۱۷ دی ۱۳۹۸ ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۹۰۴۳۲
هاشم آقاجانی
هاشم آقاجانی*

یک استراتژیک نویس باید برنامه حداقل پنج ساله با توجه به نیازهای سازمان تهیه و تنظیم کند تا بعد از آن بتواند بر اساس آن، برنامه عملیاتی سالیانه بنویسد. ولی هیچ استراتژیک‌نویسی تحت هیچ شرایطی، برنامه عملیاتیش را بازگو نمی کند. چراکه عواقب تحقق، زمان و هزینه دارد.


سردار شهید سپهبد، قاسم سلیمانی در رسانه های جمعی رسماً اعلام کرد که در کمتر از 3 ماه، بساط داعش برچیده می شود. این به معنای برنامه عملیاتی سه ماهه و نه 12 ماهه است. معنای این امر تسلط بر swot  منطقه است. به عبارت دیگر، این امر اوج کاریزمای رهبری وهدایت نیروی های تحت امر، دقت والا و همچنین اوج سواد راهبردی یک نظامی را می رساند.


شاید تفکرات عوام‌پسندانه متوجه نشوند که نامه سازمان سیا را تحویل نگرفتن، چه معنایی دارد. ولی استراتژیک نویس‌ها خوب می دانند وقتی یک مرد جنگی نامۀ طرف مقابل را محل نمی‌گذارد، چه معنایی در آن نهفته است.


سردار سلیمانی علاوه بر اینکه یک نظامی استراتژیست توانمند بود، صداقت هم داشت. مردم در چشمش راستی و مهربانی را می دیدند. سپهبد خوب می دانست که اگر خطا کند، به اسم اسلام تمام می شود. مستقل بود و حرف‌هایش جناحی نبود. فقط امنیت مردم برایش مهم بود و گوشۀ چشمی هم  به بیت المال، تحت هر عنوانی نداشت، تا اسلام زیر سوال نرود.


جمعیت میلیونی به همین علت در تشییع پیکرش شرکت کردند، چرا که می دانستند با وجود اینکه امضایش قدرت داشت، هیچوقت خطا نکرد. مردم می دانستند که سردار، آینده را خوب آنالیز کرده است و درست قدم بر می داشت.


به نظر نگارنده به عنوان یک کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت عملکرد، عنوان «سرباز کبیر راهبردی» مناسب این شهید بزرگوار است. چرا که دشمنان  اسلام و خاک ایران می دانند که چه کسی را از ایرانیان گرفتند.


*کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت عملکرد دانشگاه علامه طباطبائی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار