۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۷۱۰۵۹
نشست سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با هیئت دانشگاه زوریخ

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) در جمع استادان و زبان‌آموزان سوئیسی، گفت: مأموریت ما گسترش زبان فارسی در سطح جهانی و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی است و راهبرد ما آموزش ساده، سریع و مبتنی بر نیاز زبان فارسی به صورت همیشه و همه‌جا است، همچنین آموزش مجازی بخشی از راهبرد ماست.


به گزارش عطنا، نشست دکتر رضامراد صحرایی، سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با جمعی از استادان و زبان‌آموزان دانشگاه زوریخ سوئیس روز سه‌شنبه 24 بهمن ماه در ساختمان این مرکز،  واقع در خیابان ایتالیا برگزار و طی آن بر همکاری طرفین تأکید شد.


در این نشست، صحرایی ضمن خیر مقدم به مهمانان با ذکر تاریخچه‌ای از رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) را 25 سال پیش دایر کرد و مؤسس مقطع کارشناسی‌ارشد این رشته است.


وی ادامه داد: مراکزی که در ایران برای زبان فارسی وجود دارد همه از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی استفاه می‌کنند.


صحرایی اضافه کرد: بعد از دانشگاه علامه، دانشگاه‌های دیگر از جمله شهید بهشتی، الزهراء، شیراز، مشهد و اصفهان این رشته را با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی تأسیس کردند. همچنین ما سال گذشته دکترای این رشته را هم دایر کردیم و تنها دانشگاه ایران و جهان هستیم که این رشته را در مقطع دکترا داریم.


عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: این مرکز (آزفا) را برای پشتیبانی علمی رشته و گسترش روابط بین‌المللی تأسیس کردیم. دلیل اینکه این مرکز هم دیر دایر شد شاید در این است که روابط بین‌الملل ما قبلاً خیلی قوی نبود اما در پنج سال اخیر که یک استاد روابط بین‌الملل در مسند ریاست دانشگاه علامه طباطبائی قرار گرفت این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار شده است و ایشان نیز این ساختمان قدیمی را در اختیار این مرکز قرار داد.


صحرایی یادآور شد:‌ این مرکز دارای 6 کلاس درس برای تحصیل همزمان بیش از 100 نفر و دو خوابگاه پسرانه و دخترانه است و به گروه‌های مختلفی از فارسی‌آموزان کشورهای مختلف خدمات ارائه می‌دهد.


سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: مأموریت ما گسترش زبان فارسی در سطح جهانی و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی است و راهبرد ما آموزش ساده، سریع و مبتنی بر نیاز زبان فارسی به صورت همیشه و هم‌جا است، همچنین آموزش مجازی بخشی از راهبرد ماست.


وی در باره نحوه پذیش دانشجو در این مرکز هم اظهار کرد: ما هم از طریق وزارت علوم دانشجو می‌پذیریم و همچنین همه دانشجویانی که می‌خواهند در ایران درس بخوانند باید ابتدا در اینجا زبان فارسی را یاد بگیرند و این یک گروه از دانشجویان ما هستند.


وی افزود: گروه دیگر از دانشجویان ما کسانی هستند که برای یک دوره کوتاه‌ زبان‌آموزی وارد این مرکز در ایران می‌شوند. در کنار آنها گروهی هم هستند که برای دوره طولانی‌تر دانش‌افزایی به این مرکز می‌آیند و به صورت ترمیک مشغول به تحصیل می‌شوند و در کنار اینها افرادی هم به صورت فارسی‌آموز آزاد ثبت‌نام می‌کنند.


صحرایی خاطرنشان کرد: بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های مستقر در ایران از ما مدرس آموزش زبان فارسی می‌گیرند. همچنین برای ایرانیان خارج از کشور که می‌خواهند به فرزندانشان فارسی یاد دهند، خدمات ارائه می‌دهیم و با سازمان‌های مرتبط تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم.


وی اضافه کرد: آموزش فارسی از طریق اینترنت از دیگر برنامه‌‌های ما است که البته در این موضوع در آغاز راه هستیم.


عضو هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی دوره‌های آموزش زبان فارسی را چنین برشمرد: دوره‌های آموزشی ما شامل آموزش کلیاتی مثل آشنایی با مفاخر ادبیات ایران مثل، فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و دیگران، آموزش فارسی مطبوعاتی، فارسی اقتصادی و تجاری، تربیت مترجم فارسی (که فعلاً برای زبان عربی آغاز شده است) و در نهایت فارسی مذهبی را هم در صورت نیاز برگزار می‌کنیم.


وی ادامه داد: برای آموزش زبان فارسی از یک استاندارد مرجع استفاده می‌کنیم که مثل استاندارد معروف اروپایی، در هفت سطح آموزش شامل نوآموز، مقدماتی، میانی (سه سطح) و پیشرفته (دو سطح) است.


صحرایی اشاره کرد: ما فقط در سطح اول برای نوآموز از زبان واسط استفاده می‌کنیم که شامل 12 کتاب زبان واسط از قبیل آلمانی، انگلیسی، فرانسه، ترکی، عربی، دانماری، روسی، اردو، صربی، چینی، ژاپنی و ارمنی هستند. کتاب‌های لغت‌نامه و ایران‌شناسی (که کتاب سال ایران هم شده است) هم جزء کتاب‌های کمک‌درسی ما هستند.


سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌آموزان دانشگاه علامه طباطبائی (آزفا) به مجموعه کتاب آموزش زبان «مینا» اشاره کرد و گفت: این مجموعه آموزشی که بر اساس رویکرد CLT نوشته شده است برای نوشتن، خواندن و مواردی از این قبیل تألیف شده است و در کنار آن کتاب‌های دوزبانه شامل داستان‌‌های ایرانی منتشر شده است که در نوع خود منحصر به فرد هستند و در تألیف این کتاب‌ها از نظریات علمی آموزش زبان دوم استفاده شده است.


صحرایی در پایان به پرسش‌های زبان‌آموزان پاسخ داد و ابرازی امیدواری کرد که آنها با دیدن مردم‌ مهمان‌نواز ایران اوقات خوبی را در ایران داشته باشند.


عکس: محدثه شریفی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار