۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۸:۴۴
کد خبر: ۲۸۰۹۳۸
نشست رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با استادان جوان این دانشگاه

کارگاه آموزشی اعضای هیئت‌علمی «جوان» با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه با موضوع «مقدمات روش تدریس: طرح درس» در سالن اجلاس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه در این نشست در سخنانی گفت: یکی از مهمترین اهداف معاونت آموزشی در دانشگاه ها حفظ شأن معلمی استادان ماست و همۀ ما ناگزیریم و بایستی تلاش کنیم که این شأن را تقویت کنیم و آن را ارتقا دهیم.


او ادامه داد: معلمی تکنیک های مختلفی دارد. معلمی، هنر، علم و روابط است. امروز همۀ اصحاب علوم آزمایشی در قالب برنامه های درسی و تکنیک های آموزشی معتقدند که معلمی و تدریس خود یک «دانش» است.


معاون آموزشی دانشگاه افزود: در همین دانشگاه علامه طباطبائی، چندین رشته در حوزۀ ارتقای سطح آموزشی داریم که ما کمتر از ظرفیت اینها استفاده کرده ایم و امروز لازم است که کم کم از ظرفیت این گروها بهره مند شویم و آرام آرام سطح علمی تدریس و کلاس هایمان را ارتقا دهیم.


احمدوند اظهار کرد: بحث کیفی سازی آموزش، دقیقاً ناظر بر این نکته است که ما سطح علمی کلاس ها و سطح داده هایی را که به دانشجویان می دهیم را ارتقا و افزایش دهیم.


وی در ادامه یادآور شد: ما در چارچوپ این حرکت مجموعه ای از اقدام ها در یکی، دو ماه اخیر اجرا کرده ایم. یکی راه اندازی شواری برنامه ریزی درسی است که به لحاظ قانونی یکی دو مرحله باید طی شود. در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تصویب شده و در اولین جلسۀ شورای دانشگاه هم مراحل نهایی را طی می کند. این شورا، متولی برنامه ریزی درسی است و فقط یک شورای عادی نیست، بلکه نظارت کیفی هم دارد؛ به این دلیل که بازنگری که در  برنامه های درسی بایستی انجام شود با سرعت، دقت و کیفیت بالاتری انجام شود.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: شورای دوم، شورای کیفی ارتقای سطح آموزش دانشگاه است. این شورا برای این است که با استفاده از متخصصان برنامۀ درسی و تکنولوژی های آموزشی یک سری از آیتم ها را به عنوان اولویت های خودمان که ضرورت دارد استادان خودمان به آنها مجهز شوند استفاده کنیم و کم کم در قالب نشست ها آنها را آموزش دهیم که اتفاقاً این جلسه یکی از مصوبات آن شوراست که فعلاً فقط دو جلسه از آن برگزار شده است.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: به عنوان اولین دستور کار، در آن جلسه، بحث روی «طرح درس» به عنوان یک پدیده ای که در همۀ دانشگاه های دنیا به رسمیت شناخته شده بود، است. دانشگاه های معتبر دنیا اکثراً دارای طرح درس هستند. حتی خیلی پیشرفته تر از بحث هایی که ما اینجا داریم و ما هم باید به آنجا برسیم. در هر جلسه ای، برنامۀ مدیریت آن جلسه وجود دارد. منابعی که در آنجا استفاده می شود، وجود دارد و شما می توانید با کلیک کردن روی منبعی که برای آن جلسه در نظر گرفته شده، گاهی استاد یک مقاله، دو مقاله و یا فصلی از یک کتاب را آنجا آپلود می کند و شما می توانید از آنها استفاده کنید.


وی ادامه داد: البته نمی خواهم بگویم که در اینجا هم اصلاً این روال وجود ندارد، در اینجا هم خیلی از دانشکده های ما، خیلی از استادان ما بدون اینکه در قالب یک فرایند رسمی قرار بگیرند، این کار را انجام داده اند. با این کار ما می خواهیم که همۀ استادان با این روال آشنا شوند و بدانند که چنین پدیده ای ضروری است و بایستی پیگری شود.


احمدوند در ادامه تصریح کرد: حال چرا شما استادان «جوان» را انتخاب کرده ایم؟ چون واقعیت این است که من باور دارم ما ناگزیریم نوعی انتقال و تبادل تجارب را بین همه استادانمان داشته باشیم. استادان پیشکسوتمان در واقع «دنیایی از تجربه» هستند. قاعدتاً آن تجربه ها را به شما انتقال خواهند داد. از سوی دیگر، استادهای جوان ما هم بالاخره در این دورۀ انقلاب اطلاعات با مجموعه ای از پدیده های مدرن آشنا هستند.


وی اظهار کرد: بنابراین در گام اول، هدف این است که شما را سریعتر با پدیدۀ طرح درس در قالب برنامه های کامپیوتری و نرم افزارها وارد کنیم. با این پدیده آشنا شوید و از طریق غیررسمی شما کمک کنید به استادان ما که آنها هم تجاربشان را در اختیار شما قرار دهند.


او در پایان یادآور شد: این نشست فقط برای شما بزرگواران نیست و به تدریج همۀ استادان دانشگاه را در این کارگاه ها دعوت می کنیم. یک مرکز مجازی تحت عنوان ارتقای توان حرفه ای استادان را تاسیس و تقویت کنیم و امیدواریم بتوانیم وضعیت کلاسهایمان از این که هست، بهتر شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار