع ارزشی اند. و ارزش­ها در آنجا موج می­زند و این به دلیل معماری و ساختار بنا­های زیارتی است که فضای معنوی  را در بین زائرین و اطراف زیارتگاه­ها ایجاد می کند. بنابراین حضور در محل زیارتی آثار اجتماعی دارد که در بین افراد باعث حس همدلی و پیوند جویی و الگوپذیری رفتاری از دیگران می شود.

وی گفت: حضور و رفتن به زیارتگاه در فرهنگ شیعی بسیار مطرح شده است. در نتیجه فرهنگ ما مملو از ادعیه و زیارت نامه­ هایی است که قرائت می­شوند و دارای مفاهیم ارزشمندی هستند که منجر به خودسازی و  رشد اشخاص می شوند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار