۰۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۰۳۸۶۳
علومی یزدی در نشست هم‌اندیشی اعطای «جایزه حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی»

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست هم‌اندیشی معرفی «نشان حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی» گفت: این جایزه با هدف اعتلا و بالا بردن استانداردهای حقوق شهروندی در عملکرد دستگاه‌ها است و اطمینان می‌دهم که دانشگاه با رویکرد علمی به عنوان جزئی از جامعه مدنی نخبگانی بر آنها نظارت می‌کند و هر سال از یک یا چند فرد و ارگان فعال در زمینه حقوق شهروندی تقدیر می‌شود.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی اعطای نشان حقوق شهروندی به عنوان اولین جایزه خصوصی این حوزه که از سوی چندین نفر از اساتید حقوق دانشگاه علامه طباطبائی به صورت سالانه اعطا می‌شود، صبح چهاشنبه، ۴ مردادماه با حضور حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر این جایزه، مسئولان دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی، استادان حقوق و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر اولین جایزه حقوق شهروندی کشور در این نشست گفت: دانشگاه‌ها و نخبگان می‌توانند در پیشبرد  مطالبات مردم، تبیین وجوه علمی حقوق ‌شهروندی و راهنمایی دولت برای تحقق آموزش مردم برای مطالبات خود، نقش موثر داشته باشند.


وی درباره اعطای «نشان حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی» اظهار کرد: این جایزه رصد حقوق شهروندی است که دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یک فعالیت فراگیر دانشگاهی در اجرایی مصوبات خود برگزار می‌کند.


علومی‌یزدی تصریح کرد: هدف این جایزه تقویت ضلع نخبگانی و ایفای وظیفه دانشگاهی ما در قبال موضوعات ملی و مردمی است که مورد توجه دولت هم قرار گرفته است.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: برنامه ما این است که شاخص‌های منشور حقوق شهروندی را با دید علمی پایش کنیم و با رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس، نسبت به اعطای جایزه حقوق شهروندی به فرد یا نهاد برگزیده اقدام کنیم.


علومی‌یزدی درباره هدف «نشان حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی» گفت: این جایزه با هدف اعتلا و بالا بردن استانداردهای حقوق شهروندی در عملکرد دستگاه‌ها است و اطمینان می‌دهم که دانشگاه با رویکرد علمی به عنوان جزئی از جامعه مدنی نخبگانی بر آنها نظارت می‌کند و هر سال از یک یا چند فرد و ارگان فعال در زمینه حقوق شهروندی تقدیر می‌شود.


وی با اشاره به حاضران نشست اظهار کرد: جمعی از استادان دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌های مردم‌نهاد و شوراهای صنفی اینجا حضور دارند و می‌خواهند به ما در برگزاری هر چه بهتر این جایزه کمک کنند.


وی افزود: جمع حاضر در بخش راهنمایی در تعیین شاخص‌ها، اجرا و حمایت‌های مادی و معنوی به دبیرخانه اولین جایزه حقوق شهروندی کمک می‌کند تا این نشان را به نحو مناسب وشایسته‌ای اهدا کنیم.


دبیر جایزه حقوق شهروندی تاکید کرد: تلاش داریم که این جایزه فقط یک بار نباشد و به صورت سالانه برگزار شود و با دوری از حالت هیجانی، استمرار یابد.



معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: یک هئیت رئیسه و شورای مرکزی برای این امر تعیین شده است که یک شیوه‌نامه‌ای مصوب دارد و تعدادی از اعضای هئیت علمی این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر هم در آن حضور دارند. همچنین یکی از کانون‌های مردم‌نهاد فعال کشور عضو این شورا است.


وی درباره موضوعات «نشان حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی» بیان کرد: موضوعات جایزه می‌تواند بهترین عکس و بهترین فیلم در زمینه حقوق شهروندی باشد، بهترین وزارتخانه موثر یا شرکت دولتی از نظر عملکرد در زمینه حقوق شهروندی، بهترین نماینده مجلسی که دفاع از حقوق شهروندی را اولویت خود قرار داده است و بهترین سازمان مردم‌نهادی که در این زمینه فعالیت دارد، از جمله این نمونه‌ها هستند.


علومی‌یزدی در ادامه با بیان اینکه محدوده این جایزه را به این پنج حوزه محدود کرده‌ایم، درباره علت آن گفت: زیرا قبلا همکاران ما در کنگره حقوق شهروندی زمینه انتخاب بهترین کتاب و پایان‌نامه در زمینه حقوق شهروندی را با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط مثل وزرات علوم و وزرات ارشاد آغاز کرده‌اند و پیش می‌برند و نیازی نیست ما وارد این مقوله‌ها شویم.


وی درباره علت انتخاب این موضوعات برای اعطای نشان حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: زمینه‌های تعیین شده برای اهدای جایزه زمینه‌های بکری بود که دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان چهره برجسته حوزه علوم انسانی با این زمینه‌ها سر و کار دارد و می‌تواند درباره بهترین سازمان مردم‌نهاد و نماینده مجلس ارزیابی داشته باشد.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: البته منظور ما این نیست که صفر تا صد این مراحل در این زمینه فقط در دانشگاه علامه طباطبائی انجام می‌شود، حتماً کمیته‌های تخصصی تشکیل خواهد شد و در این کمیته‌ها صاحب‌نظرانی از رشته‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف شرکت خواهند کرد و به ما در برگزاری این مراسم کمک می‌کنند.


وی یادآورد شد: هدف ما، تقویت حضور جامعه علمی در زمینه حقوق شهروندی در عمل است و به همین جهت، عملکرد نهادها و افراد در این فرایند مورد توجه قرار خواهد گرفت.


علومی‌یزدی در پایان گفت: امیدواریم این جایزه فانوسی در دنیای فعالان مدنی و حقوق شهروندی باشد که در آینده تبدیل به خورشید شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار