رهبر انقلاب در نوعي جمعبندي خطاب به استادان و اعضاي هيئت علمي دانشگاهها تاكيد كردند: دانشجويانِ خود را اميدوار و خوشبين به حال و آينده كشور، معتقد به تواناييها و ظرفيتهاي داخلي و آشنا به موقعيت كشور تربيت كنيد تا مطمئن شوند همانگونه كه پيشرفتهاي كشور نسبت به دو سه دهه گذشته، تحسينبرانگيز است، آينده كشور نيز در مقايسه با امروز به مراتب درخشانتر خواهد بود.
به گزارش عطنا به نقل از اعتماد، حضرت آيتالله خامنهاي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر يكشنبه در ديدار صدها نفر از اساتيد، اعضاي هياتهاي علمي و پژوهشگران دانشگاهها و مراكز علمي، دانشگاه را از مراكز بسيار مهم «تربيت قوه عاقله كشور» خواندند و با تبيين سه ضرورت اساسي دانشگاهها يعني «درگير شدن با مسائل و چالشهاي كشور»، «تربيت فرهنگي، اخلاقي و هويتي دانشجويان» و «تحول دايم و اصلاح مستمر در محيطهاي دانشگاهي» تاكيد كردند: مسائل و مشكلات كشور بايد عالمانه حل شود و استفاده از تواناييها و ظرفيتهاي دانشگاهها و اساتيد و دستان توانا و مستعد جوانان پر تلاش و پر انگيزه در اين مسير، بسيار اساسي و مهم است.
حضرت آيتالله خامنهاي در ابتداي سخنانشان موارد مطرحشده از طرف اساتيد در اين ديدار را بسيار خوب و معطوف به مسائل و چالشهاي كشور ارزيابي كردند و گفتند: در سخنان اساتيد محترم به مقولات مهمي همچون اقتصاد، آسيبهاي اجتماعي، برجام، آب، هواوفضا، نوآوري، ديپلماسي علمي، سينما و هنر و ازدواج و خانواده پرداخته شد كه نشاندهنده حركت پيشرونده فكري و انگيزهاي جامعه دانشگاهي است.
ايشان دانشگاه را مركزي مهم براي «تربيت قوه عاقله كشور» خواندند و افزودند: دانشگاه خوب براي اداره كشور حياتي است و در فرآيند ايجاد و پرورش قوه عاقله كشور، اساتيد عزيز نقشي بسيار برجسته و حساس برعهده دارند. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسي براي تحقق اين هدف مهم و نقش آفريني موثر دانشگاهها در پيشرفت كشور اشاره كردند. ايشان در بيان اولين سرفصل، بر «لزوم درگير شدن دانشگاه با مسائل كشور» تاكيد و خاطرنشان كردند: مشكلات امروز و فرداي كشور بايد عالمانه حل شود، زيرا مواجهه غيرعلمي و غيرمدبرانه با مشكلات موجب پيچيده و افزون شدن آنها خواهد شد.
حضرت آيتالله خامنهاي سپس با اشاره به برخي مسائل و مشكلات كشور كه نيازمند ورود جدي و عالمانه دانشگاه است، گفتند: به عنوان نمونه در مساله مهم اقتصاد كه برخي معتقدند مشكلات آن ناشي از بعضي شيوههاي مديريتي ضعيف يا غلط است، دانشگاه بايد با كار علمي و راهگشا ورود كند. ايشان در همين زمينه افزودند: چندين بار به مسوولان عاليرتبه دولتي توصيه كردهام كه ديدگاههاي متنوع اساتيد اقتصاد را جمعآوري و از آنها استفاده كنند، زيرا ديدن و شنيدن اين نظرات راهگشاست.
رهبر انقلاب اسلامي، «صنعت» را زمينهاي ديگر براي ورود پيشرفتآفرين و رونقبخش دانشگاهها برشمردند و با تاييد تصويب فرصت مطالعاتي يكساله براي اساتيد در صنعت، گفتند: دانشگاه بايد از نزديك با مشكلات صنعت آشنا شود و آنها را حل كند تا نياز نباشد براي حل مشكلات صنعت نفت يا صنعت برق چشم به بيگانگان بدوزيم.
ايشان با اشاره به برخي سخنان از جمله ابراز ناچاري در استفاده از فناوريهاي پيشرفته شركتهاي خارجي براي افزايش استخراج نفت، گفتند: نتيجه ناچاري در بستن قرارداد با شركتهاي خارجي آن است كه آنها مواردي را به كشور تحميل ميكنند.
حضرت آيتالله خامنهاي تجربه غنيسازي ۲۰درصد را نمونهاي درخشان از توانايي و استعداد جوانان كشور برشمردند و خاطرنشان كردند: در دورهاي كه براي فروش اورانيوم غنيشده ۲۰درصد شرط و شروط گذاشته بودند و برخي مسوولان نيز به دادن امتيازاتي در اين زمينه گرايش پيدا كرده بودند، با تلاش جوانان و با پافشاري و استقامت توانستيم به اورانيوم ۲۰درصد دست يابيم و دنيا در كمال ناباوري ديد كه ما به اورانيوم امريكا وروسيه و فرانسه احتياج نداريم.
ايشان افزودند: آن استعدادي كه قادر به انجام دادن چنين كار حيرتانگيزي است، چرا نتواند راندمان چاههاي نفت را افزايش دهد؟رهبر انقلاب اسلامي «آسيبهاي اجتماعي» را زمينه ديگري براي درگير شدن جامعه دانشگاهي با مسائل كشور دانستند و خاطرنشان كردند: حدود سه سال است دستگاههاي مختلف سه قوه را در اين مساله فعال كردهايم و كارهاي خوبي هم شده است كه در درازمدت نتيجه ميدهد اما دانشگاهها ميتوانند با پيشنهادات و راهحلهاي خود، حل مساله مهم آسيبهاي اجتماعي را تسريع كنند.
«كمك به اصلاح زنجيره چرخه توليد و مصرف» از ديگر توصيههاي حضرت آيتالله خامنهاي به اساتيد و پژوهشگران دانشگاهي بود.
ايشان بررسي علمي «موانع توليد كالاي با كيفيت داخلي» و «ريشهيابي روانشناختي و جامعهشناختي تمايل برخي قشرها به كالاهاي خارجي» را از ديگر مسائلي دانستند كه جامعه دانشگاهي ميتواند درباره آنها راهحلهاي عالمانه، عيني و قابل تحقق دهد.
رهبر انقلاب اسلامي در جمعبندي اولين محور سخنانشان در جمع اساتيد يعني «درگير شدن جامعه دانشگاهي با مسائل و چالشهاي كشور»، بر نكته مهمي تاكيد و خاطرنشان كردند: همانطور كه بارها گفتهام تحقق اين همكاري، نيازمند طلب و خواست مديران و مسوولان كشور است بگونهاي كه مدير بايد به در خانه دانشمندان برود نه اينكه دانشمند پشت در اتاق مدير معطل بماند.
ايشان از مسوولان دولتي حاضر در جلسه خواستند مساله ارتباط مراكز و دستگاهها با دانشگاهها را بهطور جدي در جلسات دولت مطرح و پيگيري كنند. حضرت آيتالله خامنهاي در تبيين محور دوم بحثشان در نشست با اساتيد و محققان گفتند: عقل در نگاه اسلامي، دستگاه محاسبهكننده مادي نيست بلكه عامل تعالي و رشد انسان، معتقد كردن فرد به سبك زندگي اسلامي و تامينكننده ارتباطات مختلف زندگي است و براي تحقق اين ظرفيت عظيم، قوه عاقله بايد تربيت فرهنگي، معنوي و اخلاقي يابد.
ايشان به جامعه دانشگاهي تاكيد كردند: جوان پاك دانشجو را با ايمان، شجاع، اهل اقدام، اهل كار و تلاش، داراي اعتماد به نفس، حق پذير، حق طلب، اهل مبارزه با ظلم و تعرض، و اهل مهرباني و گذشت بار بياوريد تا بتواند در آينده، جامعه را به درستي مديريت كند.
رهبر انقلاب اسلامي به عنوان مثالي در ضرورت تربيت معنوي و اخلاقي، به ناهنجاريهاي رايج در فضاي مجازي از جمله تهمت، بدگويي، بردن آبروي مومن، و برجسته كردن ضعفهاي كوچك اشاره كردند و افزودند: تربيت معنوي ميتواند جلوي اين مشكلات را بگيرد. حضرت آيتالله خامنهاي افزودند: جوان امروز را با هويت بار بياوريد چرا كه اگر جامعهاي احساس هويت نكرد، در مقابل صداهاي بلند تحكم آميز به راحتي مغلوب ميشود اما برخورداري از هويت ديني، ملي و انساني به جامعه احساس عزت و ايستادگي ميدهد.
محور پاياني مباحث حضرت آيتالله خامنهاي به بيان مصاديق عيني ضرورت «صيرورت و اصلاح و تحول دايم دانشگاهها» اختصاص داشت. ايشان، تبديل «رويكرد مصرفكنندگي علم به توليدكنندگي علم» را از جمله اين مصاديق دانستند و گفتند: بارها گفتهايم در مقابل علم ديگران شاگردي ميكنيم اما شاگردي با تقليد و مصرف كردنِ هميشگي فرق دارد.
حضرت آيتالله خامنهاي با انتقاد از كساني كه معتقدند نبايد دنبال تبيين و تدوين علوم انساني اسلامي برويم زيرا علوم انساني در همين نظريات رايج منحصر است، افزودند: اين همه ديدگاههاي متعارض در اقتصاد، مديريت، فلسفه و ديگر علوم انساني آيا نشاندهنده بطلان برخي ديدگاهها نيست؟ ضمن اينكه حتي در علوم تجربي نيز غلط بودن برخي حرفها ثابت شده و ميشود، پس چرا برخي علوم انساني اسلامي را رد ميكنند.
ايشان منتقل نشدن صحيح يا كامل علوم ديگران و بهروز نشدن اينگونه علوم در داخل را از ديگر نشانههاي ضرورت حركت به سمت توليد علم خواندند و افزودند: نبايد تجربههاي غلط دوران رژيم گذشته را تكرار كرد.
حضرت آيتالله خامنهاي با يادآوري پيشرفتهاي تحسين برانگيز كشور در نانو، سلولهاي بنيادين، هستهاي، زيست فناوري، پزشكي و علوم ديگر گفتند: برخي، اين پيشرفتهاي عيني را كه حتي مراكز جهاني نميتوانند آنها را انكار كنند، حبابي ميخوانند تا مردم و جامعه دانشگاهي را مأيوس كنند، اما اينگونه حرفها صددرصد اشتباه است.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان درباره مصاديق عيني ضرورت تحول در دانشگاهها افزودند: «هدفمند كردن تحقيقات» مهم است و پژوهشها بايد با دو هدف اساسي «تامين نيازها و حل مسائل كشور» و «رسيدن به اوج و مرجعيت علمي و حضور در جمع سرآمدان جهاني علم» صورت گيرد.
ايشان خاطرنشان كردند: موضوع مقاله محوري موافقان و مخالفاني دارد، البته مقالاتي كه مورد استناد قرار ميگيرد براي كشور آبرويي است اما نبايد در مسير ارتقاي علمي استادان، توليد مقاله اصل و ضابطه قرار گيرد.
رهبر انقلاب «آمايش آموزش عالي» را از ديگر تحولات لازم در دانشگاهها برشمردند و افزودند: اين سند در سال ۹۵ در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده اما اجراي آن پيشرفت نداشته است.
حضرت آيتالله خامنهاي خاطرنشان كردند: آمايش آموزش عالي نوعي تقسيم كار ملي ميان دانشگاهها در بخشهاي مختلف علمي است كه ضمن همافزايي، برنامهريزي براي رشد علمي و ارزيابي وضع علمي كشور را آسان ميكند. «تحقق كامل نقشه جامع علمي كشور» از ديگر مسائلي بود كه رهبر انقلاب آن را در مسير اصلاح و تحول مستمر دانشگاهها ضروري دانستند.
ايشان نقشه جامع علمي كشور را خوب ارزيابي كردند اما گفتند: بدنه دانشگاهي كه بايد اين نقشه را اجرا كند از آن، به حد كافي مطلع نيست بنابراين بايد جلساتي براي تبيين و عملياتي كردن نقشه جامع علمي در دانشگاهها برگزار شود. «خطر نامتوازن شدن رشتههاي دانشگاهي و افزايش گرايش به رشتههاي درآمدزا» كه باعث كم شدن گرايش به رشتههاي بسيار مهمي همچون رياضي و فيزيك شده است و تاكيد بر حل اين مشكل، خواسته ديگر رهبر انقلاب از جامعه دانشگاهي بود.
رهبر انقلاب در نوعي جمعبندي خطاب به استادان و اعضاي هياتهاي علمي دانشگاهها تاكيد كردند: دانشجويانِ خود را اميدوار و خوشبين به حال و آينده كشور، معتقد به تواناييها و ظرفيتهاي داخلي و آشنا به موقعيت كشور تربيت كنيد تا مطمئن شوند همانگونه كه پيشرفتهاي كشور نسبت به دو سه دهه گذشته، تحسينبرانگيز است، آينده كشور نيز در مقايسه با امروز به مراتب درخشانتر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جايگاه رفيع جمهوري اسلامي در ميان تودههاي اكثر ملتها افزودند: ايران اسلامي در ميان دولتهاي مستكبر و بيارزش بيشترين دشمنان را دارد همانگونه كه در تودههاي مردم منطقه و اغلب كشورها بيشترين آبرو، طرفداري و نفوذ را دارد و همين موجب شده است كه دشمنان خبيث دايم به فكر توطئه باشند كه به فضل الهي در مقابل ملت ايران و جمهوري اسلامي همچنان شكست خواهند خورد.
حضرت آيتالله خامنهاي با اشاره به مظلومنمايي شمرِ زمان يعني نخستوزير كودككش رژيم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: اين جنايتكار كه سرآمد همه ظالمان تاريخ است به اروپاييها به دروغ گفت ايران ميخواهد ما و چند ميليون يهودي را نابود كند در حالي كه راهحل ما براي مساله فلسطين كاملا منطقي و منطق بر موازين دموكراسي است.
رهبر انقلاب با انتقاد از سكوت اروپاييها در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و قدس افزودند: هميشه گفتهايم براي تعيين نوع حكومت در كشور تاريخي فلسطين بايد براساس شيوهاي كه همه جهان قبول دارد به افكار عمومي مراجعه كرد و از همه فلسطينيان واقعي اعم از مسلمان و يهودي و مسيحي كه حداقل ۸۰ سال در اين سرزمين بودهاند چه در داخل و چه در خارج از سرزمينهاي اشغالي نظرخواهي و همه پرسي شود.
حضرت آيتالله خامنهاي افزودند: اين طرح جمهوري اسلامي كه رسما در سازمان ملل به ثبت رسيده است آيا با موازيني كه جهان قبول دارد منطبق نيست؟ پس چرا اروپاييها حاضر نيستند آن را بفهمند؟
عکس: khamenei.ir