۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۸
کد خبر: ۲۵۸۰۷۹
boodjeh

مدیرکل دفتر بودجه و تشکیلات وزارت علوم معتقد است: یک سری مؤسسات خارج از مجموعه وزارت علوم هستند که به‌عنوان مؤسسات پژوهشی فعالیت می‌کنند و اگر از قبل به این‌ها بودجه داده می‌شده، حالا نمی‌توان بودجه‌های آن‌ها را قطع کرد.


به گزارش عطنا به نقل از سایت خبری شعار سال، سعید رستگاری، مدیرکل دفتر بودجه و تشکیلات وزارت علوم درباره انتقاد رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از تخصیص بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به مراکز آموزشی و پژوهشی خارج از حوزه وزارت علوم و در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه آموزش عالی خود با کمبود بودجه مواجه است، آیا مذاکراتی با دولت در این خصوص داشته‌اید؟ گفت: در این مورد مذاکره خاصی نداشته‌ایم، اما یک سری مؤسسات خارج از مجموعه وزارت علوم هستند که به‌عنوان مؤسسات پژوهشی فعالیت می‌کنند و اگر از قبل به این‌ها بودجه داده می‌شده، حالا نمی‌توان بودجه‌های آن‌ها را قطع کرد.


مسئولان لازم بدانند، مذاکره می‌شود


وی ادامه داد: اینکه بودجه آن‌ها چقدر است و دکتر سلیمی به چه استنادی عدد ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان را بیان کرده، باید بررسی شود تا ببینیم چقدر دقیق است، اما اگر مسئولان لازم بدانند که باید مذاکراتی انجام دهند، قطعاً این کار انجام خواهد شد.


او در خصوص تأمین بودجه موردنیاز برای پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها گفت: این کار معمولاً به قراردادهایی که با بخش‌های مختلف بسته می‌شود، بستگی دارد که این به ارتباط بین دانشگاه و صنعت معروف است. معمولاً بودجه‌ها و هزینه‌های پروژه‌های تحقیقاتی از این طریق تأمین می‌شود و دولت به‌طور خاصی برای تحقیقات پژوهشی به دانشگاه‌ها بودجه‌ای نمی‌دهد.


رستگاری تصریح کرد: اگر بخش پروژه‌های تحقیقاتی را با بخش آموزشی دانشگاه‌ها مقایسه کنیم، می‌بینیم که دولت هزینه‌های مشخصی بر اساس شاخص‌های حداقلی دانشگاه تأمین اعتبار کرده است، اما برای پروژه‌های تحقیقاتی چنین چیزی تعیین نشده و این بستگی به تلاش فرد و برقراری ارتباط با جاهای مختلف دارد. نمی‌توان در اینجا گفت، اگر یک دانشگاه تعدادی پروژه‌ تحقیقاتی دارد که هزینه آن نیز مشخص است، این دولت است که باید پول اجرایی شدن آن را بدهد و از آن گلایه‌مند شویم که کم‌پول می‌دهد، نه این‌طور نیست. وزارت علوم نظارتی بر درآمدهای دانشگاه آزاد ندارد.


رستگاری در پاسخ به این سؤال که دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها، شهریه‌های سنگینی از دانشجویان دریافت می‌کند و در مقابل گفته می‌شود، آن کیفیت آموزشی مطلوب را ارائه نمی‌دهد، آیا نظارتی بر درآمدهای این دانشگاه از سوی وزارت علوم وجود دارد یا خیر؟ گفت: دانشگاه‌ها زیر نظر هیئت‌امنا اداره می‌شوند. اگر دانشگاه بودجه‌ای را با عنوان بودجه تفصیلی تصویب کند، طبق قانون، هیئت‌امنا مسئول تصویب این بودجه و هم پاسخگو در مقابل آن است.


وی در پایان افزود: به‌طورکلی هیئت‌امنای هر دانشگاه نسبت به کارکرد هزینه‌ها نظارت دارد. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم وارد کار آن‌ها شویم و به‌عنوان وزارت علوم هیچ نظارتی بر اینکه درآمدها به چه صورتی است، نداریم. آن‌ها خودشان نهادی هستند که هیئت‌امنا دارند و درآمدشان بر اساس مصوبات هیئت‌امنایشان تصویب می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار