۰۷ بهمن ۱۳۹۴ ۰۱:۵۳
کد خبر: ۲۶۹۸۰

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردای شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی براساس قانون و آئین نامه باشد، نهادهای خارج از دانشگاه حق دخالت در این موضوع را ندارند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در دیدار با امام جمعه یاسوج افزود: دانشگاهها باید در برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی مستقل عمل کنند و باید این کرسی ها مطابق با آئین نامه اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور برگزار شود.


وی با بیان اینکه در برخی استانها حتی کار به احضار رئیس دانشگاه به دادسرا کشیده شده است اظهار کرد: دخالت نیروهای خارج از دانشگاه در موضوع برگزاری کرسی های آزاداندیشی، مناظره ها و نظریه پردازی ها خلاف قانون و آئین نامه اجرایی است.


وی خواستار حمایت های معنوی و دلسوزانه امامان جمعه از شأن و جایگاه روسای دانشگاه‌ها شد و خاطرنشان کرد: نهادهای بیرون از دانشگاه در این زمینه باید با درایت و منطق بیشتری عمل کنند.


خسروپناه با بیان اینکه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی که مبحثی علمی و آکادمیک است با کرسی های آزاداندیشی و برخی نشست های سیاسی در دانشگاهها متفاوت است، تصریح کرد: در زمینه کرسی های نظریه پردازی در 12 سال گذشته تاکنون 23 نظریه ثبت شده است.


همچنین دکتر محمودرضا رحیمی، رئیس دانشگاه یاسوج در این دیدار گفت: کرسی های نظریه پردازی مباحث جدید را در زمینه های مختلف علوم انسانی و هنر و پزشکی مطرح می کنند.


وی افزود: نظریه های جدید که در این کرسی ها بیان می شود مباحث تخصصی است که باید در بین اساتید و دانشگاهیان مورد ارزیابی قرار گیرد.


رحیمی چالش پیش روی این کرسی ها را برداشت های سلیقه ای عنوان و اظهارکرد: برگزاری این کرسی ها در چارچوب قانون و آئین نامه های اجرایی و با بررسی های علمی است ولی ممکن است عده ای این کرسی ها را برنتابند و حاشیه هایی برای آن ایجاد کنند.


رئیس دانشگاه یاسوج خواستار حمایت جدی از این کرسی ها شد و تأکید کرد: باید به نگاه علمی به این کرسی ها نگریسته شود تا افراد بتوانند نظریه های جدید را بدون دغدغه مطرح و در یک محیط علمی آن را نقد و بررسی کنند.


همچنین حجت الاسلام سیدعلی اصغر حسینی، امام جمعه یاسوج نیز در این دیدار گفت: دانشگاهها مغز متفکر جامعه هستند و هر چه آنها فعال تر باشند جامعه نیز پویا و فعال تر است.


وی افزود: تضارب افکار و انتقادسازنده مورد تاکید دین اسلام بوده و مصادق زیادی نیز در قرآن دارد.


حجت الاسلام حسینی با اشاره به ابتکار مقام معظم رهبری در بحث کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی تصریح کرد: پویایی و تعالی دانشگاهها منوط به برگزاری مناظره ها و مباحث علمی و نظریه پردازی است.


وی اضافه کرد: روسای دانشگاهها و متولیان امر باید سعی کنند در زمینه برگزاری این کرسی ها با ظرافت عمل کنند و افرادی که حضور آنها به نحوی موجب ایجاد چالش و حساسیت در استان می شود بپرهیزند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار