۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۹۸۰۷

معاون دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکرد سند جدید اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: این سند مبتنی بر مساله محوری و نیازمحوری است.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا ، سقزچی صبح امروز در دومین نشست شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی، غیرانتفاعی منطقه 9 کشور در دانشگاه بینالود با اشاره به رویکردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در این سند توجه ویژه‌ای به بخش فرهنگی دانشگاه شده است که معمولا بخشی نحیف است و برخورد منصفانه‌ای در حوزه‌های مدیریتی و بودجه‌ای با آن نمی‌شود.


وی ادامه داد: ما در این سند همه مباحث علمی و فرهنگی را مدنظر قراردادیم و به طور کلی می‌توان گفت روح فرهنگ در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها جاری است.


معاون دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: براساس این سند دانشگاه اسلامی رویکردی تمدن‌سازانه داشته که این رویکرد باید در مباحث علمی و پژوهشی نیز نشان داده شود.


سقزچی با بیان اینکه علوم دینی نیز از دیگر شاخصه‌های مورد توجه ما در این سند بوده است، گفت: همچنین فرهنگ اسلامی که به عنوان یکی از رویکردهای نرم در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها شناخته می‌شود، مورد توجه ما بوده است.


وی با اشاره به مساله ارزیابی عملکرد، از آن به عنوان حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها یاد و عنوان کرد: بی‌توجهی به ضمانت‌های اجرایی مصوبات و عدم مشارکت مدیران دانشگاهی در تصمیم‌سازی‌ها و همچنین عدم رعایت عقلانیت و تدریج در اجرای برنامه‌ها از آسیب‌های جدی ما در این حوزه بوده است. ما برای تدوین این سند مجبور شدیم رویکرد برنامه‌ریزانه را طی کنیم و برای دانشگاه چشم‌انداز ترسیم کنیم.


معاون دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکیدکرد: ما از دانشگاه‌ها براساس این سند بازخورد می‌خواهیم. همچنین ما با بخش‌های مختلف نظیر حوزه و آموزش و پرورش نیز ارتباط جدی داشته‌ایم تا فعالیت‌ها به شکل جزیره‌ای دنبال نشود و هم قابلیت اجرایی در برنامه‌ها وجود داشته باشد.


سقزچی با اشاره به سه رویکرد ترمیمی، ملی و تمدنی در تدوین این سند، خاطرنشان کرد: این سند براساس اولویت‌بندی‌های سالانه مورد توجه قرار گرفته است. ما از همان ابتدای کار یک تیم دانشگاهی را راه‌اندازی کردیم که سامانه‌ای را طراحی کردند تا ما به کمک آن با مراکز دانشگاهی ارتباط داشته باشیم.


وی افزود: ما سعی کردیم به کمک این سند 20 درصد اولویت‌ها را به عنوان سرشاخه شناسایی کنیم و آن‌ها را در صدر اقدامات خود قرار دهیم. این‌ها در شرف اجرا هستند و دانشگاه‌ها نیز باید به ما گزارش دهند.


معاون دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ما در این سند علاوه بر نگاه کلان به خرد، نگاه خرد به کلان هم داشته‌ایم. براساس این دیدگاه هر دانشگاهی می‌تواند پیشنهادهای خود را به ما ارائه کند.


سقزچی ادامه داد: نکته‌ای که در این بحث وجود دارد این است که هر واحد دانشگاهی باید مزیت‌های خود را تقویت کند تا دانشجو به انتخاب آن واحد مبادرت ورزد.


در ادامه این برنامه هادی عسکری، معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، گفت: فرهنگ‌سازی در دانشگاه نیازمند بازخوانی مسائل جامعه از نظر فرهنگی است.


وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید فضای فکری و معنوی خود را به مسائل فرهنگی مجهز کنند، اظهار کرد: امروز استیلای شبکه‌های مجازی بسیار زیاد شده و ما به عنوان عناصر فرهنگی دانشگاه این فضا را در اختیار نداریم.


عسکری ادامه داد: به همین جهت دانشجویان خیلی راحت‌ در این شبک‌ها گرد هم می‌آیند. در حقیقت فعالیت فرهنگی در دانشگاه محل ورود دانشجو به مسئولیت‌های اجتماعی است. فرآیند جامعه‌پذیری باید از طریق نهادهای قانونی در دانشگاه آموخته شود.


معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما ملزم هستیم برای انجام حجم عظیمی از محصولات فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه‌ها به رسمیت بشناسیم. ما باید این فعالیت‌ها را رصد کرده و نتایج آن را بررسی کنیم.


عسکری با بیان اینکه باید سه ایده پیشنهادی را در دانشگاه‌ها به صورت رایج پیاده کرد، گفت: اولین کار تاکید بر قانون‌مندی فعالیت‌هاست و دومین مساله جلب مشارکت دانشجویان و دانشگاهیان است. همچنین ما باید نسبت به مطالبات دانشجویان پاسخگو بوده و دانشجو نیز در برابر عملکرد خود پاسخگو باشد. در حقیقت باید با ابزارهای قانونی این الزام را در دانشگاه‌ها به وجود آورد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار