۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۹۶۹۴

یک استاد دانشگاه گفت: ایران باید سیاست غرب را کنار گذاشته و با جدیت در تمام جلسات و گفت‌وگوها شرکت کند. چرا که پس از برجام قدرت ما در منطقه و جهان بیش از پیش خواهد شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، در نشست صبح چهارشنبه «خاورمیانه پس از توافق و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران» که با حضور تعدادی از کارشناسان حوزه خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های مطالعات جهان صورت گرفت موضوع آینده خاورمیانه پس از برجام و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مورد بحث قرار گرفت.


سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، کارشناس حوزه خاورمیانه که در این نشست حضور داشت تغییر موازنه قدرت پس از توافق را یکی از احتمال‌هایی دانست که امکان وقوع آن بسیار است.


او ادامه داد: موازنه مثبت یک‌جانبه کشورهای عربی سعی می‌کند قدرت خود را افزایش دهد تا با قدرتی که ایران پس از برجام کسب می‌کند توان مقابله داشته باشد و یا این که موازنه مثبت در چارچوب قدرت‌های منطقه با ائتلاف تلاش خواهد کرد قدرت منطقه‌یی ایران را تعدیل کند.


این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر این که آمریکایی‌ها چاره‌ای جز مذاکره با ایران نداشتند، خاطرنشان کرد: آن‌ها شاید تلاش کنند در آینده قدرت منطقه‌یی ایران را محدود کنند. در طول تاریخ نیز آمریکایی‌ها تلاش کردند در صورتی که توان مقابله با قدرتی را ندارند تا حد امکان آن را مهار کنند. به همین دلیل عقل حکم می‌کند تا با احتیاط عمل کرده و زیاد به شرایط منطقه خوشبین نباشیم.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه موازنه‌سازی منفی کشورها برای برقراری موازنه را یکی دیگر از احتمال‌هایی دانست که امکان دارد پس از برجام در رابطه با ایران اعمال شود، خاطرنشان کرد: همانند وقتی که صدام تضعیف شده بود سایر قدرت‌ها تلاش کردند قدرت ایران را نیز کم کنند تا قادر به مقابله با ایران باشند. همین تضعیف می‌تواند در رابطه با متحدان ایران نیز صورت بگیرد.


دهقانی ادامه داد: در شرایط موجود ایران باید راهبردهای عقلانی را در پیش بگیرد و از افزایش بحران در خاورمیانه به نفع قدرت‌های منطقه‌یی جلوگیری کند. هم‌چنین با افزایش ایران‌هراسی‌ها مقابله انجام دهد و چاره‌ای هم برای مدیریت بحران در عراق و سوریه بیاندیشد.


این استاد دانشگاه در پایان بر کاربرد دیپلماسی در شرایط بحرانی تأکید کرد و گفت: دیپلماسی تنها راهی است که در قبال عربستان و رقبای ما جواب می‌دهد. هم‌چنین در مسائل سیاست خارجی نباید اجازه دهیم که احساسات جای عقل را بگیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار