۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۵۴
کد خبر: ۲۰۴۸۲۳
مهدی هداوند در نشست «گذار از دولت مدرن به دولت رفاه»

نشست «گذار از دولت مدرن به دولت رفاه» با سخنرانی فرشاد مومنی، مهدی هداوند و فرهاد جم درباره دیدگاه‌های حقوقی و اقتصادی دولت تنظیم‌گر(رگولاتوری) و دولت رفاه و روابط آن با جامعه ایرانی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست که ظهر پنج‌شنبه، 11 مردادماه در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد، فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس موسسه دین و اقتصاد به ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت حال حاضر اقتصاد ایران و چالش‌های پیش رو پرداخت.


در ادامه مهدی هداوند، استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبائی و فرهاد جم، پژوهشگر و حقوقدان پیرامون تعاریف دولت مدرن، دولت تنظیم‌گر و دولت رفاه و روابط آن با جامعه امروز ایران دیدگاه‌های خود را ارائه دادند.


گفتنی است در خصوص تعریف ماهیت و کارکردهای دولت مدرن برداشت‌های نظری مختلفی وجود دارد. بعضی از نظریه‌پردازان همچون وبر، اعتقاد دارند که دولت مدرن یک نظم قانونی و اجرایی فراهم می‌کند که از طریق قانونگذاری می‌توان آن را تغییر داد و از طریق این نظم قانونی فعالیت‌های کارکنان اداری را سازماندهی می‌کند و به آنها جهت می دهد. این سیستم نظم، خواهان یک اقتدار انسجام‌بخش است و بر روی تمامی اعضای یک جامعه اعمال می‌شود. دولت مدرن یک سازمان قهریه است که دارای قلمرو سرزمینی مشخص است. استفاده از نیروی فیزیکی تنها به دولت اختصاص دارد و برای دولت مشروع و قانونی است. ادعای دولت مدرن برای استفاده انحصاری از قدرت یکی از خصوصیات اساسی و ضروری دولت مدرن است. در همین حال، دولت رفاه هم دولتی است که در آن تأمین و بهبود رفاه عمومی وظیفه قانونی نهادهای قدرت است. 


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد.


با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: ایوب قادری-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار