۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۸۶۸۹۵
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

کنفرانس بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از استادان و صاحب نظران این حوزه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این کنفرانس در سخنانی گفت: امروز دانشگاه ها در حل مشکلات و بحران های مالی کشور و مسائل اقتصادی، مطالعه حوزه سیل و روابط خارجی نقش بارزی ایفا کرده و دولت به طور جدی از دانشگاه ها استفاده می کند.
وی تاکید کرد: این مسئله از گفت و گو در حوزه سیاست گذاری در برجام  و همچنین کنش و واکنش فکری، نقد، انتقاد و اندیشه ورزی که در این زمینه اتفاق افتاد، آغاز شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به مسئله یک جانبه گرایی اشاره کرد و اظهار داشت: یکجانبه گرایی به صورت بنیادی و ماهیتی با حقوق بین الملل در تعارض است. حقوق بین الملل بر عکس حقوق داخلی که قوانین آن توسط اقتدار مرکز تدوین و اجرا می شود، محصول توافق، کنش، واکنش و تعاملات مثبت بین بازیگران گوناگون روابط بین الملل است.
سلیمی همچنین گفت: اگر قدرت و کشوری بخواهد نظر خود را یک جانبه تحمیل کند به نوعی حقوق بین الملل از میان رفته است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: مهمترین منبع حقوق بین الملل، قرارداد است که بر اساس توافق ایجاد می شود و یکجانبه گرایی، تکیه افراطی بر قدرت، فشار آوردن و استفاده از ابزار قهرآمیز با ماهیت توافق که حقوق و عرف بین الملل مخلوق آن محسوب می شود، متعارض است.
وی تصریح کرد: امروز بر خلاف گذشته هر چه سردمداران بزرگترین قدرت دنیا بر طبل یکجانبه گرایی بکوبند موجب می‌شود تا افکار عمومی بین الملل در مقابل آنها موضع بیشتری بگیرند. برای همین یکجانبه گرایی با بنیاد و ماهیت حقوق بین الملل حتی ماهیت دیپلماسی در تعارض است.
سلیمی ادامه داد: بنابراین یک جانبه گرایی با بنیاد و ماهیت حقوق بین الملل حتی ماهیت دیپلماسی در تعارض است.
وی گفت: اگر دیپلماسی را محصول گفت و گوی برابر تلقی کنیم، شاهد شکل گیری اخلاق گفتمان هستیم، اخلاقی که در اثر گفت و گو ایجاد می شود و طرفین گفت و گو، ماهیت و جایگاه برابر دارند و از درون آنها هنجارهای مشترک حل می شود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دیپلماسی در بستر این اخلاق بین الملل و گفتمان شکل می گیرد و یک جانبه گرایی با اخلاق گفت و گو ناهمخوان است، خاطرنشان کرد: یکجانبه گرایی در کوتاه مدت نه تنها امکان پذیر به نظر می رسد بلکه اثرات مخرب آن زیاد است.


او گفت: در عصری زندگی می کنیم که روند صلح آمیز آن پایدار است و البته روندهای قهرآمیز هم نفوذ می کنند، تاثیر می گذارند و تاثیرگذار هستد.
سلیمی در پایان افزود: به نظر می رسد یکجانبه گرایی در کوتاه مدت تاثیرگذار و مخرب است اما در بلند مدت امکان تداوم ندارد چون به بیان یکی از نظریه پردازان روابط بین الملل، علت غایی در روابط بین الملل شکل گیری یک جامعه جهانی در حال تعامل است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار