۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ۱۹:۵۳
کد خبر: ۲۶۶۴

علاقمندان به سینما در حالی که مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره فیلم فجر از تلویزیون هم زنده پخش نشد، شامگاه گذشته خود را به اخباری سپردند که در برخی از آنها، صحت و دقت خبر، فدای سرعت شده بود.


در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، طبق اعلام قبلی، محمد علی کشاورز مورد تقدیر قرار گرفت اما خبرنگارانی که دیر رسیدن هنرمند پیشکسوت کشورمان به مراسم را به هرگز نیامدن تلقی کردند، در مطلبی اشتباه، از امتناع محمدعلی کشاورز برای حضور در مراسم تقدیرش در جریان افتتاحیه جشنواره فیلم فجر خبر دادند! عصر شنبه، همچنین برخی رسانه‌ها که برای انتشار اولین خبر از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با هم در رقابت بودند، بدون توجه به اینکه مراسم هنوز آغاز نشده است، با ارسال پیامک‌هایی، به اشتباه از آغاز مراسم خبر دادند! اشتباهاتی از این دست تنها مختص به اخبار جشنواره فیلم فجر نمی‌شود و این رسانه‌ها هم تنها رسانه‌هایی نیستند که صحت خبر را فدای سرعت کرده‌اند.


این اتفاق‌ها در رسانه‌های رسمی کشور در حالی به وقوع می‌پیوندد که استادان ارتباطات بارها نسبت به کاهش اعتماد مخاطب به رسانه در صورت تکرار اشتباهاتی از این دست هشدار داده‌اند.


در همین ارتباط، محمد مهدی فرقانی - استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه - سرمایه هر رسانه را اعتماد مخاطب می‌داند و می‌گوید: هر قدر موارد اشتباه رسانه‌ای بیشتر شود، از اعتبارش کاسته می‌شود. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه از نظر اصول حرفه‌ای و اخلاقی هیچ خبرنگاری تا زمانی که از صحت خبری اطمینان پیدا نکرده، نباید دست به انتشار آن بزند، به ایسنا می‌گوید: وظیفه خبرنگار یا روزنامه‌نگار اول آگاهی از صحت و سقم و سپس انتشار خبر است.


وی در عین حال می‌افزاید: البته تمامی این موارد در مباحث نظری مطرح می‌شود و در عمل نمی‌توان انتظار داشت چنین اتفاقی بیفتد؛ چراکه رسانه‌ها به خاطر ذاتشان به دنبال اخبار جدید هستند و برای استقابل بیشتر مخاطب سعی در اولین بودن دارند.


او با برشمردن سه اصل مهم در حوزه خبر - یعنی حق جواب، حق تصحیح و حق تکذیب - یکی از بدیهی‌ترین اصول روزنامه‌نگاری را عذرخواهی کردن رسانه در پی انتشار خبر نادرست عنوان می‌کند


ش

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار