۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۹۵۳۰

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: باید از طریق شکل گیری زیست بوم کارآفرینی، میزان نقش‌‌آفرینی بانوان را در عرصه اقتصاد دانش بنیان افزایش دهیم.




به گزارش عطنا به نقل از مهر، سورنا ستاری در دومین نمایشگاه و همایش «نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» که با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و جمعی از زنان کارآفرین با بیان این مطلب افزود:


وی با اشاره به جایگاه و نقش ویژه زنان در عرصه‌های گوناگون کشور، گفت: دشواری های جنگ تحمیلی و تجربیات حاصل از آن، توسط زنان و مادران کشورمان در این عرصه و خدماتی که به میهن خود عرضه داشتند، نشان دهنده نقش اثرگذار زنان، جایگاه ویژه و تأثیرگذاری بالای آنان در عرصه‌های گوناگون کشورمان است.


ستاری خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان مختص زنان یا مردان نیست و نقش آفرینی بیش از پیش زنان را در این عرصه می طلبد. نمونه‌های موفق بانوانی که توانسته‌اند در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند، قابل ملاحظه است و از طریق شکل گیری زیست بوم کارآفرینی، باید میزان نقش‌‌آفرینی بانوان را در عرصه اقتصاد دانش بنیان افزایش دهیم.


وی با اشاره به ضرورت اصلاح رویکرد فرهنگی کشور به سوی توجه و ارزش‌گذاری توانمندی و ظرفیت نیروی انسانی، در ازای دوری از منابع خام و زیرزمینی،‌افزود: برای تبلور جایگاه زنان و به مفهوم عام، شناخت جایگاه و ارزش نیروی انسانی، در اقتصادی که هیچ‌گاه به خلاقیت، نوآوری و تفکر نیروی انسانی توجهی نداشته است، نیازمند اصلاح پایه‌ای و جدی فرهنگی هستیم .


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به مشارکت ۱۵درصدی زنان در شرکت های دانش بنیان عنوان کرد: این عدد همچنان پایین است و بالا بردن این میزان مشارکت نیازمند پذیرش ریسک حضور نیروی انسانی خلاق و جوان و فرهنگ‌سازی در عرصه کارآفرینی است و اگر می‌خواهیم شاهد حضور زنان باشیم، این پذیرش ریسک باید به میزان چند برابر بیشتر باشد.


رئیس بنیاد ملی نخبگان اقتصاد دانش بنیان را عرصه‌ جوان و بکر برای ظهور و بروز خلاقیت، نوآوری و نقش آفرینی نیروی انسانی کارآمد و خلاق به خصوص بانوان دانست و گفت: عرصه اقتصاد دانش بنیان، نیازمند دارایی‌های فیزیکی نیست و با بهره گیری از بسترهایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات و یا علوم انسانی و فضای مجازی می‌تواند تحولی جدی در اقتصاد کشور ایجاد کند.


ستاری با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در شکل گیری نطفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: با توجه به حضور  پررنگ زنان در فضای دانشگاهی، علمی و پژوهشی، دانشگاه‌ها باید با ایجاد و پرورش شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور، به نقش برجسته زنان در تحقق اقتصاد دانش بنیان، توجه کنند.


توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر بستر علوم انسانی با بهره‌گیری از توانمندی بانوان


وی تجاری سازی علوم انسانی را یکی دیگر از بسترهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای خلاقیت و نقش‌آفرینی بانوان دانست و گفت:کاربردی سازی علوم انسانی، که زنان نیز در این عرصه بسیار فعال هستند،‌ یکی از حوزه‌هایی است که نقش بسزایی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ایفا می کند.


ستاری افزود: صنایع دستی، ادبیات و هنر، بخش‌هایی از گستره‌ وسیع علوم انسانی هستند که می‌تواند با خلاقیت، ظرافت و نگاه ویژه بانوان تجاری سازی شود.


زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی زنان بر مبنای پژوهش، دانش و فناوری


وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به گسترش نقش‌‌آفرینی بانوان در عرصه صنعت کشور پس از انقلاب اسلامی، گفت خوشبختانه انقلاب اسلامی، با تسهیل ورود زنان به دانشگاه‌ها و افزایش میزان حضور آنان از زیر ۱۰درصد به بالای ۶۰ درصد، زمینه مجهز شدن این قشر به ابزار دانش و فناوری را فراهم شده اما به موازات آن زمینه لازم برای بروز خلاقیت‌، توانمندی‌ و رشد آنان فراهم نشده است.


نعمت زاده با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه اشتغال و نقش آفرینی و زمینه‌سازی ارائه توانمندی‌های فکری زنان، اشتغال بر مبنای پژوهش، دانش و فناوری را از مهم‌ترین عرصه‌های اشتغال و کارآفرینی زنان دانست و گفت: با توجه و اهمیت‌بخشی به حوزه دانش و فناوری می‌توان جایگاه و نقش ویژه‌ای برای زنان در این حوزه ها قائل شد.


نمایشگاه نقش زنان در کارآفرینی، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گشایش یافت. این نمایشگاه تا جمعه ۲۴ شهریورماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار