۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۶۰۸۹۳
مراسم تودیع و معارفه رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه مرکز انتشارات مسئول آراستن ویترین دانشگاه است، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی در مسیر بین‌المللی شدن قرار دارد و طبق برنامه وزارت علوم این دانشگاه خود را کاندیدا کرده است که در پنج سال آینده در ردیف 200 دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.


به گزارش خبرنگار عطنا، مراسم تودیع و معارفه، رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، 22 مهرماه در دفتر معاون پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.


در این نشست از زحمات امیر صابری، رئیس سابق گروه برنامه‌ریزی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر و دکتر میرسعید موسوی رضوی به جای او در این سمت منصوب شد.


در این نشست دکتر حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر امیر زندمقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات این دانشگاه و تعدادی از کارمندان این مدیریت حضور داشتند.


حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت: ما در انتشارات دانشگاه با چاپ کتاب و تولید نشریه خود را در معرض قضاوت و داوری دیگران قرار می‌دهیم.


وی با اشاره به اینکه معمولاً‌ کلاس‌های درس استادان دیده نمی‌شود و یا کمتر به آن توجه می‌شود، افزود: اما وقتی مقاله‌ای علمی بنوسیم و در نشریه مرتبط با دانشگاه چاپ شود، خود را در معرض نقد و قضاوت قرار می‌دهم. البته نقد و قضاوت و تولید محتوا بر عهده اعضای هیئت علمی و نویسندگان است اما زحمت منظم و قابل عرضه کردن آن بر عهده همکاران مرکز انتشارات است.


علومی‌یزدی خطاب به کارمندان مرکز انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، تصریح کرد: شغل و حرفه‌ شما همانند کسی است که مسئول آراستن ویترین یا پیشخوان یک فروشگاه است و شما هم مسئول آراستن ویترین یک دانشگاه هستید.


وی با بیان اینکه در ویترین هر خطا کوچک و اشتباه جزئی به چشم می‌آید، گفت: اگر من در کلاس درس 100 بار اصطلاحاً تپق بزنم، معمولاً کمتر کسی آن را می‌بیند ولی اگر در فهرست کتاب یا مجله، روی جلد یا داخل صفحات اشتباهی باشد، به شدت به چشم می‌آید.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه عملکرد همکاران در بخش انتشارات در زمینه ارائه کار علمی در قالب کتاب و مجله بسیار مهم است، افزود:‌ پس کار ما فقط این نیست که برای ما مقالات و کتاب‌هایی بیاورند تا آنها را چاپ کنیم.



باید به دنبال توسعه نشریات دانشگاه به زبان‌های خارجی باشیم


حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی


وی بیان کرد: واحد چاپ و انتشارات باید پیشرو و دارای برنامه برای تولید علمی و افزودن به حجم دانش انتشار‌یافته اعضای هیئت علمی باشد. یعنی ما باید با برنامه‌ای مشخص خلاء‌ها و ضرورت‌ها را شناسایی کنیم، آنجا که خلاء و ضرورت هست، سراغ استادان صاحب نام دانشگاه علامه طباطبائی برویم و از آنها بخواهیم که با آفرینش آثارشان در این زمینه کمک کرده و دانشگاه را به پیشرفت برسانند.


علومی‌یزدی با اشاره به اینکه باید برای چاپ و انتشار اعم از کتاب یا مجله برنامه‌ریزی کنیم، گفت: در واحد انتشارات باید برای جبران کمبود‌ها و ضعف‌ها، برنامه‌ریزی صورت بگیرد و می‌توان از کمک استادان در این زمینه استفاده کرد. البته این فرایند تاکنون با مدیریت دکتر زند‌مقدم در مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در حال انجام است و امیدواریم با حضور دکتر موسوی سرعت بیشتری بگیرد تا در زمینه‌های مختلف پیشگام باشیم.


وی بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی‌(ره) در مسیر بین‌المللی شدن قرار دارد و طبق برنامه وزارت علوم این دانشگاه خود را کاندیدا کرده است که در پنج سال آینده در ردیف 200 دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد و با توجه به شاخص‌های رتبه‌بندی، بخش و سهم قابل توجهی از این شاخص‌ها به انتشارات دانشگاه داده شده است.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه به همین دلیل نیز تعداد نشریات انگلیسی زبان و نشریه‌های دیگر زبان‌های خارجی دانشگاه افزایش پیدا کرده است، گفت:‌ این فرایند باید سرعت بیشتری بگیرد و فعالیت‌هایی ما در جهت دو‌ زبانه کردن نشریات افزایش یابد. ضمن‌آنکه باید با توسعه نشریات خارجی‌زبان دانشگاه به دنبال اخد رتبه برای نشریات داخلی خود باشیم.



باید به سمت توسعه مخاطبان حرفه‌ای برای مجلات دانشگاه حرکت کنیم


حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی


وی تصریح کرد: به شدت معتقدم که دیگر نشریه علمی-پژوهشی کافی نیست و اگر می‌توانیم به سمت گرفتن نمایه‌های بین‌المللی مثل اسکوپوس(Scopus) و ISI  حرکت کنیم.


علومی‌یزدی با طرح این سؤال که چرا استاد ما برای چاپ یک مقاله ISI باید دربه‌در کوچه‌ها و سایت‌های اینترنتی شوند، گفت: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی منظم و یک فاصله زمانی مناسب، بخشی از نشریات دانشگاه را به مجلات ISI یا نمایه‌های معتبر بین‌المللی تبدیل کنیم.


وی با اشاره به اینکه باید به دنبال جلب همکاری نهادهای بین‌المللی و بیرون از دانشگاه برای ارتقا نشریات باشیم، افزود: خیلی از سازمان‌های تخصصی و انتشارات خارجی هستند که حاضر‌هستند با دانشگاه علامه طباطبائی و یا سایر دانشگاه‌ها، نشریات مشترک داشته باشند و آن نشریات نیز دارای اعتبار بین‌المللی باشد که باید دست‌یابی به این مهم را هموار کنیم.


علومی‌یزدی با بیان اینکه مخاطبان ما فقط دانشگاهیان نیستند و باید به فضای تخصصی نیز ورود پیدا کنیم، گفت: مثلاً باید وکلای خوب کشور خواننده مجلات حقوقی ما باشند، مدیران و بازرگانان باید خوانندگان مجلات مدیریتی، اقتصادی و بازرگانی ما باشند، روان‌شناسان باید خوانند مجلات روان‌شناسی ما باشند و در مجموع باید مخاطبان حرفه‌ای را شناسایی کنیم.


وی با اشاره به اینکه باید به سمت توسعه مخاطبان حرفه‌ای برای مجلات دانشگاه حرکت کنیم، تصریح کرد: به یاری خداوند این برنامه‌ها با قدرت و قوت پیش خواهد رفت تا هر روز شاهد شکوفایی مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه باشیم.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان ضمن تشکر از زحمات آقای صابر در جایگاه رئیس سابق گروه برنامه‌ریزی انتشارات، گفت: بزودی با همکاری ایشان کار جدیدی را شروع می‌کنیم. ضمن‌آنکه دکتر موسوی از همکاران جوان و باسابقه ما هستند که امیدواریم ضمن حفظ روند موجود، تحولات بهتری در حوزه انتشارات اتفاق بیفتد.


علومی یزدی خاطرنشان کرد: ‌آقای صابری در واحد جدیدی برای نظارت بر پژوهشکده‌های دانشگاه تحت عنوان مرکز پژوهشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به فعالیت می‌شوند که سمت جدید ایشان نیز به دلیل اعتمادی است که مسئولان دانشگاه به آقای صابری دارند.


دکتر امیر زندمقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای هماهنگی برخی از امور و کارها باید به صورت ماهانه جلسه‌ای با دکتر علومی‌یزدی داشته باشیم، گفت: این نشست برای تودیع و معارفه رئیس گروه برنامه‌ریزی انتشارات برگزار می‌شود.


 امیر زندمقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی


وی با بیان اینکه ما همیشه به عنوان یک دوست کوچک‌تر از رهنمودها آقای صابری برای مرکز انتشارات و معاونت پژوهشی استفاده می‌کردیم، افزود: آقای صابری بسیار انسان دوست‌داشتی و با اخلاق هستند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک از خدمات آقای صابری در جای دیگری استفاده کنیم.


زندمقدم با اشاره به اینکه آقای موسوی چون مسؤل کتابخانه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی بودند، آشنایی خوبی با حوزه کتاب، کتابداری و انتشارات دارند، اظهار کرد: امیدوارم با همکاری همه دوستان آقای موسوی بتوانند کمک های خوبی به ما داشته باشند.


مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در پایان از زحمات 12 ساله آقای صابری در مرکز چاپ و انتشارات این دانشگاه، قدردانی کرد.


صابری، رئیس سابق گروه برنامه‌ریزی مرکز چاپ و انتشارات نیز در این مراسم به ارائه گزارش مختصری از دوره حضور خود در مرکز چاپ و انتشارات پرداخت و برای آقای موسوی آرزوی موفقیت کرد.


همچنین موسوی، رئیس جدید گروه برنامه‌ریزی مرکز چاپ و انتشارات هم ضمن تشریح برنامه‌های خود برای این گروه از آقای صابری قول همکاری به عنوان مشاور را دریافت کردند.


با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: علی اکبریان‌میمند-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار