عطنا - ایده کتاب اخلاق علم در علوم اجتماعی ایران آن است که هنجارگریزی در ساختار کنونی نظام علم در ایران خصلتی کارکردی یافته و به آئینی مرسوم و فراگیر مبدل شده است.
به گزارش عطنا، کتاب اخلاق علم در علوم اجتماعی ایران تالیف معصومه قاراخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و آیت میرزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حاصل چندین پژوهش اکتشافیِ زمینهای و میدانیِ حول «مسئلهمندی اخلاق علم» است، که ضمن التفات به رواج رفتارهای مغایر با اخلاق حرفهای علم، سازوکار تولید و بازتولید هنجارگریزی در فضای ساختاری علم در ایران را وامیکاود.
ایده کتاب آن است که هنجارگریزی در ساختار کنونی نظام علم در ایران خصلتی کارکردی یافته و به آئینی مرسوم و فراگیر مبدل شده است و در این میان، در فقدان واکنش کنشگران وفادار به ارزشها و استانداردهای علم و سکوت و پذیرش آنان، روند «عادیسازی هنجارشکنی» با «امتناع تغییر» همسو و سپس روند عدم تبعیت از هنجارهای علمی به شکل «هنجارشکنی سیستماتیک» درآمده است.
فایل صوتی معرفی کامل این کتاب را اینجا دریافت کنید.