۰۳ دی ۱۳۹۹ ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۹۸۷۷۲
راهکارهای پیوند دانشی علوم انسانی با علوم مهندسی
راهکارهای پیوند دانشی علوم انسانی با علوم مهندسی از دید سیاست‌گذاران حوزه دانشگاهی با رجوع به دوران تمدنی می‌تواند صورت گیرد.

به گزارش عطنا، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات امروز صبح از تحریریه سایت خبری تحلیلی «عطنا» بازدید به عمل آورد. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در یک دیدار رسمی از دانشگاه علامه طباطبائی در تحریریه «عطنا» نیز به گپ و گفت کوتاهی درخصوص ضرورت توجه به علوم انسانی پرداخت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته در گردهمایی مجازی نقش علوم انسانی در پژوهش و فناوری به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرده بود در علوم انسانی ایده‌های جدیدی در دست است که می‌تواند به ارتقای جایگاه علمی حوزه‌های علوم انسانی در ایران و جهان بسیار کمک کند.

البته او در اظهارنظر دیگری (لینک) که واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت، در خصوص چالش‌های علوم انسانی در ایران به ابراز نظر پرداخته و در این رهگذر از ضرورت پیوند علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت صحبت به میان آورده بود.

راهکارهای پیوند دانشی علوم انسانی با علوم مهندسی


از دید صاحب نظران علوم انسانی در عرصه تولید محتوا، روند مطلوبی وجود دارد اما ارائه محتوا بیش‌تر در عرصه فنی - ‌مهندسی نمایان می‌شود. غلامحسین رحیمی در پاسخ به این پرسش اختصاصی «عطنا» که برای تحقق این امر، چطور می‌توان بین علوم انسانی و علوم فنی‌ - مهندسی پیوند و تعامل قوی برقرار کرد، در قالب 3 نکته، پاسخ به این پرسش را واکاوی کرد که مشروح آن در پی می‌آید:

در حوزه فنی- ‌مهندسی، رشته‌هایی داریم که ترکیبی از دو رشته هستند و دو رشته را به هم پیوند می‌دهند؛ رشته‌ای به اسم مهندسی پزشکی داریم که رشته اصلی‌ای است و از ترکیب دو گروه علمی پدید آمده است. در داخل آن گرایش‌های بیومکانیک و بیوالکتریک را داریم یا در گروه فنی- مهندسی  مکاترونیک را داریم که ترکیبی از مکانیک و الکترونیک است.

این موضوع در علوم انسانی نیز وجود دارد؛ اما ترکیب رشته‌های علوم انسانی و علوم فنی- ‌مهندسی و تبدیل آن به یک رشته کمتر دیده می‌شود. با وجود این، بعضی رشته‌ها مثل مدیریت صنعتی، حسابداری صنعتی، روان‌شناسی صنعتی، و رشته‌های دیگری وجود دارد که حاصل پیوند علوم انسانی و علوم فنی- ‌مهندسی است. علاوه بر این، در حوزه‌های صنعتی نیز از علوم انسانی بهره گرفته می‌شود.

چند نکته درباره راهکارهای پیوند دانشی علوم انسانی با علوم مهندسی


نکته مهم دیگر این است که باید به دوران تمدنی خودمان رجوع کنیم که حوزه‌های دانشی و معرفتی چگونه به هم پیوند خوردند. در سنت‌های قدیم خودمان چگونه بین حوزه‌های کاربردی با حوزه‌های انسانی ارتباط برقرار می‌کردیم و شالوده‌های آن چه بوده است. نگاه به گذشته و درک درست از این تجربیات، راهکارهایی را پیش روی ما قرار می‌دهد که چگونگی انجام این کار را به ما نشان می‌دهد. در دنیا نیز این رویه‌ها در پیش گرفته است و ما رشته‌هایی مثل مدیریت صنعتی را از دنیا اقتباس کرده‌ایم.

نکته بعدی این است که شما در دانشگاه علامه طباطبائی فن را در حوزه علوم انسانی آورده‌اید. رشته‌هایی مثل روان‌شناسی، علوم ورزشی و موارد دیگر با علوم فنی پیوند می‌یابد. خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان قطب علوم انسانی در ایران در این زمینه هوشیار است. این دانشگاه تنها دانشگاه تخصصی ایران است و این نوع ابتکارات و نوآوری‌ها از همین دانشگاه شروع و بعد به دیگر نهادهای علمی منتقل می‌شود.

وی همچنین در پایان با ابراز تشکر از تلاشگران این عرصه، خطاب به اعضای تحریریه «عطنا» توصیه کرد: شما که در خبرگزاری عطنا هستید، نباید فقط یک برند باشید، بلکه باید از حکمت علامه طباطبائی به حکمت قدیم برسید و ببینید دانش گذشته چه استفاده‌ای برای امروز ما دارد؛ چرا که ایران پنج شش قرن در علم، فرهنگ و دانش در همه رشته‌ها سرآمد بوده ‌است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار