۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۴:۵۵
کد خبر: ۲۲۷۹۵
salimi sahraee

رییس دانشگاه علامه از اصلاح نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه خبر داد و گفت:در دوره های گذشته اساتید خارج از استاندارد پذیرش می‌شدند و کلاس‌های مقطع دکتری با 13 دانشجو برگزار می‌شد که این اصلا برای دانشگاه مطلوب نبود، زیرا اساتید فرصت پرداختن به پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشجویان را نداشتند و امکان بررسی اصالت کارهای تحقیقاتی بسیار کمتر بود، بنابراین سعی شد گزینش اساتید به لحاظ علمی کیفی‌تر شود و از طرف دیگر تعداد اعضای علمی افزایش یابد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی طی گفتگویی در مورد اولویت‌های دانشگاه علامه طباطبائی برای سال تحصیلی جدید گفت: نسبت استاد به دانشجو در دو سال اخیر از یک به حدود 42 به یک به 34 کاهش یافت و امیدواریم این تعداد به زودی به نرم یک به 28 برسد.


وی در ادامه اولویت دوم این دانشگاه را تغییر ماهیت دانشگاه علامه در حوزه پژوهشی عنوان کرد و گفت: حوزه علوم انسانی و اجتماعی در مقایسه با حوزه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه رشد نداشته است. حتی اگر در نشریات داخلی گسترش داشتیم در عرصه بین الملل مشارکت چندانی نداشتیم و اگر هم در حوزه بین الملل انتشاری صورت می‌گرفت اصالت آن محل تردید بود.


وی در ادامه در خصوص اولویت های دانشگاه برای سال جدید گفت:‌ اولویت این دانشگاه در حوزه آموزشی، ارتقای سطح کلاس‌ها و تحول در وضعیت آموزشی دانشگاه است. با توجه به دگرگونی دائمی علم و نیاز آگاهی دانشجویان و اساتید به یافته‌های جدید جهان علم، نیازمند پویایی دائمی، فهم بهتر از اندیشه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و انتقال درست دانش جدید به دانشجویان هستیم.


وی با تاکید بر اینکه جایگاه علوم انسانی در ایران به نقطه‌ای رسیده است که صرفا نباید مقلد و بیان کننده سخن دیگران بود، افزود: در حوزه آموزشی ناگزیر به شناخت،فهم و نقد اندیشه و نظریه‌های جاری در دنیای امروز هستیم اما این امر برای محیط آموزشی ما کافی نیست و باید وارد دورانی شویم که اساتید و دانشجویان خودشان بیندیشند و به حل مشکلات و مسائل خود در محیط اجتماعی و فرهنگی بپردازند و یافته‌های علمی خود را نه تنها به جامعه داخل کشور بلکه به خارج از کشور نیز منتقل کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: بنابراین در حوزه آموزشی قصد داریم هم یافته‌های جدید جهان را کسب کنیم و هم خودمان خلاقیت و اندیشه ورزی داشته و برای رشد تفکرات بومی اقدام کنیم.



راه اندازی مرکز رشد و نوآوری در حوزه علوم انسانی


رییس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه پژوهش اقدام منسجم و روانی را آغاز کرده است، گفت: دانشگاه علامه در برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی گوی سبقت را از دانشگاه‌های دیگر ربوده است و سعی می‌کند به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کند. زیرا در تفکر جدیدی که در دانشگاه وجود دارد علوم انسانی حوزه‌ای نیست که صرفا کارمند تربیت کند زیرا اگر این تفکر وجود داشته باشد 80 درصد فارغ التحصیلان علوم انسانی بیکار می‌مانند.


دکتر سلیمی ادامه داد: در همین راستا به زودی یک مرکز رشد و نوآوری برای اولین بار در سطح کشور در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی راه اندازی خواهیم کرد که تلاش می‌شود ایده‌هایی که در حوزه علوم انسانی شکل می‌گیرد به بازار کار، کارآفرینی و ایده‌های تجاری تبدیل شود.



برگزاری دوره‌های مهارتی در دانشگاه علامه طباطبائی


وی از برگزاری دوره‌های مهارتی در این دانشگاه خبر داد و گفت: اقدام دیگری که در راستای کارآفرین شدن دانشگاه صورت گرفت برگزاری دوره‌های مهارتی بود. این اتفاق برای اولین بار توسط دانشگاه علامه در آموزش عالی مطرح شد و امیدواریم دانشگاه‌های دیگر نیز از آن استفاده کنند. بر اساس این طرح دانشجویان باید علاوه بر دوره‌های رسمی و آکادمیک مرتبط با رشته خود،یک دوره مهارتی هم بگذرانند تا آنها را برای ورود به بازار کار کمک کند.


رییس دانشگاه علامه طباطبائی به این سوال که آیا شرکت در این دوره‌ها برای دانشجویان اجباری است، پاسخ داد: این طرح فعلا به صورت پایلوت در نیمه اول سال 94 اجرا شد و تا حدودی اختیاری بوده، نزدیک به 1700 الی 1800 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره دریافت کردند. سال آینده احتمالا دانشگاه به این سمت پیش رود که شرکت در دوره‌های مهارتی برای همه ورودی‌ها اجباری شود.


دکتر سلیمی در مورد اقدامات دانشگاه علامه برای کمک به دانشجویان برای ورود به بازار کار توضیح داد: هر ساله به همت انجمن‌های علمی، جشنواره‌ای تحت عنوان روشنا برگزار می‌شود که طی آن شرکت‌های بزرگ، کارآفرینان و صاحبان صنایع به دانشگاه علامه آمده و نیازهای خود را اعلام کرده و با توانایی‌های دانشجویان علامه آشنا می‌شوند و هر سال چندصد نفر از دانشجویان برتر را که دارای مهارت هستند انتخاب می‌کنند.



دانشگاه علامه پایگاه هیچ جناح سیاسی نخواهد بود


وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه علامه سعی می‌کند در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی در فضای استاندارد، متعادل و با آرامش حرکت کند افزود: دانشگاه علامه از اینکه به باشگاه سیاسی تبدیل شود به شدت پرهیز دارد و کانون و پایگاه هیچ جناح سیاسی نخواهد شد.


رییس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاه علامه محل کشمکش جناحی نخواهد بود، به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه علامه چه در حوزه انتخابات و چه در زمینه فعالیت‌های دیگر سیاسی سعی می‌کند نوعی از فعالیت سیاسی را داشته باشد که در طراز یک دانشگاه علوم انسانی قرار گیرد. این دانشگاه در انتخابات به فضای تحلیل و مباحث عقلایی از جناح‌های مختلف که توسط مجاری قانونی پذیرفته شده‌اند بدل خواهد شد تا گروه‌های مختلف و جناح‌های مشروع امکان بیان سخن خود در دانشگاه را داشته باشند و فضای توازن در دانشگاه حفظ خواهد شد.



برگزاری گردهمایی دانشگاه‌های کشورهای فارسی‌زبان در دانشگاه علامه طباطبایی


دکترسلیمی در ادامه از برگزاری گردهمایی دانشگاه‌های کشورهای فارسی‌زبان در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: در دانشگاه علامه‌طباطبایی دو سال است که صاحب دفتر فعالیت‌های بین‌المللی شده است و طی این دو سال رشد خوبی در این حوزه داشته است. در همین راستا احساس کردیم به عنوان یک دانشگاه علوم انسانی مهم‌ترین نقطه قوت ما اندیشه‌های تولید شده به زبان فارسی و نقطه اوج فعالیت‌های بین‌المللی گسترش همکاری با دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های زبان فارسی است.


وی ادامه داد: در همین راستا تصمیم به برگزاری گردهمایی دانشگاه‌های کشورهای فارسی‌زبان کردیم و تا کنون تعداد زیادی از کشورهای فارسی‌زبان برای حضور در این گردهمایی اعلام آمادگی کرده‌اند. امیدواریم این گردهمایی در ترم اول سال 94-95 برگزار شود.


رییس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اهداف برگزاری گردهمایی توضیح داد: برگزاری این گردهمایی اهداف متفاوتی از جمله ایجاد رشته‌های مشترک، برگزاری همایش‌های مشترک، آموزش‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو و ارائه تفکرات و دانش جدید و... رادارد.



دانشگاه علامه برای تامین هزینه پروژه‌های عمرانی، آموزشی و دانشجویی مشکل بودجه‌ای ندارد


سلیمی در ادامه با تاکید بر اینکه انجام اقدامات توسعه‌ای و عمرانی در دانشگاه بار مالی سنگینی را به همراه داشت، اظهار کرد: دانشگاه علامه دارای مشکل بنیادین بودجه‌ای بود، زیرا این تصور وجود داشت که از آنجایی که این دانشگاه یک دانشگاه علوم انسانی بوده و نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی نیست بنابراین بودجه‌اش باید پایین‌تر از بودجه‌های دانشگاه‌های صنعتی باشد. در دوره دکتر فرجی‌دانا برای اصلاح پایه بودجه تلاش‌هایی صورت گرفت و همچنین از طرف دیگر سعی شد هزینه‌ها در درون دانشگاه منطقی شود و منابع درآمدی نیز متنوع شود.


وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه برای تامین پروژه‌های عمرانی هزینه‌های آموزشی و دانشجویی مشکل بودجه‌ای ندارد و اگر تخصیص بالای 90 درصد دولت صورت گیرد و همین رشد بودجه سنواتی ادامه یابد در انجام هیچ پروژه‌ای با مشکل مواجه نخواهیم شد.


رییس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه در مورد پرداخت حق‌التدریس‌ها نیز توضیح داد: دانشگاه علامه هیچ بدهی در زمینه پرداخت حق‌التدریس‌ها ندارد و حق‌التدریس‌ها 9 هفته اول ترم پرداخت می‌شود.


منبع: ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار