۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ۰۲:۴۶
کد خبر: ۳۰۳۵۲۸

عطنا- ویژه برنامه میلاد مولود کعبه، امیرالمومنین علی(ع) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسام الدین خلعتبری، رئیس دانشکده الهیات و‌ معارف اسلامی برگزار شد.

در این برنامه که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر خلعتبری در سخنانی به بیان جایگاه رفیع ولایت امیر المومنین علی(ع) در اسلام و سنگ محک بودن حضرت برای مومنان به بیان فضایل و ویژگی های منحصر به فرد امام اول شیعیان حضرت علی(ع) پرداخت.

وی  با استناد به روایاتی از شیعه و سنی به بیان حقانیت و برتری و جایگاه الگویی و اسوه بودن حضرت علی(ع) پرداخت و اقرار همه فرق مذاهب را بر این خصوصیات منحصر به فرد یادآور شد که این نشان از جایگاه ولایت ایشان در بین امت است.

دکتر خلعتبری  ادامه داد: اگر امروز مباحث تحولی در حوزه علوم را مطرح می کنیم چون مبادی و مبانی ارزشمند و قطعی و یقینی الهی و الگوهای پایدار در محتواهای علوم اسلامی در دسترس است که از هر گونه ظن و شک و تردید و دست خوردگی و تحریف به دور است و مایه سعادت و آمش و آسایش یشریت است.

وی تصریح کرد: علوم اجتماعی و انسانی  جدید بر پایه ها و مبانی غیرقطعی و لرزان استوار گشته است. آیا سخن داروین که انسان را تکامل یافتۀ میمون می داند امری قطعی است؟ مگر غایت مادی انسان امری قطعی است؟ مگر تبیین سعادت انسان در مکاتب جدید امری قطعی است؟ مگر جبرانگاری برای انسان امری قطعی است؟ یا مگر کارگردانی مطلق انسان یا تفویض امری قطعی است؟ مگر جهان شناسی نوین و جهان های عرضی امری قطعی است؟ یقیناً امری غیرقطعی است و خودشان هم ادعای قطعی بودن ندارند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: پس اگر مبنای علم لرزان باشد چگونه این علم می تواند مشکلات انسان را حل کند؟ علوم جدید  با این اوصاف نه تنها جوامع را به سر منزل مقصود نخواهد رساند بلکه آنها را در سرگردانی و حیرت فرو خواهد بود. از این روست که به جای معالجۀ قطعی دائماً گروه های علمی جدید را برای شناسایی مشکلات خودساخته، ایجاد می کنند. از این رو باید به علم قطعی یعنی قرآن، سخنان پیامبر(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اندیشه فلسفی برآمده از این مبانی مراجعه کرد.

وی تصریح کرد: بشر دیر یا زود ناگزیر از عملیاتی کردن همین مسیر  است. از این رو باید در شناسایی معرفت قرآنی و اهل بیت علیهم السلام  بکوشد تا علم بتواند بالنسبه درمانی قطعی برای جوامع داشته باشد.

دکتر خلعتبری با اشاره به جایگاه پدران در کانون خانه و خانواده و به نوعی نقش ولایت مدارانه پدران در خانه، تکریم و احترام آنان را از سوی همسرانشان یک وظیفه اخلاقی دانست و گفت: خانم‌ها حتما به شوهران خود هدیه ولو مختصر و کوچک تقدیم کنند و وجود آنان را تکریم نموده و به آنان افتخار کنند. خانواده ای سعادتمند است که پدر و مادر  در آن  محترم باشند از این رو فرزندان باید قدر این دو گوهر گرانبها را بدانند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار