۰۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۰۶۲۳

پایان نامه دکتری با موضوع نقد شعر مذهبی پس از انقلاب اسلامی توسط رضا بیات در دانشگاه علامه طباطبایی دفاع شد.




به گزارشعطنا به نقل از مهر، روز گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی رساله‌ای پایان نامه دکتری با موضوع نقد شعر مذهبی پس از انقلاب توسط رضا بیات دفاع شد.


این تحقیق که در مقطع دکتری رشته ادبیات فارسی انجام شده بود، اشعار شاعران مختلف را از چهار منظر بررسی کرده بود: نقد بلاغی و زبانی، نقد محتوایی، نقد اجتماعی و نقد عاطفی.


رضا بیات، پژوهشگر این رساله، از ادامه داشتن تحقیقاتش خبر داد و داوران رساله، دکتر محمدرضا ترکی و دکتر نعمت الله ایران زاده، ضمن تأکید بر ارجمندی، جامعیت و تازگی این تحقیق، بر لزوم ادامۀ این راه تأکید کردند.


استاد راهنما و مشاوران این رساله، ا آزاد اندیشی و روحیۀ تحقیقی و غیرتقلیدی حاکم بر این رساله را نقطه قوت آن نامیدند و دکتر عباسعلی وفایی، راهنمای رساله، تفاوت این اثر با معدود آثار مشابه را چنین بیان کرد: در آثار دیگران، تعداد شاعران مورد نقد زیاد است؛ اما به هر شاعر نهایتا چهار پنج صفحه پرداخته می‌شود و این نمی تواند چندان عمیق باشد؛ در حالی که در این رساله فقط ۶ شاعر بررسی شده‌اند؛ اما در مورد هر کدام جنبه های مختلف بلاغی و محتوایی با موشکافی دیده شده است و این مسألۀ بسیار ارزشمندی است.


در رسالۀ مذکور، شعر این شش شاعر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است: حسین منزوی، علی معلم دامغانی، علی انسانی، سید حسن حسینی، سهیل محمودی و سید حمیدرضا برقعی.


بیات در این جلسه  دربارۀ علت انتخاب این شش نفر چنین توضیح داد: این شاعران، نمایندگان شش طیف مختلف هستند و به زعم من تا حدود زیادی می‌توانند جریان‌های مختلف شعری و فکری را نشان دهند؛ ضمن این که ذیل عنوان هر کدام از این شاعران، از دیگر شاعران مشابه آنها نیز یاد شده و نمونه‌هایی آورده شده است.


از دیگر ارزشهای این رساله، طراحی و پیشنهاد ملاک‌های جدیدی برای نقد شعر مذهبی بود که بیات درباره آن گفت: برای تکمیل بخشهای مختلف این رساله، خود را به اساتید راهنما و مشاور رسمی محدود نکرده و از ۲۱ استاد حوزه و دانشگاه، در زمینه‌های اعتقادی، عرفانی، زبان‌شناسی، بلاغت، جامعه شناسی، روش تحقیق و ... مشاوره گرفته است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار