۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۶۱۵۸
Rohaniبه گزارش عطنا به نقل از ایلنا، حسن روحانی یکشنبه (۲۷ دی‌ماه) برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۵ و لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس حاضر شد.

براساس این لایحه، سقف کل بودجه ۹۵ از سوی دولت ۹۵۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، البته سقف بودجه عمومی برای سال آینده ۳۰۷ هزار میلیارد تومان (۲۶۷ هزار میلیارد درآمدهای عمومی و ۳۹ هزار میلیارد درآمد اختصاصی) درنظر گرفته شده است.

در متن لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۵، بودجه کل پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برابر با ۷۵۶ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال گذشته (۵۹۰ میلیارد تومان) رقمی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. البته بودجه‌ی کل اختصاص یافته به این وزارتخانه با احتساب در نظر گرفتن بودجه‌ی تملک دارایی و عمرانی مبلغ 10125397 هزار میلیون ریال (101 میلیارد و 253 میلیون تومان) است.

از این میان بودجه اختصاص یافته برای حمایت از نشر کتاب و مطبوعات ۱۹۴ میلیارد تومان اعلام شده است. برنامه حمایت از نشر و ترویج کتابخوانی نیز، 10میلیارد و هفتصد میلیون تومان بودجه خواهد داشت.

بخشی از بودجه پیشنهادی ازسوی دولت نیز به کتابخانه‌های مختلف در کشور اختصاص دارد. بر همین اساس بودجه کتابخانه ملی از ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته به میزان ۹۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و تقریباً افزایش دوبرابری رقم بودجه را برای این سازمان شاهد هستیم.

همچنین در لایحه سال ۹۵ برای کتابخانه مجلس؛ ۱۶ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای کتابخانه آیت‌الله مرعشی نیز که سال گذشته شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه تصویب شده بود، امسال با اندک افزایشی به شش میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان رسیده است.

علاوه بر این‌؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در سال گذشته ۱۱۱ میلیارد تومان بودجه دراختیار داشت، در بودجه سال ۹۵ تنها ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و رقم نهایی بودجه این سازمان برای سال آینده ۱۲۸ میلیارد تومان خواهد بود. این افزایش بودجه ۱۰ درصدی نیز گویا باتوجه به قول نوبخت در روز بزرگداشت مقام کتابدار در هفتهٔ کتاب اعمال شده است.

هم‌چنین رقم بودجه پیشنهادی برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۲۳۰ میلیارد تومان و بودجه بنیاد سعدی ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز ۵۹ میلیارد تومان دارد.

بودجه‌ی ۴۶ میلیارد تومانی حوزه هنری از زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۴ نیز به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است. این یعنی افزایشی ۴میلیاردی بودجه آنهم برای سازمانی که هیچ خروجی مشخصی از فعالیت‌ها و تولیداتش ارائه نداده است.

دولت سال آینده؛ برای بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی در لایحه پیشنهادی بودجه ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته است. در این میان؛ فرهنگستان هنر نیز با افزایشی نزدیک به ۳ میلیارد تومانی؛ از ۹ میلیارد بودجه در سال گذشته؛ به اختصاص ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بودجه رسیده است. فرهنگستان زبان و ادب فارسی اما چندان تفاوتی در بودجه‌ی خود نمی‌بیند. برای سال آینده این موسسه؛ مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

در بودجه سال ۹۵ البته دو میلیارد و ششصد میلیون تومان هم برای برنامه افزایش ظرفیت صنعت چاپ کشور لحاظ شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار