مدیر روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به اعتقاد من فضای مجازی برای روابط عمومی ها می تواند مانند یک تیغ دو لبه عمل کند به این معنی که هم می تواند شفابخش باشد و هم می تواند کشنده باشد.
به گزارش عطنا به نقل از سیناپرس، دکتر مهدخت بروجردی علوی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با نقش فضای مجازی در عملکرد روابط عمومی و فعالیت سازمانها گفت: کسانی که با روش تحقیق سروکار دارند و کارهای پژوهشی انجام میدهند عادت ندارند که بدون منبع و سند صحبت کنند. تا به حال تحقیقی که درباره محتوای رسانه های اجتماعی و فضایی مجازی که به صورت مستند بررسی کند که چه حجمی از فضا به چه نوع محتوایی اختصاص داده شده وجود نداشته است.
وی تصریح کرد: البته علاقه مندی برای پژوهش در این حوزه بالاست اما علت آنکه هنوز تا به حال چنین پژوهشی انجام نگرفته شاید نحوه نمونه گیری آن باشد که کار را با مشکل مواجه کرده و تحقیق را از پایه و اعتبار میاندازد.
این کارشناس ارتباطات افزود: اما بر خلاف آنچه که شایع شده است اعتقاد من بر این است که ظاهرا پیام های سیاسی جایگاه چندانی در فضای مجازی ندارند. البته در بخش لطیفه ها و شوخیهایی که در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی صورت میگیرد شاید ردپایی از جریانهای سیاسی وجود داشته باشد ولی وجه غالب پیامهایی که در گروه های اجتماعی رد و بدل میشود پیامهای اخلاقی و به گونهای تدریس مهارتهای اجتماعی است.
بروجردی ادامه داد: البته پیام های سیاسی هم به شکل اخبار در این فضا رد و بدل می شوند که عمدتا منبع دارند و منابع آنها پایگاههای خبری هستند. بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که فرصتهایی که فضای مجازی برای روابط عمومیها ایجاد میکنند بسیار بیشتر از جنبههای تهدید آمیز آن است.
وظیفه روابط عمومیها این نیست که اخبار منفی را پنهان کنند بلکه روابط عمومی نباید اجازه بروز اتفاقات و اخبار منفی را در سازمان بدهد.
وی اظهار کرد: خبرنگاران و روابط عمومیها باید تعامل بیشتری با هم داشته باشند و این فضای مناسب برای تعامل و گفت و گوی مناسب بین روابط عمومیها و رسانههاست.
مدیر روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه به عنوان کسی که در یک روابط عمومی شلوغ مشغول به کار هستم هیچ احساس خطری از سوی فضای مجازی احساس نکردم افزود: ضمن اینکه فضای مجازی شرایطی را ایجاد می کند که روابط عمومی ها را زیر ذره بین قرار میدهد.
بروجردی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: تمام حرکات و رفتارهای ما ثبت و ضبط می شود و ما باید در قبال آن پاسخگو باشیم. بنابراین روابط عمومی ها باید این نکته را در دستور کار خود قرار دهند و متوجه باشند که وظیفه روابط عمومیها این نیست که اخبار منفی را پنهان کنند بلکه روابط عمومی نباید اجازه بروز اتفاقات و اخبار منفی را در سازمان بدهد.