۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۰۴:۳۱
کد خبر: ۲۷۴۱۹

ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌المللی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری با حضور دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه، معاونان وزیر علوم و برخی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر سالارآملی در این نشست با بیان اینکه همچنان درگیر چالش‌های اساسی در همکاری‌های علمی بین‌المللی هستیم، پایه‌های دیپلماسی علمی و فناوری را توسعه کرسی‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و اسلام شناسی بر شمرد و گفت: بهره گیری از توانمندی ایرانیان نخبه خارج از کشور و دانشگاه‌ها و مراکز علمی فناوری بین‌المللی (همکاری‌های مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری - تبادل استاد و دانشجو، پژوهش‌های مشترک و دوره‌های مشترک) از جمله فعالیت‌های مورد نظر ما در عرصه همکاری‌های بین‌المللی است.


وی حضور 7 وزیر علوم و فناوری کشورهای مختلف در کشور، 93 رییس دانشگاه‌های معتبر خارجی در ایران برای توسعه همکاری‌ها، وجود 29 کشور که کرسی زبان فارسی در آن از سوی این وزارت علوم دایر شده است، 50 کرسی‌ زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف دنیا و 95 پروژه مشترک تعریف شده مابین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور را از شاخص‌های کلان دیپلماسی علمی و فناوری در 9 ماهه نخست سال 94 دانست.


قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل درخصوص ارزیابی فعالیت‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز فناوری و پژوهشگاه‌ها در سال تحصیلی 1394-1393خاطرنشان کرد: در این ارزیابی که با همکاری مرکز مطالعات علمی و همکاری‌های بین‌المللی انجام گرفت، 32 دانشگاه بزرگ، 10 پژوهشگاه بزرگ و پارک‌های علم و فناوری بررسی شدند.


وی افزود: برای دانشگاه‌ها 16 شاخص از جمله تعداد دانشجویان خارجی، پروژه‌های مشترک، مقالات مشترک، قرار گرفتن در رتبه‌بندی دنیا، اخذ گرنت بین‌المللی و برای پژوهشگاه‌ها هشت شاخص از جمله پروژه‌های مشترک، مقالات مشترک، ارائه پسا دکتری، کسب جوایز بین‌المللی و گرنت بین‌المللی و برای پارک‌های علم و فناوری پنج شاخص از جمله میزان صادرات، تعداد شرکت‌های خارجی در پارک و تعداد افراد خارجی شاغل به کار در پارک در نظر گرفته شد.


دکتر سالار آملی درخصوص جذب دانشجویان خارجی اظهار کرد: نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان میانگین 28 دانشگاه، 0.74 درصد است و دانشگاه امام خمینی (ره) با 1577 دانشجو، دانشگاه فردوسی مشهد با 1026 دانشجو، دانشگاه تهران 859 دانشجو و دانشگاه قم 446 دانشجو از دانشگاه‌های با بیشترین تعداد دانشجویان خارجی محسوب می‌شوند.


وی نسبت پروژه‌های مشترک با محققان خارج از کشور به کل اعضای هیات علمی را 1033 درصد دانست و گفت: دانشگاه تهران با 232 پروژه، دانشگاه زنجان با 44 پروژه، دانشگاه یزد با 38 پروژه و دانشگاه گیلان با 18 پروژه از جمله دانشگاه‌هایی هستند که بیشترین تعداد پروژه مشترک را دارند.


رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم درخصوص برگزاری دوره‌های مشترک با دیگر دانشگاه‌های دنیا تصریح کرد: در سال 94-1393 در مجموع 86 دوره مشترک کوتاه مدت با اساتید دیگر دانشگاه‌های دنیا برگزار شد که دانشگاه زنجان با 25 مورد، دانشگاه علامه طباطبایی با 18 مورد و دانشگاه تهران با 16 مورد دارای بیشترین دوره مشترک هستند.


وی افزود: در یک نگاه، پژوهشگاه‌ها 107 پروژه مشترک با محققان خارجی، 407 مقاله مشترک با محققان خارجی، 55 پروژه مشترک با ایرانیان خارج از کشور، کسب 22 جایزه بین‌المللی و دریافت 320 هزار دلار گرنت بین‌المللی داشته‌اند.


قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل درخصوص ارزیابی پارک‌های علم و فناوری خاطرنشان کرد: صادرات کل محصولات دانش‌بنیان 44 میلیون دلار بوده، شرکت‌های خارجی مستقر در پارک‌ها یک مورد (پارک استان لرستان)، پروژه‌های تولیدی مشترک با شرکت‌های خارجی چهار مورد (لرستان- خراسان و همدان دو مورد) و افراد خارجی همکار در شرکت‌های ایرانی 49 فرد (20 مورد خراسان، 20 مورد لرستان، 7 مورد قم) است.


دکتر سالار آملی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در دو سال اخیر 51 جایزه بین‌المللی خارج از کشور کسب کرده‌اند، گفت: شمار مقالات مشترک اعضای هیات علمی این مراکز آموزش عالی ایرانی با محققان خارجی معادل 3759 مقاله بوده و همچنین 243 فرصت مطالعاتی خارج از کشور به اعضای هیات علمی در دوره زمانی 94-1393 ارائه شد که به کمتر از 4.1 درصد از استادان تعلق گرفته بود.


وی خاطرنشان کرد: 123 تفاهم‌نامه که بیش از 25 درصد بندهای آن اجرایی شده باشد، توسط 32 دانشگاه انجام شد.


دکتر سالار آملی در خصوص رتبه جهانی کشور ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در رتبه‌بندی تایمز تصریح کرد: ایران در سال 2016، رتبه 23، در سال 2015 رتبه 28 و در سال 2014 رتبه 32 را کسب کرده است. دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان همچون سال‌های گذشته بهترین جایگاه‌های جدول رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار