۲۲ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۱۲
کد خبر: ۲۶۵۰۳۲
محمدرضا ضیائی‌بیگدلی، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی

استاد حقوق بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم تودیع و معارفه رئیس این دانشکده با بیان اینکه شخصیت رئیس دانشکده به‌عنوان یکی از مدیران دانشگاهی از جایگاهی ویژه‌ای در نظام آموزش عالی برخوردار است، گفت: رئیس دانشکده باید مدافع سرسخت منافع دانشکده و دانشگاه خود باشد.


به گزارش خبرنگار عطنا، محمدرضا ضیائی‌بیگدلی، 21 آبان‌ماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی که در سالن شهید بهشتی این دانشکده برگزار شد، (گزارش تصویری) با تأکید بر اهمیت مسئولیت رئیس دانشکده، گفت: رئیس دانشکده باید به‌عنوان واسطه‌ای از یک‌سو با رئیس دانشگاه و به‌طورکلی مدیران ستادی دانشگاه و رؤسای سایر دانشکده‌ها و از سویی دیگر با مدیران گروه‌های آموزشی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، تشکلات دانشجویی و کارمندان دانشکده در ارتباط باشد.


وی با بیان اینکه رئیس دانشکده نقش کلیدی در جذب منابع، هدایت گروه‌های آموزشی، جذب اعضای هیئت علمی جدید و هدایت دانشجویان دارد، افزود: او همواره باید به این موضوع توجه داشته باشد که پیش‌ازاین که رئیس باشد، یک عضو هیئت علمی دانشکده است.


ضیائی‌بیگدلی با تأکید بر اهمیت هم‌فکری و تعامل مثبت با عوامل دانشکده و دانشگاه، گفت: رئیس دانشکده باید خوش‌قول باشد و شهرتی بر اساس بی‌طرفی، صداقت، ثبات و اعتماد فراهم کند و به‌طورکلی دارای مقبولیت باشد. همچنین او باید در برابر دیگران صبور و در برابر خود ناشکیبا باشد و به جایز‌الخطا بودن خود بیاندیشد.


وی افزود: داشتن مهارت‌های خاص و دانش لازم در حوزه‌های مختلف ازجمله مدیریت، برنامه‌ریزی، روان‌شناسی اجتماعی، امور مالی، فناوری‌های نوین اطلاعات و امثال آن برای یک رئیس دانشکده ضروری به‌نظر می‌رسد.


مؤسس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد تیمی قوی از معاونان و پشتیبانان مدیریت را راهی برای جلب اعتماد خواند و گفت: رئیس دانشکده باید مدافع سرسخت دانشکده و دانشگاه خود باشد.


ضیائی‌بیگدلی با اشاره به اهمیت مدیریت تعارض به‌عنوان یکی از مهارت‌های رئیس دانشکده، افزود: رئیس دانشکده هرگز نباید تعارض مدیریتی خود را با رئیس دانشگاه، سایر مدیران ستادی دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشکده منعکس کرده یا خودش در کنار اعضای هیئت علمی به‌عنوان گروه معترض در برابر رئیس دانشگاه قد علم کند.



شغل رئیس دانشکده فرصتی برای خدمت‌ کردن به همه است



وی در ادامه گفت: رئیس دانشکده نباید مسئله‌ای را با رئیس دانشگاه مطرح کند، مگر اینکه حداقل دو راه‌حل برای آن در نظر گرفته و پیشنهاد دهد همچنین راه‌های لازم را برای متورم ساختن دیدگاه و چشم‌انداز آتی دانشکده بداند و با معاونان و گروه‌های آموزشی و رئیس دانشگاه تعامل داشته باشد.


استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه شغل رئیس دانشکده فرصتی برای خدمت‌ کردن به همه عوامل دانشکده، دانشگاه، جامعه ملی و شاید جامعه جهانی است، گفت: یقیناً رئیس دانشکده ایده‌آل و مطلوب کسی است که پیشنهادات و انتقادات را ارزیابی و با آن‌ها باید با دید عملی و منطقی برخورد کند.


وی با تأکید بر اهمیت شفافیت و صداقت در روابط کاری، اذعان کرد: رئیس دانشکده باید مدافع سرسخت نیازهای به‌جا و ضروری دانشکده باشد و فعالیت گروه‌های آموزشی نظارت مستمر داشته باشد. همچنین باید گروه‌های آموزشی را به مباحثه علمی درون‌گروهی یا درون دانشکده‌ای با حضور یا بدون حضور دانشجویان ترغیب و تشویق کند.


ضیائی‌بیگدلی افزود: رئیس دانشکده به دلیل برخورداری از مسئولیت و جایگاه خاص خود در نظام آموزشی عالی در معرض ابتلا به بیماری قدرت نیز هست.


استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به اینکه روحیه مشارکت‌طلبی و درایت رئیس یک دانشکده ایده‌آل سبب جلب مشارکت مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده می‌شود، گفت: این روحیه، دانشکده را در مسیر اصلی که متناسب با اهداف کلان آموزش عالی است قرار می‌دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار