۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۷۸۷۶

مدیر گروه ریاضی مالی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشگاه علامه در سال 1392 اقدام به راه اندازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه کرد درحالیکه این دانشکده از تکثیر سه گروه آمار، ریاضی و رایانه تشکیل شده است.


Logo-Allame-Ai-Riazi-Rayaneبه گزارش عطنا، دکتر محمدجلوداری ممقانی در این باره می‌گوید: موسس دانشکده مسقل رشته ریاضی مالی در ایران، دانشگاه علامه طباطبائی بوده که برای اولین بار برنامه این رشته را تدوین و وزارت علوم آن را تصویب کرد.


او می افزاید: همزمان با دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان نیز با استفاده از برنامه های ما شروع به ارائه این رشته کرد. هم اکنون رشته علوم ریاضی و رایانه در دانشگاه‌های شیخ بهایی اصفهان و دانشگاه سمنان ارائه می شود.


دکتر محمد بامنی مقدم مدیر گروه آمار درباره تشکیل دانشکده علوم ریاضی و رایانه به خبرنگار عطنا می گوید: قبل از اینکه این دانشکده به وجود آید، گروه آمار از سال 1367 به عنوان زیر مجموعه علوم اقتصاد بود و از دل گروه آمار، سه گروه آمار، ریاضی و رایانه به وجود آمد تا بتواند دانشکده مسقل علوم ریاضی و رایانه متولد شود.


وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه به ضرورت تشکیل این رشته و اینکه هدف از شکل گیری آن چه بوده بپرازیم، به سراغ خود علوم ریاضی می رویم و اینکه اصلا ریاضی مالی چیست؟ و تاریخچه علوم ریاضی مالی چه بوده است؟


وی در ادامه یادآور شد: بيشتر غير رياضيدانان می پندارند که رياضيدانان افرادي کنجکاوند که با جديت تمام، عمر خود را صرف مسايلي می کنند که بسيار مبهم و نامفهوم اند. می دانند که با استعداد و باهوش اند، اما درعين حال بر اين عقيده‌اند که غيرعملی اند و از دور دستی بر آتش دارند در حالیکه اين نوع برداشت از کار رياضيدانان البته صحيح نيست.


وی اذعان داشت: در طول تاريخ و بيش از هميشه امروز، بدون کمک و سهم ذهنی آنها، حوزه‌های اجرايی و عملی با کارايی پيش نرفته و نمی رود.


بامنی مقدم تصریح کرد: هرچند موقعيت رياضيدانان در دنياي پيشرفته جا افتاده است، اما چالش پيش روی حرفه رياضي و رياضيدانان کاربردي در ايران، تثبيت موقعيت های شغلي خود است. در عرصه مالی، البته رياضيدانان ايراني می توانند با ارائه محصول های بهتر و جديد، مديريت ريسک بهتر و افزايش سود نهايی شرکت‌ها، هدف های کسب وکارها و اقتصاد ملي را تحقق بخشند و موقعيت خود را در عرصه مالي کشور تقويت کنند.


وی ادامه داد: با اعطاي جايزه‌ي نوبل اقتصاد در سال 1990 ميلادي به سه رياضیدان، چشم‌انداز نوينی در مقابل چشمان پژوهشگران گشوده شد و عملا شاخه‌ جديد از علوم متولد شد.


وی با اشاره به نظريه‌ي مالي « The theory of finance »، اضافه کرد: این نظریه تلاش می كند ساز و كار حاكم بر بازار مالی و چگونگی كار ‌آمد‌تر كردن آن را بررسي و مطالعه كند.


وی ادامه داد: اين رشته‌ نو‌ظهور اصولی را كه بر بازارهای مالي حكم‌ فرماست را توضيح می دهد و آن‌ها را روز آمد می كند و در اين راستا بيش از هر چيز از رياضيات بهره مي‌گيرد. تعامل اين دو رشته (رياضيات و نظريه‌ي ماليه) تا بدان‌جا پيش رفته است كه مسائل مالی اكنون در زمره‌ پژوهش‌های راهبردی در رياضيات است.


مدیر گروه آمار اضافه کرد: ریاضیات مالی برای پژوهشگران و تحلیل­گران مالی، اقتصادی، حسابرسان و مدیران ریسک در سازمان­های پولی و مالی، تجزیه و تحلیل اوراق بهادار از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی با بیان اینکه معمولا در تجزیه و تحلیل اوراق بهادار از جمله اوراق قرضه، سهام و اوراق مشتقه بدون داشتن یک مدل ریاضی، اشتباهات ظریف، خطاهای غیرقابل تشخیص و سوء تفاهم­ هایی پیش خواهد آمد که هیچ کدام از گروه­های تحلیل­گر مالی و اقتصاددانان نمی­ توانند و نباید از آن چشم ­پوشی کنند، اظهار داشت: اخیراَ پژوهش­گران و تحلیل­گران مالی و ریسک با استفاده از تکنیک­ های پیشرفته­‌ ریاضی و کمک  ریاضی­دانان و اقتصاددانان توانسته­ اند مدل­ های نوینی طراحی کنند که در مقابل تغییرات بازار از خود واکنش نشان داده و برخی از مشکلات بازار را حل کنند.


وی اضافه کرد: رياضيات مالی در مرز مشترك دانش‌هايی نظير رياضيات، آمار، اقتصاد، علوم رايانه و حتي فيزيك با سرعتی فزاينده در حال پيشروی است. دانشجویان این رشته بیشتر در سه حوزه ریاضی، اقتصاد و مدیریت می آموزند و البته در دروس اقتصاد و مدیریت، کلیات مطرح شده و آشنایی اجمالی حاصل می شود.


وی افزود: اين رشته رابطه‌ نزديكي با رشته‌ اقتصاد مالي دارد. در اقتصاد مالي بيشتر مباحث تئوري مطرح است در حالي كه در اين رشته به مدل‌های رياضي وعددی در تجربه‌های عملي توجه مي‌شود. مثلا در حالی كه يك اقتصاددان مالی دلايل زير‌ساختی اين موضوع را كه چرا قيمت سهام شركتی مقداری مشخص است بررسی می كند، رياضیدان مالي قيمت سهام مذكور را همان‌طور كه هست می پذيرد و سپس تلاش می كند به كمك محاسبات فرايندهای تصادفی ارزش متعارفی از موجودی های مشتقه بدست ‌آورد.


دکتر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره راه اندازی رشته های جدید در دانشگاه، گفت: یکی از سیاست‌ها جدید دانشگاه علامه طباطبائی این است که رشته‌های جدیدی که‌‌ راه‌اندازی می‌شود، رشته‌هایی باشد که به بازار کار آن فکر شده باشد. مثلاً اگر رشته‌ای جدید در دانشکده تربیت بدنی راه اندازی می کنیم، آن رشته مورد نیاز جامعه باشد یا رشته ریاضیات مالی که در مقطع ارشد در دانشگاه علامه طباطبائی وجود داشته و در حال راه‌اندازی مقطع دکترای آن هستیم، تمام فارغ التحصیلان آن الان مشغول کار هستند.


دکتر نعمت الهی عنوان کرد: بخش‌های مختلفی مثل بورس و بانک‌ها و شرکت‌های بیمه هم به فارغ التحصیلان دکترای این رشته نیاز دارند. از سوی دیگر، چه نیازی به راه‌اندازی رشته‌هایی در سایر دانشگاه‌ها است در حالی که بازار کار آن اشباع شده است.


دکتر جلوداری ممقانی نیز درباره هدف راه اندازی دانشکده و رشته علوم ریاضی مالی در ایران می گوید: کمبود های تخصصی در بازار سرمایه وجود داشت که عبارتند از مدیریت ریسک و مدیریت بورس و سرمایه و کلا مدیریت پول که جهت رفع این مشکلات این رشته به وجود آمد.


در حال حاضر این دانشکده در کنار دانشکده اقتصاد و در محل این دانشکده مستقر است. دکتر عباس شاکری رئیس دانشکده اقتصاد عهده دار سرپرستی دانشکده علوم ریاضی و رایانه است. این دانشکده در مقاطع مختلف حدود 270 دانشجو دارد که گروه آمار تا مقطع دکترا بوده ولی علوم ریاضی و رایانه تا مقطع کارشناسی است.


مدیر گروه ریاضی مالی درباره مقطع دکترا در این رشته می گوید: "برنامه های آن را نوشتیم و فرستادیم به وزرات علوم و منتظر تصویب آن هستیم".


دکتر حسن رشیدی با اشاره به تازه تاسیس بودن گروه رایانه در سال 90 از اهداف و دلایل شکل گیری این گروه می گوید: در شرایط پیچیده جهان امروز که حجم اطلاعات بالاست و شبکه های اجتماعی _ اطلاعاتی مختلفی که به ابزارهای پردازش، طراحی برنامه و مهندسی رایانه هستند، نیاز چشم گیری به حضور مهندسین در این حوزه برای رشد آن احساس می شود.


وی در ادامه افزود: هدف این رشته پر کردن این نیازها و خلاهای موجود در جامعه است. در بازار کار برای این رشته، شغل‌های مهندسی کامپیوتر، برنامه نویس، کارشناس آمار و ... تعریف شده است.


این استاد دانشگاه می افزاید: این رشته هر ساله تعداد 20 نفر را در مقطع کارشناسی ارشد و در دو گرایش سیستم های رایانه ای و هوشمند به عنوان دانشجو پذیراست.این رشته در حال حاضر دارای مقطع دکترا در دانشگاه علامه نیست و بنا به اذعان مسئولین برنامه ای نیز برای ایجاد آن در دانشگاه ندارد. لازم به ذکر است که این گروه در حال حاضر دارای پنج عضو هیات علمی تمام وقت است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار