۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۰۲:۳۷
کد خبر: ۲۷۵۱۸

دکتر وحید شالچی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر نظارت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه علامه در گفتگو اختصاصی با عطنا در خصوص مدیریت نظارت و برنامه ریزی فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی به توضیحاتی پرداخت.


 Shalchi


وحید شالچی گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه شامل دو مدیریت می شود. مدیریت امور فرهنگی، که عمده کار اجرایی بر عهده آن می‌باشد و بخش دوم مدیریت نظارت و برنامه ریزی فرهنگی که در واقع وظیفه آن انجام برنامه ریزی معاونت فرهنگی است و بعد از اجرای برنامه‌ها و در حین اجرای برنامه‌ها بررسی می‌کند که تا چه حد اجرای برنامه ها متناسب با هدف گذاری و سیاست‌های معاونت فرهنگی برنامه نائل آمده است.


او تصریح کرد: یک چرخه ای بین مدیریت‌های  این معاونت وجود دارد به این معنا که برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته‌است مدیریت فرهنگی اجرا می‌کند و بعد نظارت و برنامه ریزی به ارزیابی می‌پردازد.


وی افزود: این مجموعه های اجرایی نیز دارد. جدیدا واحد پایش وضعیت فرهنگی دانشگاه را تاسیس کردیم که قبلا نبود.که کار آن رصد وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشگاه است.شاخص‌هایی که این وضعیت را تعریف می کند و سپس سنجش این وضع که ما از لحاظ فرهنگی در چه جایگاهی قرار داریم.


پتانسیل عظیمی در میان دانش آموختگان وجود دارد


شالچی تاکید کرد: کار دیگری که در این مدیریت آغاز به کار کرده بحث امور فارغ التحصیلان است. نگاه ما به این است که پتانسیل عظیمی در میان دانش آموختگان وجود دارد. در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موفقیت‌های زیادی توسط این دانشجویان به دست آمده‌است.


او افزود: در دانشگاه‌های مطرح دنیا تجربه‌های زیادی موجود است که بخش قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه‌ها از طریق دانش آموختگان تامین می‌شود.


این استاد دانشگاه علامه ادامه داد: به نظر می‌رسد تا به امروز آن‌طور که باید در این زمینه اقداماتی صورت نگرفته‌است. بنابراین برای این افراد باید تسهیلات قائل شد تا آن‌ها هم بتوانند به دانشگاه علامه کمک کنند.


از ظرفیت‌های ارتباط خانواده و دانشگاه باید استفاده کرد


شالچی اظهار داشت: بخش‌های دیگر که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، برنامه‌ریزی فرهنگی و ارتباط دانشگاه با خانواده است. امور فرهنگی خانه‌های دانشجویی هم توسط همین مدیریت پیگیری می‌شود. بخش‌هایی که از قبل مشغول به فعالیت بودند مانند آمار و اطلاعات و ارزیابی فرهنگی، فناوری و رسانه ای و فضای مجازی و بخش نظارت است.


مدیر نظارت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه علامه در رابطه با ارتباط دانشگاه با خانواده عنوان کرد: اصل کار برقراری ارتباط خانواده با دانشگاه است و این بستری است که هم نهاد خانواده و هم علامه‌ای‌ها بتوانند از ظرفیت‌های هم استفاده کنند. ما به دنبال این هستیم که هم مجاری این رویه‌ها و فرآیندها و چه به لحاظ آئین ‌نامه‌هایی که باید طراحی شود و چه به لحاظ اجرایی فراهم کنیم تا بتوانیم از پتانسیل این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.


کار نظارت روی برنامه‌ها، بسیار تکنیکال و فنی است


استاد دانشگاه علامه گفت: در خصوص روند نظارت و ارزیابی برنامه ها گفت: کار نظارت برنامه‌ها کار بسیار تکنیکال و فنی است. قبلا هم این کار به خوبی انجام می‌گرفت. ما هم به دنبال این هستیم که  با دقت بیشتری این کار را انجام دهیم.


او افزود: ارزیابی بر اساس تمام مراحلی که یک برنامه می تواند اجرایی شود شکل می‌گیرد و در هر سه مرحله قبل، حین و بعد برنامه ارزیابی صورت می‌گیرد و  بر حسب نوع فعالیت فرهنگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل ابعاد کمی و کیفی است.


تمام تلاش ما، کاهش  آسیب‌های اجتماعی در محیط دانشگاه است


شالچی در رابطه آسیب‌ها و برنامه‌های فرهنگی خانه های دانشجویی گفت: امور رفاهی دانشجویان خوابگاهی مربوط به معاونت دانشجویی است. اما امور فرهنگی مربوط به همین مدیریت است و ما می‌توانیم در این مورد دخالت کنیم و اثرگذار باشیم. در این زمینه چالش‌های بسیاری وجود دارد. مثلاً زمینه‌های فرهنگی مناسب وجود ندارد.


این استاد جامعه شناس تاکید کرد: ما حدود چهار هزار دانشجویی خوابگاهی داریم و باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قراردهیم. مزیت‌هایی باید در نظر گرفته شود. دانشجویانی که در شهر خود تحصیل می‌کنند از مزیت خانواده بهره‌مند هستند. هم از امکانات و هم در بافت خانواده - که بافتی آشناست - زندگی می‌کنند. خوابگاه این مزیت را از دانشجویان می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که دانشجویان خوابگاهی از لحاظ دسترسی به زمینه‌های فرهنگی فاصله بسیار زیادی با دانشجویان غیر خوابگاهی دارند. گاهی تا دو برابر این شاخص‌ها متفاوت می‌شود. در این زمینه تلاش ما بر این است تا اولاً برنامه‌های مختلفی را برای آخر هفته‌ها در خانه‌های دانشجویی داشته باشیم.


وی متذکر شد: سیاست دیگر بر این است تا مخاطبان برنامه‌های فرهنگی ما محدود به قشر خاصی نباشند. باید بسته‌های متفاوت برای سلایق متفاوت ارائه شود. ما در خانه‌های دانشجویی باید در تمام مراحل چه طراحی، چه اجرا و ارزیابی، از مشارکت دانشجویان استفاده کنیم.


وحید شالچی تصریح کرد: برای رسیدن به این نقطه کار دشواری در پیش است. مشکلات زیادی در سطح جامعه وجود دارد که این مشکلات به درون خوابگاه نفوذ می‌کند. مثلاً امید به یافتن شغل که در پایان دوره‌ی تحصیل در دانشجویان کاهش پیدا می‌کند و دشواری‌های اقتصادی افزایش پیدا می کند و سایر مسائل دانشجو را درگیر می‌کند. دشوار است که در درون دانشگاه بتوان یک گلخانه تاسیس کنیم.


او افزود: تمام تلاش ما این است که در محیط دانشگاه علامه آسیب‌های اجتماعی نسبت به جامعه و سایر دانشگاه‌ها کم‌تر شود. این امر کار دشواری است. این جوان در این جامعه زندگی می‌کند و در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌گیرد.


شالچی در انتها خاطر نشان کرد: ما تلاش می‌کنیم با بهره مندی از ایده‌های خود دانشجویان و با اجرای خود آن‌ها و تا جایی که بودجه به ما این اجازه را می‌دهد حداقل آخر هفته هایی را فراهم کنیم که دانشجویان متناسب با سلیقه خود بتوانند از برنامه‌ها استفاده کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار