۰۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۵۶۳۶۲
علومی یزدی در همایش ملی «بین‌المللی‌سازی پژوهش و آموزش در ایران»

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی در دوره‌ای که فشار تحریم‌های اقتصادی بر کشور افزایش‌یافته است، اظهار کرد: کمبود منابع اقتصادی نباید بهانه‌ای برای کاستن از فعالیت‌های علمی بین‌المللی باشد که در این صورت دچار خود تحریمی شده‌ایم و خود را از گفت‌وگوهای علمی میان نخبگان محروم کرده‌ایم.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه، همایش ملی «بین‌المللی سازی پژوهش و آموزش در ایران» با مشارکت شش دانشگاه کشور در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی،  ۴ مهرماه جاری برگزار شد.


این نشست با حضور معاون پژوهشی، مدیر پژوهشی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های علامه طباطبائی و مدیران همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شیراز، فردوسی مشهد و کردستان به‌منظور ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در کنسرسیوم تشکیل‌شده و بررسی اقدامات انجام‌شده در این دانشگاه‌ها در خصوص بین‌المللی سازی پژوهش و آموزش برگزار شد.


در ابتدای این نشست دکتر حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: این نشست در ادامه سلسله مباحثی که در طی دو سال گذشته قالب تشکیل کنسرسیوم میان شش دانشگاه ایرانی و سه دانشگاه اروپایی در راستای بین‌المللی سازی آموزش عالی در ایران شکل‌گرفته است و نشست امروز به‌منظور ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده و طرح دیدگاه‌ها، راهکارها و نظرات اعضا برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی ترتیب یافته است.


معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به نزدیک شدن پایان دوره تشکیل این کنسرسیوم افزود: امیدواریم در دوره جدید با عضویت دیگر دانشگاه‌ها داخلی و خارجی و افزایش مشارکت دانشگاه‌های آنان بتوانیم شاهد دستاوردهای بیشتری در این حوزه باشیم.


علومی یزدی با تأکید بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی در دوره‌ای که فشار تحریم‌های اقتصادی بر کشور افزایش‌یافته است، اضافه کرد: کمبود منابع اقتصادی نباید بهانه‌ای برای کاستن از فعالیت‌های علمی بین‌المللی باشد که در این صورت دچار خود تحریمی شده‌ایم و خود را از گفت‌وگوهای علمی میان نخبگان محروم کرده‌ایم.


او خطاب به نمایندگان دانشگاه‌های مشارکت‌کننده در کنسرسیوم گفت: این پیام را به‌طورجدی دنبال کنید تا این استراتژی از طریق حضور استادان در مجامع علمی بین‌المللی، ارائه مقالات در مجلات نمایه شده بین‌المللی، شرکت در کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های بین‌المللی و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی در اولویت‌های اصلی دانشگاه قرار گیرد.


او با تأکید بر ضرورت صرف منابع در حوزه همکاری‌های بین‌المللی تصریح کرد: اهمیت دارد؛ فضای همکاری‌های بین‌المللی به‌هیچ‌عنوان نباید در این شرایط تحریم اقتصادی و فشارهای ناشی از آن تضعیف گردد و درخواست این است که در فضای همکاری‌های علمی بین‌المللی این مهم موردتوجه قرار گیرد.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی‌ها در این خصوص تصریح کرد: باید حوزه‌ها، اولویت‌ها و زمینه‌های موردعلاقه خود را مشخص کنیم.


او افزود: طبیعی است که به لحاظ موضوعی، برنامه و به لحاظ جغرافیایی همه دانشگاه‌ها امکان همکاری را در حوزه بین‌المللی را ندارند و در این در این شرایط تدوین بک برنامه استراتژیک در همه دانشگاه‌ها از اهمیت برخوردار است.


او ادامه داد: با داشتن برنامه علاوه بر مشخص بودن خط‌مشی و اهداف، محدوده کاری مشخص و صرف بودجه معنادارتر و توجیه‌پذیر خواهد شد.


معاون دانشگاه در پایان گفت: در یک برنامه استراتژیک یک نوع تصمیم‌گیری از بالا به پایین را خواهیم داشت که به تائید مقامات مسئول دانشگاه رسیده است و از این طریق برای اجزاء و ارکان دانشگاه الزام اجرایی را ایجاد خواهد کرد.


علومی یزدی توجه به مهارت افزایی و داشتن منابع در حوزه‌های مختلف را دو حوزه مهم در کنار یک برنامه استراتژیک برشمرد و بیان داشت: بدون توجه به این سه نمی‌توان به انتظارات شکوفایی درزمینهٔ همکاری‌های بین‌المللی داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار