معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: چاره حل مشکلات آموزش عالی کشور، اجرای طرح آمایش است تا در قالب آن، مدیریت منطقهای، ماموریتگرایی و مهارتآموزی در بین دانشگاههای کشور محقق شود.
به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتینیاسر در نشست هم اندیشی وزیر، معاونان و مسئولان این وزارتخانه با برخی استادان برجسته دانشگاههای کشور گفت: برای اجرایی کردن طرح آمایش آموزش عالی، چندین برنامه تعریف شده و در این راستا، فرآیند ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی آغاز و شاخص ها و دستورالعمل های آن تدوین شده است.
وی، توسعه مدیریت منطقه ای در آموزش عالی، افزایش اثرگذاری بخش خصوصی، تفویض اختیار به دانشگاهها، توانمند سازی اعضای هیات علمی و بازنگری دروس دانشگاهها را از دیگر مولفه های طرح آمایش آموزش عالی نام برد.
معاون آموزشی وزارت علوم به تشکیل کارگروههای تخصصی با حضور اعضای هیات علمی برجسته در این معاونت اشاره کرد و افزود: این کارگروهها در برنامه ریزی توسعه هدفمند رشته ها و مراکز دانشگاهی مشارکت جدی دارند.
شریعتی با توضیح اینکه 200 دانشگاه برتر دنیا از نظر بودجه سرانه در پنج گروه قابل تقسیم بندی هستند، اظهار کرد: در گروه اول، بودجه سرانه هر دانشجو 500 هزار دلار و در گروه آخر 20 هزار دلار است؛ بنابراین برای اینکه دانشگاههای ما در تراز جهانی قرار گیرند باید حداقل در حدود 20 هزار دلار به ازای هر دانشجو سرمایه گذاری کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاهی پیشرو محسوب می شود که وارد رقابت جهانی شود، کار آفرین باشد و در حل مشکلات واقعی جامعه مشارکت کند.
معاون آموزشی وزارت علوم در تشریح وضعیت موجود آموزش عالی کشور گفت: از میان کل جمعیت دانشجویی کشور، 35 درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، 18 درصد در دانشگاههای مهارتی، 15 درصد در دانشگاه پیام نور، 15 درصد در دانشگاههای دولتی، 9 درصد در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و حدود 7 درصد در سایر زیر نظام های آموزشی تحصیل می کنند.