۱۲ دی ۱۳۹۴ ۰۲:۴۳
کد خبر: ۲۴۶۳۰

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه در شرایط فعلی وحدت در جهان اسلام وضعیت مطلوبی ندارد، بر توسعه تعاملات با دانشگاه‌های جهان اسلام تأکید کرد.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در همایش وحدت، صلح و آرامش که با حضور آیت الله سیدمصطفی محقق داماد و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در محل این وزارت برگزار شد، اظهارداشت: در شرایط فعلی وحدت در جهان اسلام وضعیت مطلوبی ندارد.


وی با اشاره به اینکه روزگاری را که می‌گذرانیم، روزگاری است که بیش از همدلی، همکاری و هم افزایی، شاهد تنش و تعارض هستیم گفت: خشونت‌های بسیار ناراحت کننده نیز موجب از بین رفتن سرمایه‌های انسانی، مادی و معنوی شده و بویژه چهره جهان اسلام را در نگاه جهانیان تخریب کرده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: آنچه تحت عنوان رفتار بخش‌هایی از مسلمانان بویژه با عناوین دینی و اسلامی و دغدغه‌ های دینی در جهان اتفاق می‌افتد بسیار نگران کننده است.


وی افزود: در حال حاضر گرفتار بلایا و مصیبت‌های سنگینی در جهان اسلام هستیم که نیاز داریم ایده وحدت واکاوی شود و مورد تامل مجدد قرار گیرد و این بدین معناست که راه حل‌ها، راهکارها و راهبردهایی که برای وحدت مسلمین ارائه شده مجددا طرح شود.


هاشمی تصریح کرد: ما در هفته وحدت، جشن میلاد می‌گیریم و چه خوب این هفته نامگذاری شده چرا که وحدت، آرمانی زیبا و جذاب است و باید برای آن جشن گرفت، ولی متاسفانه در هفته وحدت شاهد وقایعی هستیم که نیاز است برای آن اشک ریخت و باید ببینیم که چقدر و چرا از این آرمان دور شده‌ایم.


هاشمی تصریح کرد: ما باید منطق وحدت را در سطح ملی، بین مسلمین و جهان اسلام به خوبی تبیین کنیم و اگر این اتفاق نیفتد وحدت ملی می‌تواند مخدوش شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: ما به عنوان دانشگاه باید بتوانیم تحلیل درستی از وضعیت فعلی جامعه و جهان اسلام ارائه دهیم و بتوانیم تصویر روشنی از آینده جهان اسلام با رویکرد آینده پژوهانه داشته باشیم و با یک رویکرد آینده‌نگرانه باید بتوانیم راهکارهایی ارائه کنیم و روش‌های آسیب زا را به نقد بکشیم.


وی با اشاره به اینکه دانشگاهیان می‌توانند در مسیر تحقق وحدت، کنشگری داشته باشند، گفت: ما باید بتوانیم صورت‌بندی مناسبی از وضعیت موجود ارائه کنیم. صورت بندی که ظرفیت و فرصتی برای تحلیل درست قضایا و دستیابی به راهکارها و راه حل های مناسب را در اختیار قرار می‌دهد.


هاشمی افزود: در عرصه بین‌المللی، شعار بین‌المللی‌سازی آموزش عالی شعاری است که نه تنها به توسعه علم بلکه به توسعه فرهنگ و تحقق وحدت در سطح جهان اسلام کمک شایانی می تواند داشته باشد. بنابراین توسعه تعاملات بین‌المللی دانشگاهیان بویژه با دانشگاهیان جهان اسلام ضرورتی است که از جهات مختلف از جمله اهمیت وحدت مسلمین می تواند مورد توجه قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: توسعه تعاملات بین المللی بین دانشگاهیان فقط در بعد علمی نیست، و دانشگاه‌های ما علاوه بر توسعه تعاملات علمی، باید تعاملات فرهنگی و مراودات فرهنگی بین اساتید و دانشجویان را نیز افزایش دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار