استاد حقوق بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم تودیع و معارفه رئیس این دانشکده با بیان اینکه شخصیت رئیس دانشکده بهعنوان یکی از مدیران دانشگاهی از جایگاهی ویژهای در نظام آموزش عالی برخوردار است، گفت: رئیس دانشکده باید مدافع سرسخت منافع دانشکده و دانشگاه خود باشد.
به گزارش خبرنگار عطنا، محمدرضا ضیائیبیگدلی، 21 آبانماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی که در سالن شهید بهشتی این دانشکده برگزار شد، (گزارش تصویری) با تأکید بر اهمیت مسئولیت رئیس دانشکده، گفت: رئیس دانشکده باید بهعنوان واسطهای از یکسو با رئیس دانشگاه و بهطورکلی مدیران ستادی دانشگاه و رؤسای سایر دانشکدهها و از سویی دیگر با مدیران گروههای آموزشی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، تشکلات دانشجویی و کارمندان دانشکده در ارتباط باشد.
وی با بیان اینکه رئیس دانشکده نقش کلیدی در جذب منابع، هدایت گروههای آموزشی، جذب اعضای هیئت علمی جدید و هدایت دانشجویان دارد، افزود: او همواره باید به این موضوع توجه داشته باشد که پیشازاین که رئیس باشد، یک عضو هیئت علمی دانشکده است.
ضیائیبیگدلی با تأکید بر اهمیت همفکری و تعامل مثبت با عوامل دانشکده و دانشگاه، گفت: رئیس دانشکده باید خوشقول باشد و شهرتی بر اساس بیطرفی، صداقت، ثبات و اعتماد فراهم کند و بهطورکلی دارای مقبولیت باشد. همچنین او باید در برابر دیگران صبور و در برابر خود ناشکیبا باشد و به جایزالخطا بودن خود بیاندیشد.
وی افزود: داشتن مهارتهای خاص و دانش لازم در حوزههای مختلف ازجمله مدیریت، برنامهریزی، روانشناسی اجتماعی، امور مالی، فناوریهای نوین اطلاعات و امثال آن برای یک رئیس دانشکده ضروری بهنظر میرسد.
مؤسس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد تیمی قوی از معاونان و پشتیبانان مدیریت را راهی برای جلب اعتماد خواند و گفت: رئیس دانشکده باید مدافع سرسخت دانشکده و دانشگاه خود باشد.
ضیائیبیگدلی با اشاره به اهمیت مدیریت تعارض بهعنوان یکی از مهارتهای رئیس دانشکده، افزود: رئیس دانشکده هرگز نباید تعارض مدیریتی خود را با رئیس دانشگاه، سایر مدیران ستادی دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشکده منعکس کرده یا خودش در کنار اعضای هیئت علمی بهعنوان گروه معترض در برابر رئیس دانشگاه قد علم کند.
وی در ادامه گفت: رئیس دانشکده نباید مسئلهای را با رئیس دانشگاه مطرح کند، مگر اینکه حداقل دو راهحل برای آن در نظر گرفته و پیشنهاد دهد همچنین راههای لازم را برای متورم ساختن دیدگاه و چشمانداز آتی دانشکده بداند و با معاونان و گروههای آموزشی و رئیس دانشگاه تعامل داشته باشد.
استاد حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه شغل رئیس دانشکده فرصتی برای خدمت کردن به همه عوامل دانشکده، دانشگاه، جامعه ملی و شاید جامعه جهانی است، گفت: یقیناً رئیس دانشکده ایدهآل و مطلوب کسی است که پیشنهادات و انتقادات را ارزیابی و با آنها باید با دید عملی و منطقی برخورد کند.
وی با تأکید بر اهمیت شفافیت و صداقت در روابط کاری، اذعان کرد: رئیس دانشکده باید مدافع سرسخت نیازهای بهجا و ضروری دانشکده باشد و فعالیت گروههای آموزشی نظارت مستمر داشته باشد. همچنین باید گروههای آموزشی را به مباحثه علمی درونگروهی یا درون دانشکدهای با حضور یا بدون حضور دانشجویان ترغیب و تشویق کند.
ضیائیبیگدلی افزود: رئیس دانشکده به دلیل برخورداری از مسئولیت و جایگاه خاص خود در نظام آموزشی عالی در معرض ابتلا به بیماری قدرت نیز هست.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به اینکه روحیه مشارکتطلبی و درایت رئیس یک دانشکده ایدهآل سبب جلب مشارکت مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده میشود، گفت: این روحیه، دانشکده را در مسیر اصلی که متناسب با اهداف کلان آموزش عالی است قرار میدهد.