۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۹۴۰۲

به گزارش عطنا، کارگاه آموزشی آشنایی و استفاده از محصولات الزویر (Scopus, Science Direct, Mendeley)، عصر روز دوشنبه بیست و ششم بهمن ماه 94، با آموزش خانم باشاک چاندمیر نماینده منطقه‌ی خاورمیانه، با حضور تعدادی از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارشناسان کتابدار از سوی کتابخانه مرکزی در سایت مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.


00
در این کارگاه، معرفی و استفاده از پایگاه استنادی اسکوپوس، نوآوریهای اضافه شده به محتوای ساینس دایرکت، و نرم افزار مدیریت منابع و شبکه اجتماعی مندلی معرفی شد.
در بخش اول کارگاه خانم باشاک در ابتداء درباره پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس بیان داشت: این پایگاه از بزرگترین پایگاههای اطلاعاتی چکیده‌ای و استنادی در دنیاست که نقش بسیار مهمی در آگاهی از پیشینه‌های تحقیق و همچنین اطلاعات استنادی دارد.
وی افزود: برای این منظور امکان جستجوی مدارک، جستجوی نویسندگان، جستجوی وابستگی سازمانی، و جستجوی پیشرفته فراهم شده است.
وی ادامه داد: در قسمت جستجوی مدارک می‌توان کلیدواژه و یا کلیدواژه‌های موردنظر را وارد کرده و براساس فیلدهای مختلف (عنوان، چکیده، کلیدواژه، نویسنده، وابستگی سازمانی، و ...) عمل جستجو را انجام داد. در صفحه نتایج بازیابی شده امکان انجام جستجوی جدید و همچنین امکان پالایش و فیلتر کردن نتایج جستجو بر اساس سال، نویسندگان، حوزه موضوعی، کشور، نوع منبع، زبان، کلیدواژه، نوع مدرک و عنوان منابع وجود دارد.
وی در معرفی امکانات بیشتر این پایگاه وی ادامه داد: از دیگر شاخصهای ارزیابی مجلات که به آنها اشاه شد، IPP(impact per publication) است این شاخص میزان استنادات به مجله را به مقالات منتشر شده در سه سال گذشته مجله محاسبه می کند. تفاوت این شاخص با ایمپکت فاکتور در این است که 3 سال را یک دوره زمانی بهینه برای سنجش دقیق استنادات در اکثر حوزه های علمی درنظر می گیرد.


000
از دیگر شاخصها SNIP (source normalized impact per paper) است که میانگین ضریب استناد مقالات مجله را می سنجد، درحالیکه اختلافات در شیوه های استناد بین حوزه های مختلف علمی را در نظر دارد، بنابراین امکان مقایسه ضریب تاثیر با دقت بیشتر در بین حوزه‌های مختلف علمی را ممکن می سازد. SNIP شاخص نرمال شده حوزه موضوعی است، به شباهت استناد در حوزه موضوعی منبع وابسته است. این شاخص از تقسیم ضریب تاثیر مجله یعنی IPP بر پتانسیل استناد در آن حوزه بدست می آید. از دیگر شاخصها به SJR (SCImago journal rank) شاخص پرستیز مجله یاد شد. این شاخص بر این ایده است که همه استنادات مشابه هم نیستند.
در بخش دوم از این کارگاه پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت بحث و بررسی شد، امکانات و ابزارهای موجود در این پایگاه از قبیل چگونگی استفاده از الرت، آر اس اس، و نوآوری در محتوای این پایگاه تشریح شد.
در بخش سوم از کارگاه، نرم افزار مدیریت منابع و رفرنس نویسی مندلی (Mendeldy) و چگونگی ایجاد کتابخانه در این نرم افزار با تمام جزئیات آن توضیح داده شد. برای استفاده از این نرم افزار کافی است به وب سایت این نرم افزار رفته و سه نسخه مختلف آن، نسخه رومیزی، نسخه وبی، نسخه موبایلی، را مشاهده کرد. با ایجاد یک نام کاربری و نصب نسخه رومیزی آن می توان به مدیریت منابع برای پژوهش پرداخت. در این نرم افزار امکان ذخیره منابع از پایگاهها و وب سایتهای مختلف، امکان مشاهده منابع از هرجا، نشانه گذاری منابع، حاشیه نویسی در منابع، جستجو در آن منابع، و نیز امکان به اشتراک گذاری و کار تیمی در مورد آن منابع وجود دارد. این ابزار پژوهشی همچنین به هنگام تدوین و نوشتن مقاله و یا پایان نامه به کمک پژوهشگر آمده، تولید کتابشناسی و فهرست منابع براساس بسیاری از مدل ها و شیوه های استناددهی را ممکن می سازد. امکان دیگر موجود در این نرم افزار، اختصاص فضای مناسب به کاربران است که می توانند برای موضوعات موردعلاقه خود گروههایی را ایجاد کنند و همچنین از منابع سایر گروهها استفاده و یا منابع آنها را به کتابخانه خود اضافه کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار