۰۶ آبان ۱۳۹۷ ۲۱:۱۹
کد خبر: ۲۶۲۶۵۷
محمدهادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه دانشگاه مؤثر، دانشگاهی است که نمی‌تواند نسبت به تحولات پیرامونی خودش بی‌تفاوت باشد، اظهار کرد: بیش از 9 هزار انجمن علمی-دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا، محمدهادی عسکری اول آبان‌ماه در نشست شورای فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی که در سالن شورای ریاست این دانشگاه برگزار شد، (گزارش تصویری) گفت: این جمع فرهیخته به ما گوشزد می‌کند که دانشگاه در امتداد طولی، دبیرستان نیست و به‌همین دلیل زیست دانشجویی با زیست دانش‌آموزی تفاوت دارد و اگر بخواهیم یکی از ویژگی‌های اصلی زیست دانشجویی را بیان کنیم، شیوه شهروندی است که از قضا ویژگی اصلی و جدی زیست دانشجویی محسوب می‌شود.


وی افزود: وجه جدایی دانشگاه با غیر خودش، آنجایی است که نگاه از جنس بلوغ عقلانی و استدلال شخصیتی فراتر رفته و کنکاش در زاویه‌های مختلف اجتماعی در ذهن و ضمیر دانشجو شکل می‌گیرد و همین باعث می‌شود که این ساختارها تأسیس شود.


عسکری درباره دانشگاه مؤثر، گفت: دانشگاه مؤثر، دانشگاهی است که نمی‌تواند نسبت به تحولات پیرامونی خودش بی‌تفاوت باشد و از طریق ساختارسازی رسانه، مسائل را رصد می‌کند و راهکارهای عقلانی را مبتنی بر نیاز جامعه ارائه می‌دهد؛ بر همین اساس دانشگاه علامه طباطبائی که یک دانشگاه جامع در حوزه علوم انسانی است برای ما واقعاً رنگ دارد و ما سعی می‌کنیم که هم این جایگاه درخوری که دانشگاه علامه دارد را تکریم کنیم و مناسبات خود را طوری تنظیم کرده که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه استفاده کنیم.


وی بیان کرد: ما بر اساس مأموریتی که داشتیم و همچنین متفاوت بودن فضای دانشگاه، سعی کردیم که در راستای نشاط اجتماعی و رونق فعالیت‌های فرهنگی همه ساختارهای موردنیاز را فعال کنیم، همه نشست‌های کارشناسی حوزه‌های مختلف فعالیت فرهنگی را برگزار و دستورالعمل‌ها تدوین شد.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه امسال در دانشگاه‌ها، همه جشنواره‌هایی که می‌توانند به کنشگری دانشجویان کمک کند را فعال کردیم، گفت: سامانه جامعه نشریات دانشجویی کشور را راه‌اندازی کردیم و دستورالعمل تیتر ۱۱ در شورای نشریات دانشجویی با شعار «عینیت در خبر، انصاف در تحلیل، آزادی در بیان» به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. ضمن‌آنکه دستورالعمل تأسیس مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی را نیز تهیه کرده‌ایم که در چند روز آینده ابلاغ می‌شود.


وی اضافه کرد: بیش از 9 هزار انجمن علمی-دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند که تاکنون 40 اتحادیه نیز در این زمینه تشکیل شده است. ضمن‌آنکه جشنواره حرکت نیز امسال در دانشگاه اصفهان با دو رویکرد متفاوت گفت‌وگومحور بودن و تسریع در نیازمندی‌های دانشگاه نسبت به بازار و برعکس برگزار می‌شود.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: جشنواره ملی قرآن و عترت را از 25 تا 28 آبان‌ماه در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور ۶۰۰ نفر از فعالان قرآنی برگزار می‌کنیم و در موضوع آسیب‌های اجتماعی نیز جشنواره هنر دیجیتال و بازارچه کسب‌وکارهای دانشجویی را در دستور کار داریم.


عسکری در پایان گفت: شرایطی که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها رقم خورده، وضعیتی است که حداکثر آمادگی و فراهم آوردن ظرفیت‌ها برای حضور و مشارکت مؤثر دانشجویان ایجاد شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار