۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ۰۵:۳۳
کد خبر: ۱۸۱۳۸۶
azad

مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد از راه‌اندازی سامانه جدید کمیته اخلاق در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و لزوم ثبت نام تمامی واحدهای دانشگاهی در این سامانه خبر داد و اعلام کرد: تمامی تحقیق‌های زیست‌محیطی و زیست‌پزشکی که نیازمند داشتن شناسه اخلاق است.


به گزارش عطنا به نقل از ایسکانیوز، هنگامه بختیار با اشاره به راه‌اندازی سامانه کمیته اخلاق در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمامی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور یا دانشگاه‌هایی که کد اخلاق گرفته‌اند، ملزم به ثبت نام در این سامانه هستند.


وی افزود: تمامی تحقیق‌های زیست‌محیطی و زیست‌پزشکی که نیازمند داشتن شناسه اخلاق است، باید در کمیته اخلاق آن واحد مطرح شود تا پایان‌نامه و طرح مورد نظر کد اخلاق دریافت کند.


مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بر مبنای سیستمی که در کمیته اخلاق وجود دارد، ۹ نفر (۳ حقوقدان، ۳ پژوهشگر و متخصص اخلاق زیست‌پزشکی و ۳ متخصص اپیدمیولوژی) باید در دپارتمانی که کمیته اخلاق در آنجا قرار می‌گیرد، وجود داشته باشند.


بختیار گفت: کمیته اخلاق وظیفه دیگری نیز دارد و آن بررسی شکایت‌ها است که مربوط به بررسی حوزه پژوهش است.


وی عنوان کرد: به‌عنوان مثال اگر یک نفر یا یک مجله از پژوهشگری شکایت کند که مقاله‌ای در آن سرقت و یا تقلب شده است، این موضوع در کمیته اخلاق ملی و در داخل دانشگاه و کمیته‌های اخلاق سازمانی بررسی و پیگیری می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار