۲۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۷۰۵۷۷
علیرضا امیدبخش مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به لزوم خواندن آیین‌نامه‌‌ها توسط فعالان انجمن‌های علمی-دانشجویی برای جلوگیری از مشکلات اجرایی، گفت: اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی خیلی با آیین‌نامه خود آشنایی ندارند و اگر همانند کانون‌ها قوانین خود را بدانند، کارشناسان و مدیران نمی‌توانند سلیقه شخصی خود را اعمال و با دلایل غیرموجه با برگزاری برنامه‌ها مخالفت کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا، علیرضا امیدبخش در نشست «مجمع انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی» که 21 آذرماه در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد (گزارش تصویری)، بیان کرد: شأن انجمن‌های علمی-دانشجویی وضعیت فعلی نیست که بعد از چند دوره به رفع اختلاف‌نظر در مسائل بدیهی بپردازد. ضمن‌آنکه شأن دانشجویان فعال در این انجمن‌ها بسیار بالاتر از این است که صرفاً به رزومه‌ای که پس از انجام کارها دریافت می‌کنند، بیندیشند.


وی با بیان اینکه به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن افراد برای برگزاری این نشست نمی‌توان بر روی محورهای مشخص شده کار کرد، گفت: حداقل دست‌آورد این نشست این است که انجمن‌‌ها خود را نقد کردند و از طریق آسیب‌شناسی و بحث بر روی مشکلات، راهکارهایی ارائه دادند.


امیدبخش افزود: باوجود تمام مشکلات خیلی نباید ناامید باشیم و همه‌چیز را سیاه تصور کنیم، زیرا در این وضعیت نیز توانسته‌ایم در جشنواره حرکت مقام کسب کنیم. با اینکه چند انجمن علمی-دانشجویی با این جشنواره قهر کرده بودند و از شرکت در آن خودداری کردند، بازهم دانشگاه علامه طباطبائی با پتانسیلی که برای آن باقی‌مانده بود در این جشنواره شرکت کرد.


امید‌بخش با اشاره به اینکه تعهد و آگاهی به آیین‌نامه انجمن علمی-دانشجویی موجب ترقی‌ آنها و همچنین کم شدن مشکلاتشان می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه انجمن‌های علمی-دانشجویی خیلی با آیین‌نامه خود آشنایی ندارند ولی در کانون‌ها وضعیت متفاوت است و آنها به دلیل اینکه به متن آیین‌نامه خود اشراف دارند و به آن عمل می‌کنند، فعالیت‌های پویاتر و منظم‌تری دارند، در این صورت کارشناسان و مدیران نمی‌توانند، سلیقه شخصی خود را اعمال کنند و به‌نوعی با دلایل غیرموجه با برگزاری برنامه‌ها مخالفت کنند.


مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه وظیفه انجمن‌های علمی-دانشجویی صرفاً انجام فعالیت علمی است و دانشگاه نیاز دارد که این انجمن‌ها برای ارتقای سطح علمی رشته خود بکوشند، بیان کرد: بسیاری از انجمن‌های علمی-دانشجویی نشست‌هایی را درون دانشکده خود برگزار می‌کنند که شاید بسیار مفید باشد اما بازخورد زیادی ندارد و حتی خیلی‌ها از وجود آن مطلع نمی‌شوند، کار علمی نیازمند مشارکت دانشجویان و استادان است و ایجاد این فضای مشارکتی بر عهده انجمن‌های علمی-دانشجویی است.



کارایی بهتر انجمن‌های علمی-دانشجویی در گرو انجام فعالیت‌های جمعی است



وی همچنین بیان کرد: بسیار مهم است که این نکته را در نظر بگیریم که اگر روحیه کار تیمی را افزایش دهیم و کارها را به‌صورت جمعی پیش ببریم، کارایی بهتری داریم.


امیدبخش با اشاره به توقع برخی از دانشجویان مبنی اینکه در راستای فعالیت در انجمن‌های علمی-دانشجویی روزمه و هویتی جداگانه کسب کنند، گفت: شأن انجمن‌های علمی-دانشجویی وضعیت فعلی نیست که بعد از چند دوره به رفع اختلاف‌نظر در مسائل بدیهی بپردازد و همچنین شأن دانشجویان فعال در این انجمن‌ها بسیار بالاتر از این است که صرفاً به رزومه‌ای که پس از انجام کارها دریافت می‌کنند، بیندیشند.


مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان به اهمیت روحیه کار تیمی تأکید کرد و افزود: محیط فعالیت در دانشگاه محیط آزمون‌وخطا و کسب تجربه است و کارکرد انجمن‌های علمی-دانشجویی تقویت روحیه بازسازی و هم‌فکری‌های گروهی است، به‌همین دلیل کناره‌گیری و بی‌میلی نسبت به چنین فعالیت‌هایی به ضرر خود دانشجویان است.


گفتنی است، در این نشست قرار بود اساسنامه انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در سه مرحله: الف(تصویب اساس‌نامه که براساس آیین‌نامه جدید وزارت علوم برای فعالیت انجمن‌های علمی نوشته‌شده بود، ب) برگزاری کارگاه‌های مهارتی رایگان جهت ارتقای کیفیت انجمن‌های علمی و ج) پرسش و پاسخ با معاون و مدیر فرهنگی، اجرا شود که به دلیل به‌ حدنصاب نرسیدن اعضای اصلی جلسه (دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی) به نشست بعدی موکول شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار