۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۹۵۸۳

دکتر آفرین رحیمی موقر، روانپزشک و رئیس مرکز مطالعات ملی اعتیاد ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عطنا در رابطه با تنوع مواد صنعتی و گیاهی در ایران، گفت: پیشرفتی که در دنیا در تولید مواد مخدر صورت گرفته، عمدتا مربوط به مواد صنعتی است. حتی مواد گیاهی هم مانند کانابیز که از آن ماری جوانا و حشیش گرفته می‌شود، به این سمت رفته است که حشیش صنعتی با غلظت و شدت بیشتر ایجاد و توزیع شود. کسانی که دست اندرکار تولید مواد هستند عموماً به این سمت رفتند.


وی افزود: هم اکنون در دنیا هرساله 10 ماده جدید تولید می‌شود که قابلیت سوء مصرف داشته و وارد بازار کشورهای مختلف می‌شوند که معضل خیلی جدی را به‌وجود می‌آورند. هر کدام از این مواد مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که قابلیت اعتیادزایی جدی داشته باشند، از طرف سازمان بهداشت جهانی و دفتر کنترل مواد مخدر سازمان ملل به عنوان یک ماده غیر قانونی به کشورها اعلام می‌شوند.GGGGGGGGGHYHUJ


رحیمی موقر در رابطه با مصرف مواد ناشناخته عنوان کرد: عوارض بسیار جدی‌ای مصرف این نوع مواد به وجود می‌آورد و یکی از جدی‌ترین این مشکلات می‌توان به عدم شناخت افراد جامعه اشاره کرد. مردم، متخصصان و خانواده ها قدرت شناسایی ندارند و تا هنگامی که متوجه نوع و ضررهای آن شوند، ممکن است مصرف کنندگان دچار آسیب‌های شدید شده باشند. توصیه این است که چیزی که ناشناخته است و آگاهی بر سر چیستی آن وجود ندارد، مصرف نشود.


رئیس مرکز مطالعات ملی اعتیاد ایران در رابطه با تاٌثیرات مواد صنعتی جدید اظهار داشت: ناشناخته بودن مواد و عدم اطلاع دقیق از میزان اعتیاد آوری آن بسیار آسیب زا است. موادی مانند حشیش و متادون کمتر از هروئین و کوکائین اعتیادآور است ولی به این معنا نیست که اصلا وابستگی به وجود نمی‌آورند. بلکه شدت اعتیاد آوری این مواد کم‌تر است. آمارها نشان می‌دهد که از هر ده نفری که حشیش استفاده می‌کنند یک نفر اعتیاد به این ماده پیدا می‌کند و این رقم در رابطه با هروئین سه برابر مطرح شده‌است.


وی با اشاره به خطرات موجود در زمینه مصرف این مواد، بیان داشت: به طور مثال اگر دوستمان در مدت زیادی مصرف کننده بوده و آسیب ندیده، دلیل بر این نمی‌شود که ما هم می‌توانیم به همان میزان مصرف کنیم و آسیب نبینیم. در طول زندگی، مواقعی میزان آسیب پذیری افزایش پیدا می‌کند. حتی کسی که هر ماه یک بار مصرف می‌کرده و مشکلی هم نداشته است، زمانی که با مشکل خانوادگی، تحصیلی و عاطفی مواجه شده بسیار استعداد معتاد شدنش افزایش پیدا می‌کند و زمان سقوط او را تشکیل می‌دهد.


رحیمی موقر اضافه کرد: توصیه بر این است موادی که کنترل شده هستند و توسط دولت ها به طور آزاد فروخته نمی‌شوند، یعنی مجاز نیست که به صورت آزاد در داروخانه ها فروخته شود، هیچ کدام از این مواد نباید بدون نسخه پزشک و متخصص مصرف شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار