۰۴ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۷۳۰۹۳
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما مشاهده می‌کنیم که سالانه صدها میلیارد تومان پول در بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌های دولتی به حوزه علوم انسانی اختصاص داده می‌شود اما این بودجه‌ها به دانشگاه‌ها واریز نمی‌شود در حالیکه این پژوهش‌ها ممکن است بتواند مشکل دانشگاه‌ها را هم به لحاظ جهت دهی به پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و تحصیلات دانشجویی و هم به لحاظ مالی تامین کند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، حسین سلیمی بر ضرورت ساماندهی بودجه‌های دولتی در حوزه علوم انسانی تاکید کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه ۶۰ درصد آموزش عالی به این عرصه مربوط می‌شود اما کمترین بودجه‌های پژوهشی به حوزه علوم انسانی اختصاص می‌یابد. اگر ما بتوانیم بودجه‌های دولتی را در این عرصه ساماندهی کنیم هم مشکلات مالی دانشگاه‌ها حل خواهد شد و هم اینکه معضلات جامعه رفع می‌شود.


وی با بیان این مطلب به اهمیت پژوهش در علوم انسانی اشاره کرد و افزود:‌  پژوهش در این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر، هم از لحاظ تعداد دانشجو و هم از لحاظ تعداد اساتید نزدیک ۶۰ درصد از جامعه بدنه دانشگاهی کشور را علوم انسانی تشکیل می‌دهد اما بودجه‌هایی که صرف پژوهش در این عرصه می‌شود بسیار کمتر از حوزه‌های دیگر است و ما تلاش می‌کنیم معانی و گونه‌های مختلف پژوهش در علوم انسانی را با حضور متخصصان این حوزه بررسی کنیم تا دیدگاه‌های مختلفی که در حوزه‌های مختلف علوم انسانی وجود دارد را مورد توجه قرار بدهیم و در عین حال به پاره‌ای از مسائل اجرایی اهمیت بدهیم.


سلیمی خاطرنشان کرد: ما بررسی کردیم که در بسیاری از موارد مشکلاتی نظیر حوزه‌های خانواده، اعتیاد، شکاف بین نسل‌ها، اقتصاد، ساختارهای مدیریتی در کشور وجود دارد که تلاش می‌شود با دید مهندسی که البته ضرورت آن نیز وجود دارد، این مسائل بررسی شود اما واقعیت این است که بنیان این مشکلات باید از کانال علوم انسانی برداشت شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان افزود: اگر ما بتوانیم سازمان‌دهی جدیدی از بودجه‌های دولتی در حوزه علوم انسانی داشته باشیم و به تاثیرگذاری علوم انسانی در پژوهش‌های کاربردی، بنیادی و کارهای تحقیقاتی دیگر که می‌تواند سرنوشت کشور را در بسیاری از زمینه‌ها تغییر دهد، باور داشته باشیم به نظر می‌رسد هم مشکلات مالی دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند برطرف شود و هم ما شاهد حل دانش بنیان بسیاری از مشکلات در کشور می‌شویم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار